van der Horst

24H Le Mans Test: Ferrari eindigt testdag als snelste

Ferrari-AF Corse - Ferrari 499P
Ferrari-AF Corse - Ferrari 499P
De testdag voor de 24 Heures du Mans zit er op en het was de Ferrari AF Corse #51 die de snelste tijd op de tabellen zette. Antonio Giovinazzi zette vroeg in de namiddag een 3:29.504 neer en bleef hiermee met iets meer dan een tiende seconde de Porsche Penske Motorsports #6 van onder meer André Lotterer en Laurens Vanthoor voor. Toyota eindigde nog als derde, ondanks dat de wagen nog moest gerepareerd worden na een ongeval in de voormiddag van Mike Conway.
  • Prospeed Competition
De andere Ferrari AF Corse eindigde als vierde, terwijl de Porsche Penkse Motorsports #75 de top vijf afrondde. Deze laatste kende wel de nodige perikelen met het brake-by-wire systeem en kon hierdoor maar een vijftiental ronden afwerken. De beste Peugeot eindigde als zevende, terwijl net daar achter de beste Cadillac, de Cadillac Racing #2, zich kon posteren.

DKR Engineering - Oreca 07 Gibson
DKR Engineering - Oreca 07 Gibson
In LMP2 ging de beste tijd naar Jota, met dank aan Pietro Fittipaldi. Die was wel gevoelig sneller dan de Team WRT #31 Oreca met Sean Gelael en Ferdinand Habsburg. Maar liefst + 0.771 sec. De tweede wagen van het team uit Baudour eindigde als zestiende in de LMP2-klasse. In LMP2 Pro-Am was het Racing Team Turkey dat de snelste tijd reed en dit met dank aan Dries Vanthoor. Net als Vanthoor kwamen ook Maxime Martin en Ugo de Wilde overgevlogen vanuit Zuid-Frankrijk om in hun geval Tom Van Rompuy bij te staan bij DKR Engineering. Zij eindigden de dag als zevende in de LMP2 Pro-Am klasse.

Bij de GT's was het de JMW Motorsport Ferrari die de snelste tijd reed. in die klasse kwamen ook nog vier landgenoten in actie. De AF Corse Ferrari van Ulysse de Pauw eindigde als achtste, terwijl de Iron Lynx Porsche van Alessio Picariello drie plaatsen verderop te vinden was. Jan Heylen eindigde met de Proton Competition Porsche als achttiende, terwijl de Iron Dames Porsche van Sarah Bovy als twintigste de dag afsloot. Ook de innovatieve Nascar-wagen kwam mee in actie en eindigde net voor de GT's, met welgeteld drie seconden voorsprong. Nu is er even rust vooraleer men kan beginnen aan het echte werk, dat start op woensdag.

Foto's: Ferrari - Georges de Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op zondag 4 juni 2023.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons