van der Horst

24H Dubai: Eerste overwinning van een team onder Saoedische vlag, derde zege voor Audi

Podium 24H Dubai 2022
Podium 24H Dubai 2022
MS7 by WRT heeft de derde algehele overwinning voor Audi bij de Hankook 24H DUBAI binnengehaald. Samen met de zusterauto van WRT leverde de Audi R8 een dominante prestatie, die met de eerste en tweede plaats werd beloond. Het was de eerste overwinning van een team onder Saoedische vlag in de 17-jarige geschiedenis van de race.
MS7 by WRT - Audi R8 LMS GT3 Evo
MS7 by WRT - Audi R8 LMS GT3 Evo
De MS7 by WRT-Audi R8 LMS GT3 (#7, Mohammed Saud Fahad Al Saud / Axcil Jefferies / Dries Vanthoor / Christopher Mies / Thomas Neubauer) startte vanaf de pole-position en had in de beginfase de overhand in de strijd met de Abu Dhabi Racing by HRT-Mercedes-AMG GT3 Evo (#4, Hubert Haupt / Khaled Al Qubaisi / Raffaele Marciello / Manuel Metzger), totdat de eerste code-60-neutralisaties bij de teams aan kop van het veld tot uiteenlopende pitstopstrategieën leidden. MS7 by WRT opteerde voor een vroege stop en viel daarmee terug tot aan de staart van de top 20, maar had al in het vijfde uur weer de leiding in handen.

In het verdere verloop van de race stond MS7 by WRT constant onder druk van de WRT-zusterauto, de Audi R8 LMS GT3 Evo met het S´startnummer #31 (Benjamin Goethe / Arnold Robin / Maxime Robin / Jean-Baptiste Simmenauer / Frédéric Vervisch), maar MS7 by WRT verdedigde de leiding en reed de overwinning naar huis.

Naast het meest recente succes voor WRT en Audi en de eerste overwinning voor een team onder de vlag van Saoedi-Arabië zorgde Mohammed Saud Fahad Al Saud ook voor de eerste zege van een rijder uit Saoedi-Arabië sinds 2018. Axcil Jefferies uit Zimbabwe behaalde zijn tweede overwinning op rij in Dubai. Christopher Mies reed de Audi R8 LMS met het startnummer 7 als winnaar over de eindstreep. In totaal had het winnende team 596 ronden op het 5,39 kilometer langen Dubai Autodrome afgelegd. Op 85 ronden na hadden de beide WRTAudi’s gedurende de volledige afstand de leiding in handen.

“Onze auto was de hele week geweldig”, zei Mies tegen Joe Bradley van radiolemans.com. “We hadden wat geluk, maar ook de strategie was perfect. Dank derhalve aan het hele team daarvoor! Ik ben echt trots op iedereen: de rijders, de monteurs, de engineers, alle betrokkenen. Heel, heel veel dank!” 

Na het Duel met MS7 by WRT in de beginfase reed Abu Dhabi Racing by HRT, de GT3-AM-klassewinnaar van het voorgaande jaar, slechts 7,697 seconden achter de SunEnergy1 by SPS automotive performance Mercedes-AMG GT3 (#75, Kenny Habul / Mikaël Grenier / Maro Engel / Jules Gounon) over de finish. Daarmee was de strijd om de laatste plek op het algehele podium tot het einde toe bijzonder spannend. 

Na een sterke prestatie eindigde Al Manar Racing by HRT Mercedes-AMG GT3 (#777, Al Faisal Al Zubair / Indy Dontje / Luca Stolz / Martin Konrad) op de vijfde plaats. Tussentijds reed het team zelfs een tijdlang op de derde positie. Met dit resultaat zijn Saoedi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten en Oman allemaal in de top vijf van het algemeen klassement vertegenwoordigd. 

Hoewel het team zijn auto met het startnummer 91 na een flinke crash in de training op woensdagmiddag al had verspeeld, behaalde Herberth Motorsport, een voormalig algemeen winnaar in Dubai, met de zusterauto, de Porsche 911 GT3 R onder het startnummer 92 (Stephen Grove / Brenton Grove / Anton De Pasquale / Sven Müller) de zesde plaats, gevolgd door de Attempto Racing-Audi R8 LMS GT3 (#99, Florian Scholze / Luca Engstler / Alex Arkin Aka / Nicolas Schöll / Finlay Hutchison). Onvoorstelbaar: na een volledig etmaal racen had het laatstgenoemde team aan de finish een voorsprong van slechts 1,5 seconden op de Mercedes-AMG van GT3-AM-klassewinnaar CP Racing (#85, Charles Putman / Charles Espenlaub / Philip Quaife / Shane Lewis). 

De SPS automotive performance-Mercedes-AMG GT3 (#20, Valentin Pierburg / George Kurtz / John Loggie / Reema Juffali), waarin Reema Juffali, de eerste vrouwelijke coureur uit Saoedi-Arabië, haar eerste GT3- en lange-afstandsrace reed, eindigde als negende algemeen en als tweede in de GT3-AM-klasse. De MP Motorsport-Mercedes-AMG GT3 (#19, Henk de Jong / Daniel de Jong / Bert de Heus / Jaap van Lagen) completeerde de top tien in het algemeen klassement en behaalde de GT3-PRO/AM-klassezege. 

Indrukwekkend: de top drie in de klasse GT3-PRO/AM – MP Motorsport, de Team Joos Sportwagentechnik-Porsche 911 GT3 R (#27, Jannes Fittje / Michael Joos / Friedel Bleifuss / Steffen Görig) en de DUWO Racing by Herberth Motorsport-Porsche 911 GT3 R (#93, Andrey Mukovoz / Stanislav Sidoruk / Sergey Peregudov / Dylan Pereira) – eindigden in het algemeen klassement op de plaatsen tien, elf en twaalf en lagen aan de finish slechts 2,5 minuten uit elkaar.

Achter dit trio eindigde de Car Collection Motorsport-Audi R8 LMS GT3 (#34, Johannes Dr. Kirchhoff / Gustav Edelhof / Elmar Grimm / Ingo Vogler / Max Edelhoff) ondanks tijdverlies vanwege vermoedelijke ophangingsproblemen in de begindase de laatste podiumplaats in de klasse GT3-AM, een mooi afscheid voor Gustav Edelhoff, jarenlang deelnemer aan de 24H SERIES, die zijn laatste 24- uursrace reed. 

Team GP-Elite behaalde de eerste en de tweede plaats in de nieuwe 992-PROcategorie. De Porsche 911 GT3 Cup met het startnummer 934 (Lucas Groeneveld / Jesse van Kuijk / Daan van Kuijk / Max van Splunteren) reed voor de zusterauto met het nummer 933 (Larry ten Voorde / Thierry Vermeulen / Roger Hodenius / Steven van Rhee) over de finish. Red Camel-Jordans.nl (#909, Ivo Breukers / Julius Adomavičius / Morris Schuring / Jeroen Bleekemolen) maakte ook aanspraak op de klassezege en behaalde de laatste podiumplaats in de klasse. 

Een plek daarachter eindigde HRT Performance (#929, Henric Skoog / Patrik Skoog / Emil Persson / Gustav Bergström) als 992-AM-klassewinnaar, gevolgd door Red Ant Racing (#904, Philippe Wils / Kurt Hensen / Luc Vanderfeesten / Tom Boonen), terwijl de zusterauto van HRT Performance met het startnummer 928 (Erik Behrens / Hans Holmlund / Tommy Gråberg / Daniel Ros) de derde plaats in de klasse behaalde. Daartussen in het algemeen klassement bevond zich het team RABDAN Motorsport by ID Racing (#977, Saif Alameri / Fahad Alzaabi / Helal Almazrouei / Salem Alketbi / Saeed Almheir) uit de Verenigde Arabische Emiraten, dat bij de eerste deelname aan de Hankook 24H DUBAI heel dicht bij een podiumplaats in de 992-PRO-klasse kwam.

PK Carsport - Audi R8 LMS GT2
PK Carsport - Audi R8 LMS GT2
De 992-teams legden een dusdanig hoog tempo aan de dag, dat de beide klassewinnaars voor de GTX-klassewinnaar PK Carsport (#704, Peter Guelinckx / Bert Longin / Stienes Longin / Stijn Lowette) finishten. Het Belgische team zorgde voor de deelname van een Audi R8 LMS volgens GT2-reglement bij de 24H SERIES. Verderop behaalde de meervoudige klassewinnaar bij de Hankook 24H DUBAI, Leipert Motorsport, de tweede plaats in de klasse met de Lamborghini Huracán Super Trofeo (#710, Gerhard Watzinger / Gregg Gorski / Erik Davis / Alban Varutti / Fidel Leib), gevolgd door de Vortex V8 (#701, Lionel Amrouche / Philippe Bonnel / Philippe Gruau / Sebastien Lajoux). Beide teams hadden met problemen te kampen. 

razoon-more than racing (#714, Andreas Höfler / Robert Schiftner / Daniel Drexel / Kevin Raith / Dominik Olbert) leek op weg naar een zekere podiumplaats, totdat de KTM X-BOW GTX tijdens de nacht met de DINAMIC MOTORSPORT-Porsche 991 GT3 R (#67, Roberto Pampanini / Mauro Calamia / Stefano Monaco / Matteo Cairoli) in botsing kwam, wat voor beide teams het einde van de race betekende

NKPP Racing by Bas Koeten Racing (#991, Gijs Bessem / Harry Hilders / Bob Herber / Daan Meijer) herhaalde de 991-klassezege bij de Hankook 24H DUBAI van vorig jaar. Ondanks een lekke band in de slotfase en mechanische problemen gedurende de nacht behaalde Willi Motorsport by Ebimotors (#955, Fabrizio Broggi / Sergiu Nicolae / Sabino de Castro) na een sterke opmars nog de tweede plaats in de klasse, voor Red Ant Racing (#903, Ayrton Redant / Pieter Ooms / Glenn van Parijs / Yannick Redant). 

Het team Dragon Racing uit Dubai behaalde bij zijn thuisrace met de MercedesAMG GT4 (#408, Roald Goethe / Oliver Goethe / Stuart Hall / Jordan Grogor) de tweede klassezege in drie jaar. Het team versloeg na een intens duel de Heart of Racing Team-Aston Martin Vantage AMR GT4 (#423, Gray Newell / Ian James / Roman De Angelis / Alex Riberas). DerRHC Jorgensen-Strom by Century-BMW M4 GT4 (#450, Daren Jorgensen / Brett Strom / Danny van Dongen / Nathan Freke) behaalde de laatste podiumplaats in de GT4-klasse. 

BBR behaalt eerste TCE-zege, Thailand op hoogste trede auf TCR-podium

Sinds het begin van de race behoorde de BBR-CUPRA TCR (#159, Kantadhee Kusiri / Kantasak Kusiri / Anusorn Asiralertsir / Tanart Sathienthirakul / Pasarit Promsombat) tot de kandidaten voor de overwinning. De auto reed al in de beginfase de hele tijd in de top vijf van de TCE-divisie en klom bij het invallen van de duisternis op naar de tweede plaats. Een probleem met de bevestiging van de ophanging voor het lange tijd aan de leiding rijdende team AC Motorsport maakte het voor BBR halverwege de race mogelijk om de leiding over te nemen. Het Thaise team verdedigde vervolgens de eerste plaats tot aan de finish. Kantadhee Kusiri reed de BBR-CUPRA als winnaar over de eindstreep. In totaal had het team 541 ronden op het 5,39 kilometer lange Dubai Autodrome afgelegd. Het succes betekende de eerste TCE-divisiezege voor BBR en voor een team uit Thailand in de 24H SERIES. 

Ondanks het tijdverlies eindigde de AC Motorsport-Audi RS3 LMS (#188, Stephane Perrin / Mathieu Detry / Miklas Born / Yannick Mettler) nog op de tweede plaats, voor het team het tweede TCE-podium in drie jaar bij de Hankook 24H DUBAI. 

Verderop behaalde de Les Deux Arbres-Ligier JS2 R (#202, Steve Zacchia / Patrick Zacchia / Jack Leconte / Antoine Lepesqueux / Christophe Bouchut), die vanaf de pole-position in de divisie was gestart, na een sterk debuut in de 24H SERIE de laatste podiumplaats in de divisie en de overwinning in de TCX-klasse. De beide BMW M2 CS Racings van COGEMO/TLRT (#255, Antoine Lacoste / Sebastien Morales / Philippe Thirion / André Grammatico) en Yeeti Racing (#208, Domenico Solombrino / Phil Hill / Thomas Krebs / Hanna Zellers) eindigden op de plaatsen vier en vijf in de TCE-divisie ins Ziel en behaalden daarmee de laatste twee podiumplaatsen in de TCX-categorie. Aan de finish bedroeg het verschil tussen de beide auto’s slechts 39 seconden. 

Na vanaf de eerste rij van de TCE-divisie te zijn gestart en in de beginfase te hebben geleid, kreeg de LAMERA GT (#222, Wilfried Merafina / Pierre Couasnon / Grégory Fargier / Franck Dezoteux) te maken met een gebroken aandrijfas. De auto eindigde nog als zevende, voor de LAMERA GT LUX (#223, Tommy Rollinger / Sébastien Guignard / Mattéo Mérafina / Thomas Merafina), die in de loop van de race herhaaldelijk te kampen had met versnellingsbakproblemen.

In de TCR-klasse leek de nieuwe Audi RS 3 LMS van TCE-team-titelverdediger Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing (#116, Marcus Menden / Marlon Menden / Peter Posavac / Rob Huff / Alex Morgan) een serieuze kandidaat voor de overwinning, totdat een versnellingsbakwissel het Zwitserse team tot aan de staart van het veld terugwierp. Daarvan profiteerde echter de zusterauto van het team, de Volkswagen Golf GTi TCR DSG (#112, Henry Littig / Antti Rammo / Vytenis Gulbinas / Gustavo Xavier / Alex Morgan), die ondanks problemen met de benzinedruk in de beginfase de laatste podiumplaats in de TCR-klasse behaalde.

Al over een week, op 21 en 22 januari, staat de Hankook 6H ABU DHABI op het Yas Marina Circuit op het programma, al telt deze race niet mee voor het kampioenschap. De volgende kampioenschapswedstrijd van de 24H SERIES powered by Hankook vindt op 25 en 26 maart op het Autodromo Internazionale del Mugello in Italië plaats. De Hankook 12H MUGELLO is de eerste Europese race van het jaar. Nadere informatie over de 24H SERIES 2022, de kalender en standen zijn te vinden op 24hseries.com. 

CREVENTIC


 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in 24H Series op zondag 16 januari 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H Dubai.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons