van der Horst

24H Dubai: Nabeschouwing VDS Racing Adventures

Met amper enkele kilometers op de teller, trok de gloednieuwe VDS GT001-R van VDS Racing Adventures richting de VAE voor zijn eerste race ooit, de 24 Uur van Dubai. 24 Uur later maakte de wagen al kennis met de zwart-wit geblokte vlag, maar helemaal tevreden waren de troepen van Raphaël van der Straten nog niet. Al blijft de globale balans van deze eerste operatie bijzonder positief.
  • St. Paul
“Ons resultaat is niet uitzonderlijk, maar we staan aan de aankomst en hebben heel wat nuttige ervaring en gegevens vergaard”, aldus Raphaël. “Deze deelname was een première, in verschillende opzichten. De wagen is inderdaad nieuw en reed nooit in competitie, maar ook ons team heeft voor het eerst met de GT001-R gewerkt in deze omstandigheden. Racen is anders dan testen, dat weet iedereen. Voor iedereen was het wennen, zowel voor de technische crew van VDS Racing Adventures, maar ook voor de mannen van Tony Gillet en onze motorenmannen van Ellegi Motori. Intern verliep alles naar wens, wat ook een enorme voldoening geeft.”

Raphaël van der Straten, Benjamin Bailly, Thierry de Latre du Bosqueau en Erik Qvick namen het stuur van de VDS GT001-R en de wagen toonde meteen wat in zijn mars te hebben. “Voor een wagen die niet eerder dan in oktober reed, is aankomen al een huzarenstuk”, aldus testrijder José Close, die in Dubai teammanager was. “Maar we hebben nog werk, de wagen heeft kinderziekten, doch die wegen niet tegen het potentieel op. Ik geloof in de toekomst.”  

Een van de voornaamste problemen was een ernstig defect van de velgen. Ik zat achter het stuur toen één van de achterste velgen brak”, vertelt Raphaël. “Ik kwam op amper 20 centimeter van de muur tot stilstand, wat niet goed is voor hartleiders... We hebben de velg onderzocht en vonden heel wat kleine scheurtjes, net als in de andere velgen. We gaan al de velgen weer naar de constructeur sturen zodat hij een oplossing kan vinden. Daarnaast hebben we de versnellingsbak moeten vervangen, omdat er een probleem was tengevolge van het schakelen aan het stuur. Dat systeem veroorzaakt schokken en dat heeft dan weer een tand van de versnellingsbakverhoudingen af doen breken. Al die herstellingen nemen natuurlijk tijd in beslag en doordat we de wagen nog niet volledig kennen, is het soms wat zoeken. Anderzijds doe je wel een schat aan ervaring op. We hebben overigens heel wat onderdelen preventief vervangen om te kijken hoe ze het doen. We hebben echter niets anders opvallend gevonden. Dat is uiteraard een goed teken. We reden in Dubai met een minimaal vermogen van 465 paarden uit de Maserati-krachtbron. We kunnen een beroep doen op veel meer, maar dat was niet nodig gezien onze missie: rijden en ervaring opdoen! En die missie is geslaagd!”

Midden februari zal de VDS GT001-R terug in ons land zijn. Het team van Raphaël van der Straten zal de wagen volledig demonteren en alles van a tot z checken. Vervolgens is het de beurt aan de 12 Uur van Hongarije, op 5 en 6 april. Volgen nog de 24 Uur van Spa en de 24 Uur van Barcelona, begin september. De VDS zal dan heel wat kilometers afgelegd hebben, maar de wagen behoudt wel zijn uitstraling, want één ding is zeker, in Dubai liet de GT001-R niemand onbetuigd…

VDS Racing Adventures press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op dinsdag 15 januari 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Dubai.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons