van der Horst

24H Karting Spa: Nabeschouwing van de organisatoren

De 64 ploegen die de 24 Uren Karting van Francorchamps dit weekend betwistten, zullen het avontuur niet gauw vergeten. De regen was alomtegenwoordig en overheerste deze etmaalrace in de Ardennen. Dat stond garant voor vele omwentelingen. Na een spannende wedstrijd was het Arwac by Hola Lulu Racing die een klinkende overwinning haalden met Matts Breckpot, Sofian Tahere, Arnaud Teuwen, Dylan De Wolf en Filipe Vieira.
  • Shopa
Met meer dan 340 ingeschreven rijders en niet minder dan 64 ploegen aan de start vestigden deze 24 Uren Karting van Francorchamps een nieuw record en bevestigden dat ze de niet te missen afspraak zijn voor de fans van de vrijetijdskarting competitie in België. Maar om dit jaar te schitteren in deze etmaalrace moest men niet bang zijn om zich een beetje nat te maken aangezien het weer zeer wispelturig was!

In deze, vaak kletsnatte, omstandigheden moest men snel zijn en tegelijk de fouten en de bestraffingen vermijden en dat bleek geen sinecure. Verder moest men ook nog wat bijval kennen en niet ten prooi vallen aan enig technisch euvel. De mechaniek werd immers danig op de proef gesteld op een piste die dikwijls meer weg had van een rivier dan van een circuit. In die omstandigheden was het weinigen gegeven uit de problemen te blijven, en dus minder of meer nadeel te pakken…
 
Arwac by Hola Lulu Racing weerstaat de terugkeer van Ladbrokes
 
Gedurende de 24 uren dat de race duurde zaten zij steevast op de voorste posten. De formatie Arwac by Hola Lulu Racing (Matts Breckpot, Sofian Tahere, Arnaud Teuwen, Dylan De Wolf en een Filipe Vieira die gewoonweg magistraal was in de regen) haalde het van de omstandigheden en van de concurrentie. Maar dat ging niet zonder de nodige spanning! Een bestraffing (Stop & Go) voor een inhaalbeweging onder de gele vlag op 20 minuten van het einde van de race, deed alles wankelen. De leiders zagen immers het team van Ladbrokes Racing, laureaten in 2017, sterk terugkomen. 

Nadat ze zes rondes hadden verloren in het vierde wedstrijd uur omwille van technische problemen, waren deze laatsten als een duiveltje uit een doosje weer opgedoken. Jérôme Farinaux, Jérémy Peclers en Sébastien Bielande liepen op hun beurt tegen een bestraffing aan (ook voor inhalen onder gele vlag) op amper 15 minuten van het einde. En daarmee was de zaak beslist, ook al eindigden beide spektakelmakers van deze race binnen dezelfde ronde. 
 
De specialisten van de wedstrijden in viertakt karts, het vijftal Breckpot-Tahere-Teuwen-De Wolf-Vieira, schonk aan het team Arwac by Hola Lulu Racing een eerste zege op Francorchamps. Een team dat de Belgische kleuren in alle hoeken van Europa verdedigt.  
 
Verderop, achter het trio Peclers-Farinaux-Bielande, waren het de aanhangers van de tweetakt-karts die zich lieten opvallen, met een opmerkelijke derde plaats voor de jongeren Tom Poty, Martin Hebette, Julien Rossini en Alessandro Tudisca. Zij verdedigden de kleuren van Tys Racing by AGT. 
 
Pech voor de titelverdedigers
 
Van het podium konden velen dromen op diverse momenten in de wedstrijd. Dat was zeker zo met Kart-Events.be, het team, dat in 2016 de categorie Twin won. Maar Siebert Verfaillie, Kenneth Naessens, Bjorn Bourgonjon en Stefan Verhosté verloren tijd in het laatste kwartier van de wedstrijd door een probleem met de koppeling. Ze moesten zich dus tevreden stellen met een plaatsje aan de voet van het podium, voor het team van JeuKiPlay met Fabio Paoleschi, Antoine Morlet, Paul Theysgens en Miko Bouvier. Die werden ook opgehouden, onder andere door een bestraffing na een aanrijding op de baan. 

Lang leek het er ook op dat het team MRK Racing Experience (Félix Férir, Lionel Bourdouxhe, Olivier Montulet en Benjamin Kaivers), de titelhouders, zichzelf zouden kunnen opvolgen. Een zeer gedurfde keuze aan strategie in het begin van de wedstrijd liet aan de kart met nummer 1 toe een ravitaillering uit te sparen… Maar hoewel dit team nog voor de zege streed op vier uren voor de aankomst , kreeg het kwartet aan rijders af te rekenen met technische moeilijkheden en bestraffingen die hen uiteindelijk terug sloegen naar een 7de eindpositie.  Net voor hen eindigden LCDK 1 (Alexandre Raulier-Antoine Baucher-Aurélien Dasseleer-Jimmy Gaspard-Benjamin Thiry). 
 
Vermelden we nog de aanwezigheid binnen de top 10 van de formaties AMG Racing (Alain Huls en zijn zonen Guillaume en Mathieu, bijgestaan door Rayhan Mouôya), KMRS by LPBRT (Thierry Halmes-Ludovic Solheid-Grégory Cahay-Guy Cahay-Jérôme Halmes) en #SaMereLaTruite (Guillaume Germis-Maxime Drion-Maverick Dessy-Alexandre Delhez). De polemen van deze editie van de 24 Uren leidden lange tijd de debatten vooraleer zij op hun beurt ook te maken kregen met technische moeilijkheden.
 
Alle gebeurtenissen en omwentelingen hier opsommen zou onbegonnen werk zijn, want die waren er meer dan genoeg in deze wedstrijd. Maar het is evident dat andere favorieten, zoals de formatie KMRS Racing met Sam Spinnael, Amandio Costa Paz, Nicolas Bever en Benoit Visnovsky, alleen maar kunnen betreuren dat ze door pech werden geveld.
 
In het klassement voor de Rookies, de ploegen die (alle rijders tezamen) maximaal één deelname aan de  24 Uren Karting van Francorchamps telden, ging de overwinning naar de Fransen van NT Kart Lexy (Ugo Nastasi-Mathieu Zauderigo-Michael Thill-Nicolas Gomez-Bryan Belacca-Cédric Pierre), uiteindelijk 18de in het algemene klassement.
 
Onmogelijk ook om te eindigen zonder nogmaals het succes te vermelden van Kart 48, waar men de gestelde doelen ruimschoots haalde. Er werd 5000 euro opgehaald voor de operatie Cap 48 van de RTBF. Het onthalen van persoonlijkheden uit de wereld van de TV, de showbizz en de sport, maar ook personen met mobiele beperkingen, is altijd een voorrecht voor de 24 Uren Karting van Francorchamps. 
 
“Ondanks de moeilijke weersomstandigheden gedurende het gehele weekend, kunnen we tevreden zijn over deze editie”, meent Patrick Van Billoen, organisator van het evenement met zijn structuur One Day Karting. “Ook al was iedereen goed nat, toch zag ik veel lachende gezichten bij de teams en de rijders. Geheel genomen hebben onze deelnemers zich goed geamuseerd en dat is het allereerste doel van ons evenement! Met 64 ploegen aan de start hebben we het deelnamerecord gebroken. Maar we zijn er ons van bewust dat met een proef, die steeds maar aan populariteit wint, de verwachtingen ook stijgen. We mogen dus niet op onze lauweren rusten. De editie 2019 is nauwelijks gepasseerd maar ik denk nu al aan de editie 2020. We zullen daar zeer binnenkort op terugkomen!”

Klassement 24U Karting Francorchamps 2019:
 
1. Arwac by Hola Lulu Racing (Breckpot-Tahere-Teeuwen-De Wolf-Vieira) 1259 ronden; 2. Ladbrokes Racing Team (Farinaux-Peclers-Bielande) +1:04.256; 3. Tys Racing By AGT (Poty-Hebette-Rossini-Tudisca) +1r.; 4. Kart-Events.be (Verfaillie-Naessens-Bourgonjon-Verhosté) +6r. ; 5. Jeukiplay (Paoleschi-Morlet-Theysgens-Bouvier) +7r. ; 6. LCDK 1 (Raulier-Baucher-Dasseleer-Gaspard-Thiry) + 9r.; 7. MRK Racing Experience (Férir-Bourdouxhe-Montulet-Kaivers) +9r.; 8. AMG Racing (A.Huls-M.Huls-G.Huls-Mouâya) +12r.; 9. KMRS by LPBRT (Th.Halmes-Solheid-Gr.Cahay-G.Cahay-J.Halmes) +15r.; 10. #SaMereLaTruite (Germis-Drion-Dessy-Delhez) +15r.; 11. WKS Racing Team (Leufgen-Lejoly-Jamoye-Pierry) +16r.; 12. East Kart (M.Kukenheim-Feltes-E.Kukenheim-Raach-Schings-Douven) +19r.; 13. Michael Mazuin Sport (C.Mazuin-G.Charlier-L.Mazuin-D.Dupont) +22r.; 14. Omnitec Racing (B.Tortora-Spalas-Cala-M.Tortora-Cascario) +24r.; 15. KMRS Racing (Costa Paz-Spinnael-Bever-Visnovsky) +26r.; 16. BF Motorsport I (Corstjens-Simons-Vanlee-Mannaerts-Paulussen) +27r.; 17. Trackeaters By Tys Design (Corthouts-Froes-Cobut-Vanderstappen) +28r.; 18. NT Kart Lexy (Nastasi-Zauderigo-Thill-Gomez-Belacca-Pierre) +29r.; 19. Friends Karting Team (Cremer-Tassin-Vronen-Haquet-Brilli-Lorange) +29r.; 20. KMRS ProAm (Stordeur-Baccelieri-Saverna-Mortelmans-De Cremer) +31r.; enz. (64 geklasseerd)

Persbericht 24H Karting Spa



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Karting op dinsdag 10 september 2019.
  • Curbstone

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons