van der Horst

24H Daytona: Na 20 uur: Chip Ganassi Racing #01 behoudt controle

Chip Ganassi Racing - Cadillac V-LMDh
Chip Ganassi Racing - Cadillac V-LMDh
Met nog vier uur te gaan in de Rolex 24 at Daytona is het nog steeds de Chip Ganassi Racing #01 die de leiding in handen heeft. Scott Dixon heeft de voorsprong kunnen uitbouwen naar 50 seconden op de Meyer Shank Racing van Simon Pagenaud, terwijl de zusterwagen van Alex Lynn bijna op een ronde ligt. Gezien er geen enkele full course yellow uitkwam, ziet het er naar uit dat het een duel wordt tussen de gele Cadillac en de wit-roze Acura. Ondertussen blijft Laurens Vanthoor op een vijfde plek, maar ligt het verder weg van de overwinning.
Hoewel Meyer Shank Racing tweede ligt, nam het toch de volle pot mee voor de Michelin Endurance Cup op zes uur van het einde. Toch blijft het problemen hebben met vermoedelijk olieproblemen. Bij de laatste pitstop verloren zij vijftien seconden nadat de achterkant er af gehaald werd en er een vloeistof - vermoedelijk olie - werd toegevoegd. Gezien er in de laatste uren geen full course yellow is uitgekomen, ziet het er naar uit dat de overige wagens niet echt een kans maakt op eindwinst. De Wayne Taylor Racing with Andretti Autosport Acura ligt wel vierde en de Porsche #6 vijfde, nadat de BMW #24 ook wat ronden verloor tijdens de pitstops.

Heart of Racing Team - Aston Martin Vantage AMR GT3
Heart of Racing Team - Aston Martin Vantage AMR GT3
Vooraan bij de GT's is het niet Mercedes, maar Corvette die GTD Pro leidt. De gele C8.R heeft een voorsprong van tien seconden op de WeatherTech Racing Mercedes, terwijl de Vasser Sullivan Lexus op een ronde ligt. In GTD ligt de Heart of Racing Team Aston Martin op kop, ondanks dat het even een moment had op de baan en stilstond. Ook daar zijn ze nog maar met twee in dezelfde ronde, waar de Winward Racing Mercedes de achtervolger is. Zoals gezegd is er al een tijdje geen full course yellow meer uitgekomen, en dat werkt in het nadeel van de Pfaff Motorsports Porsche. Laurens Vanthoor en co liggen nog steeds vijfde, maar wel nu al op vier ronden van de leider. In GTD maakten Maxime Martin (BMW) en Jan Heylen (Porsche) al een paar plaatsen goed met respectievelijk achtste en tiende plek. Sarah Bovy (Lamborghini) daarentegen staat al een tijdje in de pits en is teruggevallen naar plaats negentien.

In LMP2 is alles nog mogelijk, gezien er nog drie wagens zeer dicht bij elkaar zitten met CrowdStrike Racing by APR op kop. In LMP3 daarentegen lijkt de strijd compleet weg, nadat de Sean Creech Motorsports Ligier problemen kende terwijl het aan de leiding lag en daardoor de AWA Duqueine promoveerde met acht ronden voorsprong op de Performance Tech Motorsports en zeventien op de gevallen wagen.

Foto: IMSA



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op zondag 29 januari 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rolex 24 at Daytona.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons