24H Francorchamps 2PK: Nabeschouwing van de organisatoren
Meer had de #17 niet nodig om het ruime sop te kiezen en een indrukwekkende zege te laten optekenen. Johan Huygens en Michael De Cock bleven bovendien de hele wedstrijd foutloos. Loon naar werken dus voor het team dat het slachtoffer werd van een adembenemende crash met de M3 E36 aan de vooravond van de race in Mettet. “Een fantastische wedstrijd en een prachtig duel met de #142. Deze zege is dan ook een hele eer”, glimlachte Johan Huygens op het moment dat hij het podium beklom in Spa. “We weten nog niet of we ook in Zolder kunnen rijden, door de geluidsnormen, maar we gaan snel testen op de Limburgse omloop.”
Achter de #17 en de #142 vervolledigde Koen De Wit het algemene podium in Divisie 3, zonder echt in staat te zijn om de zege te ambiëren met zijn M3 E46 #64. De overige Duitse bolides van Geudens-Verwimp-Navez (E36) en Hoffeld-Linster-Seebach (E36) toonden ook heel wat potentieel, maar maakten uiteindelijk de top 5 rond, wat de intensiteit van de strijd vooraan nog eens onderlijnt. Minder geluk was er voor thuisrijders Christian Heck, Gaël Frère, Marc Pinckers en Jean-Pierre Blaise, wiens M3 E36 #75 en #76 iets verderop eindigden, onder meer door een lekke band voor de eerstgenoemden.
De Golf… en daarna de Clio!
Ook de Divisie 1 was extreem intens… na de problemen voor de VW Golf II van Tony Kevers en Grégory Paisse. De #101 was al dominant tijdens de trainingen en was de enige 2 liter die zich kon meten met de deelnemers uit D3 in het begin van de race. Een demonstratie die op een halfuur van het einde onderbroken werd door problemen met de motor, waardoor de sneeuwwitte bolide veel van zijn snelheid verloor, alvorens de wedstrijd definitief te moeten staken. De Renault Clio namen het geschenk in dank aan en namen de kop in D1. We waren getuige van echte ‘Clio Cup’, met wagens die wiel in wiel met elkaar de strijd aangingen. Het verdict viel pas in de slotfase, en de overwinning ging voor de derde keer naar de #12 van Claudie Tanghe en Vincent Vandenabeel, voor Paul Lejeune, die een sanctie van een ronde kreeg na een inhaalactie onder gele vlag. De #18 had uiteindelijk 1’56’’ achterstand op de #12, wat betekent dat Lejeune zonder die straf de zege op zijn palmares had kunnen bijschrijven. Een uitstekende derde plaats was er verder voor de Clio II #78 van François Jeukenne, Jérôme Heinen en Michaël Schmetz, die in het wedstrijdbegin opnieuw een tempo aan de dag legde waarvan alleen hij het geheim kent.
Michel Wilders, die de rangen in BGDC opnieuw vervoegde in het gezelschap van Patrick Ferrier, plaatste zijn Honda Integra aan de voet van het podium in D1, met in zijn kielzog de Clio III van Divoy-Asnong, bij wie de eerste pitstop niet-conform werd bevonden, en Semoulin-Semoulin, net als de Clio II van Despriet-Van Colen. Vermelden we dat niet minder dan… negen Renault Clio een plaats vonden in de top 10 van de klasse D, gereserveerd voor de 2 liters. Wat ook betekent dat de Vauxhall Astra Coupé #777 van Michel Plennevaux en Guy Kasters opnieuw problemen kende, net als de originele Abarth 500 van Verhulst, Benz en Boulet, of de Mini Cooper S ‘new look’ van Patrice Lacroix.
De ClubSport Trophy aan de top
In de Klasse E van D1 kenden de BMW 325i van Jan De Vocht, die alleen aan de start kwam, en Van Loo-Doms opnieuw pech (motor op de #98 en diverse problemen, zoals de uitlaat, op de #99), waardoor de 325i van de BMW ClubSport Trophy het commando overnamen. De versie E46 van Lorenzo Donniacuo en Johan Lambregs voerde de debatten aan om zo naar een fraaie overwinning te rijden, terwijl ook Kristof De Neef en Guino Kenis enerzijds en Pedro Bonnet en Guido Werckx anderzijds het podium mochten beklimmen. Bonnet kreeg een tik verkocht en was op achtervolgen aangewezen. Door zijn derde plaats blijft hij op titelkoers. Olivier Hermans en Davy Convents misten de top 3 op een haar na.
Een Honda… ondanks alles!
Iedereen had tot slot verwacht dat de krachtige Honda op het tobogan van de Ardennen sterk zouden presteren in de Klasse C. Dat was echter zonder een aangrijpende motorbreuk gerekend op de CRX #6 van Mascaux, Eeckhout, Morlet en Charlier, terwijl de Civic #5 van Van Damme, Van Billoen en Deridder een euvel vertoonde aan de stuurbekrachtiging. Dankzij de Civic #48 van Rudy Thiroux, Rémy Van Warbeck en Rodrigue Gillion kon er toch een Honda zegevieren, maar de Suzuki Swift stonden verdiend te pronken op het podium, met de #123 van Pascal Goffard en Maxime Pasture voor de #47 van Christian Franken, Henri Franken en Arnaud Dewalque.
Over drie weken gaat het richting Zolder, voor de langverwachte finale, voor een tussenseizoen waarin iedereen de batterijen opnieuw kan opladen voor een nieuwe campagne in 2014, die nu al veelbelovend lijkt…
BGDC / 24 Heures 2CV Spa-Francorchamps :
01. Huygens-De Cock (BMW M3 E36), 1er, Division 3, 61 tours en 3h00’54’’377
02. Rasse-Rasse (BMW M3 E36), +20’’2
03. De Wit (BMW M3 E46), + 1 ronde
04. Geudens-Verwimp-Navez (BMW M3 E36), + 1 ronde
05. Hoffeld-Linster-Seebach (BMW M3 E36), + 2 ronden
06. Tanghe-Vandenabeele (Renault Clio III), 1er Classe D Division 1, + 3 ronden
07. Lejeune (Renault Clio), + 3 ronden
08. Frère-Heck (BMW M3 E36), + 3 ronden
09. Jeukenne-Schmetz-Heinen (Renault Clio II), + 3 ronden
10. Wilders-Ferrier (Honda Integra), + 4 ronden
11. Divoy-Asnong (Renault Clio III), + 4 ronden
12. Semoulin-Semoulin (Renault Clio III), + 4 ronden
13. Despriet-Van Colen (Renault Clio II), + 4 ronden
14. Crabbe-Longin-Piessens (Renault Clio III), + 5 ronden
15. Donniacuo-Lambregs (BMW 325i ClubSport Trophy), 1e Classe E Division 1, + 5 ronden
16. Buffet-Buffet (Renault Clio III), à 5t.
17. De Neef-Kenis (BMW 325i ClubSport Trophy), à 5t.
18. Bonnet-Werckx (BMW 325i ClubSport Trophy), à 6t.
19. Van Bael-Cornelis (Renault Clio III), à 6t.
20. Hermans-Convents (BMW 325i ClubSport Trophy), à 6t.
21. Vankeirschbilk-Ryheul (Renault Clio II), à 7t.
22. Thiroux-Van Warbeck-Gillion (Honda Civic), 1er Classe C Division 1, à 7t.
23. De Vocht (BMW 325i), à 7t.
24. Debroux-Vieira-Vandamme (Renault Clio I), à 7t.
25. Kluyskens-Vanderkerckhove-De Landsheere (BMW M3 E36), à 7t., etc.
Tweet