van der Horst

24H Dubai: Mirko Bortolotti zet GRT Grasser Racing Team-Lamborghini op pole

GRT Grasser Racing Team - Lamborghini Huracan GT3
GRT Grasser Racing Team - Lamborghini Huracan GT3
De GRT Grasser Racing Team-Lamborghini Huracán GT3 (#964, Ineichen/Ineichen/Engelhart/Bortolotti) start vanaf de pole-position voor de 13e editie van de Hankook 24H DUBAI. Lamborghini-fabrieksrijder Mirko Bortolotti zette met 1:56,716 minuten een nieuw kwalificatierecord op het 5,390 kilometer lange circuit van het Dubai Autodrome. In de 24H TCE SERIES kwam de Century Motorsports Ginetta (#229, Freke/Barnes/Farmer/Paul) dankzij een tijd van 2:07,871 minuten, gereden door Jon Barnes, als snelste uit de bus.
Black Falcon - Mercedes-AMG GT3
Black Falcon - Mercedes-AMG GT3
Bortolotti’s snelste rondetijd betekende de tweede pole-position voor Lamborghini in de historie van de Hankook 24H DUBAI. “Vorig jaar hadden we pech toen we door een botsing buiten onze eigen schuld uit de race gereden werden”, zei Bortolotti. “Natuurlijk willen we dat nu goedmaken en we zullen onze uiterste best doen om Lamborghini de eerste overwinning hier in Dubai te bezorgen.” De beide Mercedes-AMG GT3’s van het team Black Falcon eindigden op de tweede plaats, waarbij de auto met het startnummer 3 (Al Qubaisi/Bleekemolen/Stolz/Mezger) voor de auto met het nummer 2 (Al Faisal/Haupt/Buurman/Piana) geklasseerd werd.
 
Het GP Extreme-team, dat in de Emiraten zijn thuisbasis heeft, behaalde dankzij Nicky Pastorelli de pole-position in de klasse A6-Am met de snelste van de beide Renault R.S. 01’s (#28, Valentini/Jefferies/Pastorelli/Varutti/Kronfli). Daarachter volgden de GRT Grasser Racing Team Lamborghini (#963, Ineichen/Pampanini/Lenz/Calamia/Breukers) en de Herberth Motorsport-Porsche (#911, Allemann/Bohn/Renauer/Renauer/Olsen)
 
2018 Hankook 24H DUBAI
2018 Hankook 24H DUBAI
Achter het stuur van de race:pro motorsport Porsche 991 Cup (#63, Misky/Sultanov/Bachler/Jahn/Foster) voerde de Oosterijker Klaus Bachler de hele tijd de 991-Pro-klasse aan, maar hij slaagde er wel telkens in om zijn eigen tijd te verbeteren. Uiteindelijk stelde hij met een tijd van 2:01,429 minuten de pole-position in de klasse veilig, voor de FACH AUTO TECH-Porsche (#62, Campbell/Andlauer/Preining/Richter) en de RScar Motorsport-911 (#82, Solovlev/Meshcheiakov/Gromov/Rusinov).
 
Met een vliegende ronde laat in de sessie behaalde de Zwitser Philipp Frommenwiler in de FACH AUTO TECH Porsche (#61, Wagner/Bruder/Hegglin/Frommenwiler/Hirschmann) de pole-position in de 991-Am-klasse. De race:pro motorsport-Porsche (#67, Thorpe/McInerney/Quaife/Cappelli) kwalificeerde zich als tweede in de klasse, de Raceunion-Porsche (#187, Autumn/Laser/Gülden/Skoog/Triller) werd als derde geklasseerd.
 
Met de Phoenix Racing-Audi R8 LMS GT4 (#248, Ellis/Lappalainen/Rdest/Jasper) was Philip Ellis het snelst in de kwalificatie van de GT4-klasse, gevolgd door de Besagroup Racing-Mercedes-AMG GT R SP-X (#233, Kovac/Schumacher/Asch/Asch/Leib) en de Team RACE SCOUT by Winward-Mercedes-AMG GT R SP-X (#84, Ward/Ward/Gebhardt/Schneider/Fontana).
 
In de klasse SPX eindigde Oliver Webb met de Leipert Motorsport-Lamborghini Huracán Super Trofeo (#10, Webb/Wee/Moh/Schjerpen/Volbikas) bovenaan, voor de identieke auto van het GDL Racing Team Asia (#77, Liam/Farmer/Tan/Verburg) en de MRS GT Racing-Porsche (#89, Rödig/Bernsteiner/Heger/Zöchling).
 
De Franse routinier Christophe Bouchut werd met de Lamera Cup (#60, Merafina/Couasnon/Bouchut/Marie) in de SP2-klasse als eerste geklasseerd, voor de Speedlover-Porsche (#78, Bastien/Diez/Rivas/Wilwert) en de KTM Motorsport Australia-KTM X-BOW (#246, McMillan/Wood/Pronk/Kox).
 
Jon Barnes behaalt met Century Motorsports-Ginetta TCE SERIES-pole
 
Century Motorsport - Ginetta G55
Century Motorsport - Ginetta G55
In de kwalificatie voor de 24H TCE SERIES powered by Hankook, waaraan de klassen  SP3, TCR, CUP1 and A2 deelnamen, voerde de Brit Jon Barnes met een tijd van 2:07,871 minuten de ranglijst aan. Daarmee zette hij de Century Motorsports Ginetta (#229, Freke/Barnes/Farmer/Paul) op pole-position in de klasse met een marge van 0,734 seconden op Bradley Liebenberg, die de CWS Engineering-Ginetta (#178, White/Constable/Murray/Liebenberg) als tweede klalificeerde. Het team Optimum Motorsport (#232, Barwick/Moore/Hollings/Brough) completeerde de volledige top drie voor Ginetta’s, zowel in de TCE SERIES als in de klasse SP3. Jon Barnes was zeer ingenomen met zijn prestatie: “Dit is mijn eerste keer hier in Dubai. Ik verwachtte wel dat ik snel zou zijn, maar ik had niet verwacht, met zo’n ruime marge op pole-position te staan. Het team heeft het heel goed gedaan, we verheugen ons op de race.”
 
De Belg Vincent Radermecker, die de AC Motorsport-Audi RS3 LMS (#888, Perrin/Renneteau/Radermecker/Nitiss) al vroeg in de sessie op de eerste plaats zette, eindigde bovenaan in de TCR-klasse. Hij verbeterde zijn snelste tijd meerdere malen en kwam uiteindelijk uit op een pole-winnende tijd van 2:09,003 minuten. Met de Modena Motorsport-SEAT Leon TCR (#216, Shen/Shen/Tjia/Simonsen/Beche) op de tweede en de Liqui Moly Team Engstler-Volkswagen Golf GTi TCR (#130, Engstler/Thoma/Leuchter/Vernay) op de derde plaats eindigden er drie verschillende merken op de eerste drie plaatsen in de TCR-klasse.
 
CWS Engineering - Ginetta G55
CWS Engineering - Ginetta G55
Er bestond weinig twijfel over wie de CUP1-pole-position zou behalen, want Michael Schrey zette de Hofor Racing powered by Bonk Motorsport-BMW M235i Racing Cup (#131, Kroll/Schrey/Fischer/Küpper/Engljähringer) al vroeg in de training op de eerste plaats en zijn tijd van 2:16,119 minuten werd door niemand geëvenaard. De beide Sorg Rennsport-auto’s completeerden de top drie met de nummer 151 (Epp/Danz/Richard/Caygill/Mettler) op de tweede en de zusterauto met het nummer 152 (Gu/Fei/Beyer/Hewer/Lawrence) op de derde plaats.
 
De Deense rijder Niels Nyboe was met een tijd van 2:19,968 minuten het snelst in de klasse A2 en zette de Jönsson Consulting-Peugeot RCZ (#171, Jönsson/Mogensen/Nyboe/Hansen/Bruun) al vroeg in de sessie op de eerste plaats in de klasse. De beide Renault Clio’s van het Ciceley Motorsport-team eindigden op de tweede en derde positie, waarbij de auto met het nummer 164 (Coates/Rettich/Hatfield/Jusjong)  voor de zusterauto met het nummer 162 (Morgan/Bird/Bird/Giddings) geklasseerd werd.
 
Na een warm-up van 11.00 tot 11.30 uur start de race morgen, vrijdag 12 januari, om 14.00 uur lokale tijd. De race kan via tijdwaarneming en streaming op de website van de serie live worden gevolgd. Live-streaming is ook beschikbaar via het Youtube-kanaal van de serie en op Motortrend on Demand. Het team van Radio Show Limited is ter plekke voor live-commentaar tijdens de kwalificatie, de nachttraining en de race. Regelmatige updates zijn er op Twitter (@24HSeries), Facebook (24H Series) en Instagram (24H Series). Nadere informatie is te vinden via www.24hseries.com. 

--- Qualifying 24H GT Hankook 24H DUBAI (PDF) ---
--- Qualifying 24H TCE Hankook 24H DUBAI (PDF) ---

Creventic Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in 24H Series op donderdag 11 januari 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H Dubai.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons