24H Nürburgring: De "Groene Hel" dwingt het Belgian Audi Club Team WRT op de knieën
Na zijn positieve kennismaking met de race in 2012, was het Belgian Audi Club Team WRT erop gebrand om tijdens zijn tweede deelname aan de 24 Uren opnieuw zijn potentieel te tonen. Iets wat het team ook deed vanaf de eerste vrije trainingen. De wagen was snel en goed uitgebalanceerd en Edward Sandström kwalificeerde zijn Audi R8 LMS ultra in een uitstekende 10de positie (op 175 deelnemers!).
De wedstrijd werd om 17.00u zondagmiddag op gang geschoten en de Belgische R8 nestelde zich netjes in de top 10 maar hield de leidende wagens steeds binnen schot. Een topresultaat bleef tot de mogelijkheden behoren zelfs na een eerste waarschuwing toen de in ‘Battlefield 4’-kleuren uitgeruste R8 door aquaplaning van de baan ging en even de vangrails streelde. De wagen kon zonder problemen worden hersteld en kon na het tijdelijk staken van de race omstreeks 23.00u zelfs weer helemaal op punt worden gezet. Stortregens teisterden de regio en door de duisternis en mistbanken werd de zichtbaarheid tot een minimum herleid, te gevaarlijk om te racen. De situatie bleef zo de hele nacht lang en pas even over acht op maandagochtend ging het licht terug op groen.
Opnieuw was de bolide van het Belgisch team snel onderweg en al snel lag hij opnieuw in vijfde stelling. Even voor 10 uur ging het mis toen de wagen van de baan ging in het snelle stuk van Bergwerk. Op dat ogenblik werd de Audi bestuurd door Laurens Vanthoor, de jonge Belgische rookie. Hij werd verrast door een olievlek, die ook niet door de marshals werd opgemerkt. De wagen ging meermaals in de vangrails en bleek te zwaar beschadigd om verder te kunnen. Gelukkig bleef Laurens ongedeerd.
Team Principal Vincent Vosse bekeek het achteraf allemaal nogal filosofisch: “Dat is nu net wat altijd kan gebeuren in een wedstrijd zoals de 24 Uren van de Nürburgring, het is iets dat je gewoon moet aanvaarden. Dit jaar maakten de apocalyptische weersomstandigheden het nog net allemaal iets moeilijker. Maar het is natuurlijk wel jammer… We waren competitief, streden mee in de voorste gelederen en waren regelmatig zelfs de best geklasseerde Audi, maar dat is dus de harde wet van de autosport. Nu gaan we ons ontfermen over Laurens en proberen hem wat op te peppen. Hij voelt zich nogal miserabel op het ogenblik, iets wat bij elke piloot het geval zou zijn, maar hij hoeft zich zeker niet schuldig te voelen. Wat is gebeurd, kon iedereen zijn overkomen die op dat moment achter het stuur zat. Ik ben blij met wat we hebben laten zien, blij met het knappe werk van het team en de piloten en gaan nu snel de pagina omdraaien en ons concentreren op de volgende opdracht.”
Die volgende opdracht wordt de tweede wedstrijd in de Blancpain Endurance Series op 1 en 2 juni in Silverstone.
24 Uren van de Nürburgring
Nürburgring (Nordschleife), Duitsland
19-20 mei 2013
1. Schneider-Bleekemolen-Edwards-Thiim (Mercedes SLS AMG Black Falcon) - 88 ronden
2. Martin-Piccini-Buurman-Göransson (BMW Z4 VDS) op 2m39s781
3. Graf-Jäger-Seyffarth-Bastian (Mercedes SLS AMG Rowe) op 1 ronde
4. Arnold-Roloff-Seyffarth-Jäger (Mercedes SLS AMG Rowe) op 1 ronde
5. Rockenfeller-Fässler-Stippler-Winkelhock (Audi R8 LMS ultra Phoenix) op 1 ronde
Opgave: Haase-Mies-Sandström-Vanthoor (Audi R8 LMS ultra Team WRT)
Belgian Audi Club press
Tweet