van der Horst

24H Dubai: Nabeschouwing van de organisatoren op de editie 2013

De achtste editie van de Dunlop 24H DUBAI, de eerste internationale lange-afstandsrace van het jaar voor GT’s, toerwagens en 24H-specials, was een groot succes. Gedurende de 24 uren waren er niet minder dan 29 positiewisselingen aan de leiding en negen verschillende auto’s voerden het veld van de 81 deelnemers aan. “Samen hebben we wederom een prachtige race en een fantastisch evenement beleefd”, zegt Gerrie Willems van het Nederlandse bureau CREVENTIC, promotor en organisator van de Dunlop 24H DUBAI in samenwerking met het DNRT (Dutch National Racing Team) en de DAMC (Dubai Autodrome Motorsport Club). “Het feit dat we zoveel verschillende auto’s aan de leiding hadden, waaronder ook deelnemers uit de amateurklasse, bewijst dat ons reglement heel goed heeft gefunctioneerd. Bovendien is een podium met een Mercedes-Benz SLS AMG, een Ferrari 458 Italia en een Aston Martin Vantage GT3 en auto’s als de Porsche 997 GT3 R, de Lamborghini Gallardo LP600+ en de McLaren MP4-12C in de top tien de droom van iedere sportwagenfan.”
Zoals gebruikelijk en in de beste traditie van lange-afstandsraces gaat het bij de Dunlop 24H DUBAI echter niet alleen om de indrukwekkende GT3-bolides in de topklasse. Ook in de andere categorieën werd er goed geracet en in sommige gevallen ging de strijd om de klassezege door tot het einde. “Deze mix van auto’s met amateurs en professionals weerspiegelt de ware geest van de Dunlop 24H DUBAI”, zegt Willems. “Compacte auto’s als de Renault Clio, de Mini en de Citroën C2 zijn net zozeer welkom als krachtige sportwagens. Teams helpen elkaar om de eindstreep te halen en de sfeer in de pits en in het rennerskwartier was als altijd uitstekend. Dit is ook een perfect voorbeeld van de autosportfilosofie van het DNRT, die in samenwerking met CREVENTIC in de loop der jaren naar een internationaal niveau is getild.” Dr. Mohammed Bin Sulayem, president van ACTUAE, de autosportfederatie in de Emiraten en vice-president van de FIA, zei het als volgt: “De Dunlop 24H DUBAI is een race met een ziel.” ACTUAE en de Nederlandse autosportfederatie KNAF leverden eveneens een belangrijke bijdrage aan het welslagen van het evenement.

De Dunlop 24H DUBAI kregen volop aandacht in de media, met meer dan 16 uur live via Motors TV en talrijke andere zenders wereldwijd. Meer dan 100 journalisten waren aanwezig om verslag te doen voor online- en print-media van over de hele wereld. Veel mensen volgden ook het commentaar van de experts van Radio Show Limited, bekend van Radio Le Mans. Twitter (@24HSERIES) en Facebook (24H Series) waren ook populaire media om de race te volgen. Op Twitter werd het evenement zelfs ‘trending topic’. Net als in voorgaande jaren werd er tijdens het evenement geld ingezameld voor KWF Kankerbestrijding. Vele deelnemers deden een donatie voor dit goede doel.

Creventic press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op zondag 13 januari 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Dubai.

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons