van der Horst

24H Dubai: Pechduivel houdt QSR Racing van een podiumplaats

QSR Racing Team - BMW M235i Cup
QSR Racing Team - BMW M235i Cup
Na winst in de Cup1-klasse in 2016 haalde QSR Racing dit jaar in de 24H Dubai helaas het podium niet met de BMW M235i. Ondanks een goede en sterke beginfase begon de pechduivel zich in het verhaal te moeien en de reeks tegenslagen werd steeds maar langer. Jimmy De Breucker, Mario Timmers, Rodrigue Gillion en Kevin Kenis haalden wel degelijk de finish, maar er had duidelijk meer in gezeten indien die dekselse pech achterwege was gebleven.

QSR Racing Team - BMW M235i Cup
QSR Racing Team - BMW M235i Cup
De openingsfase van de race was spek naar de bek van Jimmy De Breucker. Hij loodste met strakke rondetijden de #154 BMW M235i van QSR Racing al vrij snel naar een positie binnen de top drie van de klasse Cup1. De wagen presteerde als een Zwitsers klokje, maar tot twee keer toe kwam een Code 60 neutralisatieperiode roet in het eten gooien. “Het gebeurde telkens toen we een geplande tankstop dienden uit te voeren”, verduidelijkt Stefaan Schoonjans, teambaas van het Belgische QSR Racing Team. “Tijdens die neutralisatieperiodes mag je wel degelijk de tankzone in, maar in het reglement is voorgeschreven dat je dan maar de helft van de maximale hoeveelheid brandstof krijgt. We hebben dus twee reguliere pitstops afgewerkt waarna we maar met een halfvolle tank terug op het asfalt kwamen en extra tankbeurten moesten inlassen. Als je dan weet dat er in de 24H Series getankt wordt aan doordeweekse tankpompen zoals U en ik die kennen van bij de tankstations, dan hoef ik er waarschijnlijk niet bij te vertellen dat we daardoor een pak tijd verloren.
 
Elk van de rijders wist goede rondetijden te laten noteren, maar de tegenslagen bij de tankbeurten waren helaas niet de enige pechmomenten waarmee QSR geconfronteerd werd. Een kleine stuurfout zorgde voor afgebroken wiel, met een remschijf die aan de gort ging. De herstellingswerken namen heel wat tijd in beslag. “Tot dan had de wagen geen krimp gegeven, maar als je met zoiets te maken krijgt dan weet je dat er ook nog verdere gevolgen kunnen zijn. Die waren er ook, want de daarop volgende euvels aan de BMW M235i waren gewoon te linken aan het eerdere incident”, verklaart Schoonjans.
 
Finish QSR Racing Team - BMW M235i Cup
Finish QSR Racing Team - BMW M235i Cup
Vanaf dan was het voor QSR de opdracht om de finish te halen. Eigenlijk is het finishen na deze zware editie van de etmaalrace in Dubai, met een gevaarlijke zandstorm als een soort hoogtepunt, al een soort overwinning op zich. Doch, als men weet dat er minstens een podiumplaats te behalen viel, dat komt er toch wel een kleine domper op die feeststemming. “We haalden - net als alle andere wagens van het type BMW M235i - de finish, zij het met heel wat tijdverlies na pech. Maar niet iedereen kan zeggen dat hij of zij de zwart-wit geblokte vlag zag, dus mogen we toch wel fier zijn op de rijders en crew die dat alsnog mogelijk maakte onder moeilijke omstandigheden. Nu kijken we vooruit, op naar de volgende races dus, want we willen ook de wedstrijden van de TCE Series van Creventic afwerken. Rijders die zin hebben om met ons in zee te gaan voor die TCE Series of interesse hebben in andere kampioenschappen kunnen mij steeds contacteren op +32 475 40 34 03 of kunnen een E-mail sturen aan stefaanqsr@gmail.com “, besluit Stefaan Schoonjans.

QSR Racing Press
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in 24H Series op zaterdag 14 januari 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H Dubai.
  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons