van der Horst

24H Francorchamps Karting: Nabeschouwing van de organisatoren

Met een recordaantal van 62 teams en 319 rijders op de deelnemerslijst bevestigden de 24 Uren Karting van Francorchamps in dit eerste weekend van september dat ze het belangrijkste evenement vormen in de wereld van de vrijetijds-karting in België. En eens te meer werd het geen sprint naar de lijn. Het team M Racing Experience van Félix Ferir, Olivier Montulet, Paul Theysgens en Lionel Bourdouxhe wonnen deze editie immers met een fikse voorsprong.
  • Powercars
Deze editie 2018 van de 24 Uren Karting van Francorchamps kondigde zich meer dan ooit aan als een open wedstrijd. Er waren op zijn minst een vijftiental ploegen die de overwinning konden opeisen. Zoals verwacht was het niveau aan rijders vooraan nog een beetje meer opgeschroefd tijdens deze ondertussen niet te missen afspraak voor de karting fans. Dat werd in de verf gezet door een toename van het bezoekende publiek en het succes over de hele lijn van de  rechtstreekse uitzending van de wedstrijd op internet via video live streaming.
 
Met 62 teams op de piste was er geen tekort aan voorvalletjes tijdens deze etmaalrace. Voor de favorieten kwam het er op aan om goed de neutralisaties onder gele vlag in het oog te houden om bestraffingen te vermijden.

Na verloop van enkele uren was het de #45 M Racing Experience die stukje bij beetje zijn voordeel begon te doen. Vertrokken vanop een 43ste positie op de startgrid ontliepen Félix Ferir, Olivier Montulet, Paul Theysgens en Lionel Bourdouxhe alle valstrikken en haalden het beste uit een gedurfde strategie met driedubbele stints.
 
Ook al stond dit kwartet misschien niet het hoogst aangeschreven bij de  bookmakers, toch is hun succes niet helemaal een verrassing bij de kenners. Olivier Montulet en Paul Theysgens wonnen het algemene klassement al eens in 2016 terwijl Lionel Bourdouxhe won in de categorie Twins in 2015. Voor de jonge Félix Férir daarentegen, was het een eerste grote overwinning.
 
“Gezien het begin van ons weekend was het in de eerste plaats een verrassing voor onszelf”, bekenden de rijders op het eindpodium. “We kenden veel problemen met ons chassis tijdens de vrije trainingen en de kwalificaties en ook aan het begin van de wedstrijd. Vertrekken vanop een 43ste positie wakkerde onze motovatie alleen maar aan. We hebben het beste gehaald uit onze strategie, de mogelijkheden van de kart en de rijders. Het is ook dankzij de neutralisaties dat we het verschil hebben kunnen maken.”
 
Deze overwinning begon zich pas echt af te tekenen aan het einde van de nacht, toen het viertal zich doorheen de hiërarchie naar boven had weten te werken door de tegenslagen (mechanische pech of bestraffingen) die hun rechtstreekse tegenstanders te beurt vielen. Onder hen de #28 TRT28 (Julien Vanderus-Miko Bouvier-Sebastien Biélande-Anthony Chicot), die lang zegekandidaat waren voordat ze na tweederde wedstrijd twee opeenvolgende bestraffingen opliepen voor het niet respecteren van de normtijd onder gele vlag.

Nadat ze tegen mechanische pech aanliepen, moest de kart #10 KMRS Racing (Emile De Dryver-Nicolas Bever-Benoit Visnovsky-Amandio Costa Paz) in de achtervolging. Een ontketende Nicolas Bever klom in zijn laatste stint van de vierde naar de tweede plaats. Dit kwartet eindigde dan wel een trapje hoger op het podium dan in het afgelopen jaar, maar ze telden drie ronden achterstand op het winnende team. Het team #28 TRT28 van Vanderus-Bouvier-Biélande-Chicot zag zich een kwartier voor het vallen van de finishvlag nog de zilveren medaille uit handen glippen. Ze troosten zich met een derde plaats op het podium voor het Fuck Cancer Team van de winnaars van verleden jaar, Jérôme Farinaux en Jérémy Peclers, deze keer vergezeld van Sébastian Lamarque.
 
Ze werden aangewezen als de grote favorieten en het team #24 DRM by Automobile Club Francorchamps (Cédric Bollen-Maxime Drion-David Jacobs-Mario Leso-Logan Sougné-Olivier Muraille) maakte lang aanspraak op het podium, voordat ze op een uur van de finish alles verloren door een probleem met de motor. De vijfde plaats was slechts een magere troost…
 
De ploeg van de #20 AMG Racing, de familie Huls (met papa Alain en de zonen Mathieu en Guillaume) eindigde op de 6de plaats voor de formatie #69 Michael Mazuin Sport 1 (Matts Breckpot, Arnaud Teuwen, Damien Dupont, Louis Mazuin), die 24 uur eerder vanop de pole waren vertrokken.

De Top 10 werd volledig gemaakt door de teams #89 JeuKiplay (Antoine Morlet, Fabio Paoleschi, Grégory Morin, Simon Delvenne en Kevin Caprasse, die vroeg in de wedstrijd werd bestraft voor het niet respecteren van de gele vlag procedure en daarna nog een kettingbreuk kende), de #66 Kart-Events.be (Siebert Verfaillie-Stefan Verhofsté-Bjorn Bourgonjon-Kenneth Naessens) en de #31 East Kart–Spa Racing (Mitchell Kukenheim-Loic Dusseldorf-Pierre Sibille-Eddy Kukenheim-Steve Kolela-Marc Schings).
 
En we dienen uiteraard Cap 48 te vermelden, onze trouwe partner in deze 24 Uren Karting van Francorchamps, waarvan de acties opnieuw hun vruchten afwierpen. Naast het team “Kart 48”, samengesteld uit een mooie greep aan persoonlijkheden uit de media en de showbizz, haalde de operatie geleid door RTBF journalist Maxime Berger bijna 5000€ op voor Cap 48. Drie personen met een beperking (Christophe d’Elia, Guy Hardenne en Laurent Germis) gingen trouwens de uitdaging aan in de wedstrijd, aan het stuur van aangepaste kart. Buiten de ovrgemaakte giften konden de toeschouwers ook meerijden als passagier van een kart met twee plaatsen of waardebonnen winnen.

De eindbalans is dus meer dan positief! “Het niveau van het deelnemersveld is zeer indrukwekkend”, verklaart Patrick Van Billoen, die aan het hoofd staat van de organisatie van de 24 Uren Karting van Francorchamps sedert 2013. “Van de 62 ingeschreven teams rijden er meer dan veertig binnen eenzelfde seconde. Op sportief gebied is het leiden van zoveel teams geen eenvoudige zaak. Je moet ze laten samen rijden op de piste maar ook samen houden buiten de baan. De wedstrijd verliep zonder grote moeilijkheden, er was enkel een lichtgewonde. En er waren meer toeschouwers dan vorig jaar. We kunnen dus tevreden zijn over deze editie. Ik kan niet afsluiten zonder een woord van dank, uit het diepste van mijn hart, aan Marc Pilloy voor zijn kostbare hulp gedurende de eerste zes edities, maar ook voor alles dat hij gedaan heeft voor de karting en de promotie van de discipline.”
 
Marc Pilloy, de werkmier van de organisatie, kondigde immers aan tijdens de podiumceremonie dat hij wat afstand zou nemen van de  vrijetijds-kartingcompetitie, waarvan hij een van de toonaangevende figuren was in België sedert 25 jaar. “We hebben dit weekend een zeer interessante race gezien”, bekent hij. “De favorieten zitten op hun plaats. Vanaf de zaterdagavond had ik een goed voorgevoel bij het team #45 M Racing Experience. Hun rijders waren snugger en ze zijn niet in de valstrikken getrapt van deze 24 Uren. Het weer was goed en ik wil de inspanningen nog eens onderstrepen van de teams, die er een mooie paddock van hebben gemaakt. Het geeft het evenement een mooie uitstraling. Als ik iets kan wensen voor het volgende jaar dan is het de deelname van meer buitenlandse teams om het internationale karakter van deze 24 Uren te versterken. Maar ik heb er vertrouwen in dat Patrick Va n Billoen dat allemaal in goede banen zal leiden.”
 
De afspraak is al gemaakt voor de volgende editie van de 24 Uren Karting van Francorchamps !
 
Klassement :
 
1. M Racing Experience (Ferir-Montulet-Theysgens-Bourdouxhe) 1398 ronden; 2. KMRS Racing (De Dryver-Bever- Visnovsky-Costa Paz) + 3 r;  3. TRT28 (Vanderus- Bouvier-Biélande-Chicot) + 4 r; 4. Fuck Cancer Team (Farinaux-Peclers-Lamarque) + 5 r; 5. DRM by Automobile Club Francorchamps (Bollen-Drion-Jacobs -Leso-Sougné-Muraille) + 6 r; 6. AMG Racing (Huls, Huls, Huls) + 7 r; 7. Michael Mazuin Sport 1 Breckpot, Teuwen, Dupont, Mazuin) + 8 r; 8. JeuKiplay (Morlet-Paoleschi,-Morin-Delvenne-Caprasse) +9 r; 9. Kart-Events.be (Verfaillie-Verhofsté-Bourgonjon- Naessens) + 12 r; 10. East Kart – Spa Racing (Kukenheim-Dusseldorf-Sibille- KukenheiKolela-Schings) + 13 r; 11. Liège Karting (Dockier-Degeer-Delhez-Dessy-Berden-Huyttens) + 14 r; 12. KMRS Fun (Kousen-Duszinski-Hansen-Noel-Hemricourt) + 14 r; 13. Automobile Club Francorchamps by DRM (Jamoye-Kaivers-Germis-Di Franco-Denooz) + 15 r; 14. RBGP (Wintgens-Godefroid-Brix he-Fraipont-Rousseau-Le Millin) + 16 r; 15. WKS Racing Team (Leufgen-Lejoly-Dewalque-Pierry) + 17 r; 16. Arwac Racing Team (Huygens-Tahere-Van Der Perren-Cools) + 18 r; 17. LCDK (Raulier-Pairoux-Baucher-Charlier-Dasseleer) + 19 r; 18. TysRacing (Gallina-Nicolas-Donniacuo-Leenders-Jevenois) + 21 r; 19. BF Motorsport (Simons-Corstjens-Anthonis-Van De Kimmenade-Leynen-Schoonbrood) + 23 r; 20. Vilder Racing (De Vilder-De Vilder-De Vilder-Vieira) + 24 r; enz.

Persbericht 24H Francorchamps Karting



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Karting op dinsdag 4 september 2018.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons