van der Horst

24H Nürburgring: De "Groene Hel" dwingt het Belgian Audi Club Team WRT op de knieën

Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Het mocht niet zijn. Voor het Belgian Audi Club Team WRT eindigde de 24 Uren van de Nürburgring, wellicht ‘s werelds zwaarste GT-race, reeds op maandagochtend. De Audi R8 LMS ultra van het Belgische team gleed weg op een olievlek, ging in de vangrails en moest het strijdtoneel verlaten. Op dat ogenblik lag WRT in vijfde stelling en deed het volop mee voor de zege. Achteraf heerste er een gevoel van frustratie bij teamleden en piloten (Laurens Vanthoor, Christopher Haase, Christopher Mies en Edward Sandström) hoewel er ook reden was tot tevredenheid. In wat uiteindelijk nog maar zijn tweede deelname was, toonde het team zich meer dan competitief in deze klassieker in het Eifelgebergte.
Belgian Audi Club Team WRT - Vosse / Mal-Voy / Verbist
Belgian Audi Club Team WRT - Vosse / Mal-Voy / Verbist
Deze editie van de Nordschleifekraker kende een episch verloop en werd zelfs de hele nacht lang geneutraliseerd omwille van zware regenval en mist. Uiteindelijk slaagde Audi er niet in om de titel te verlengen. De eerste Audi R8 strandde op een vijfde plaats in een door de Mercedes SLS gedomineerde 24 Uren.
 
Na zijn positieve kennismaking met de race in 2012, was het Belgian Audi Club Team WRT erop gebrand om tijdens zijn tweede deelname aan de 24 Uren opnieuw zijn potentieel te tonen. Iets wat het team ook deed vanaf de eerste vrije trainingen. De wagen was snel en goed uitgebalanceerd en Edward Sandström kwalificeerde zijn Audi R8 LMS ultra in een uitstekende 10de positie (op 175 deelnemers!).
 
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
De wedstrijd werd om 17.00u zondagmiddag op gang geschoten en de Belgische R8 nestelde zich netjes in de top 10 maar hield de leidende wagens steeds binnen schot. Een topresultaat bleef tot de mogelijkheden behoren zelfs na een eerste waarschuwing toen de in ‘Battlefield 4’-kleuren uitgeruste R8 door aquaplaning van de baan ging en even de vangrails streelde. De wagen kon zonder problemen worden hersteld en kon na het tijdelijk staken van de race omstreeks 23.00u zelfs weer helemaal op punt worden gezet. Stortregens teisterden de regio en door de duisternis en mistbanken werd de zichtbaarheid tot een minimum herleid, te gevaarlijk om te racen. De situatie bleef zo de hele nacht lang en pas even over acht op maandagochtend ging het licht terug op groen.
 
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Opnieuw was de bolide van het Belgisch team snel onderweg en al snel lag hij opnieuw in vijfde stelling. Even voor 10 uur ging het mis toen de wagen van de baan ging in het snelle stuk van Bergwerk. Op dat ogenblik werd de Audi bestuurd door Laurens Vanthoor, de jonge Belgische rookie. Hij werd verrast door een olievlek, die ook niet door de marshals werd opgemerkt. De wagen ging meermaals in de vangrails en bleek te zwaar beschadigd om verder te kunnen. Gelukkig bleef Laurens ongedeerd.
 
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Team Principal Vincent Vosse bekeek het achteraf allemaal nogal filosofisch: “Dat is nu net wat altijd kan gebeuren in een wedstrijd zoals de 24 Uren van de Nürburgring, het is iets dat je gewoon moet aanvaarden. Dit jaar maakten de apocalyptische weersomstandigheden het nog net allemaal iets moeilijker. Maar het is natuurlijk wel jammer… We waren competitief, streden mee in de voorste gelederen en waren regelmatig zelfs de best geklasseerde Audi, maar dat is dus de harde wet van de autosport. Nu gaan we ons ontfermen over Laurens en proberen hem wat op te peppen. Hij voelt zich nogal miserabel op het ogenblik, iets wat bij elke piloot het geval zou zijn, maar hij hoeft zich zeker niet schuldig te voelen. Wat is gebeurd, kon iedereen zijn overkomen die op dat moment achter het stuur zat. Ik ben blij met wat we hebben laten zien, blij met het knappe werk van het team en de piloten en gaan nu snel de pagina omdraaien en ons concentreren op de volgende opdracht.”
 
Die volgende opdracht wordt de tweede wedstrijd in de Blancpain Endurance Series op 1 en 2 juni in Silverstone.
 
24 Uren van de Nürburgring
Nürburgring (Nordschleife), Duitsland
19-20 mei 2013
 
1.    Schneider-Bleekemolen-Edwards-Thiim (Mercedes SLS AMG Black Falcon) - 88 ronden
2.    Martin-Piccini-Buurman-Göransson (BMW Z4 VDS) op 2m39s781
3.    Graf-Jäger-Seyffarth-Bastian (Mercedes SLS AMG Rowe) op 1 ronde
4.    Arnold-Roloff-Seyffarth-Jäger (Mercedes SLS AMG Rowe) op 1 ronde
5.    Rockenfeller-Fässler-Stippler-Winkelhock (Audi R8 LMS ultra Phoenix) op 1 ronde
Opgave: Haase-Mies-Sandström-Vanthoor (Audi R8 LMS ultra Team WRT)

Belgian Audi Club press



  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons