van der Horst

24H Nürburgring: Het Belgian Audi Club Team WRT maakt zich op voor de “Groene Hel”

Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Het Belgian Audi Club Team WRT trekt dit weekend naar de Nürburgring voor zijn eerste 24-uren race van het seizoen. De reis is dan wel niet ver, de uitdaging die er hen wacht is van een heel andere orde: de 24 Uren van de Nürburgring, op de legendarische Nordschleife, de 22 kilometer lange omloop in de Eifel, ook wel de ‘Groene Hel’ genoemd. Zonder twijfel de zwaarste autorace ter wereld. Het is nog maar de tweede maal dat Team WRT er aan de start verschijnt en dit samen met een 200-tal concurrenten. Vorig jaar, bij zijn debuut, haalde het Belgian Audi Club Team WRT het einde van de race, en dat bleek achteraf een heel leerrijke ervaring. Ter ondersteuning van Audi’s poging om er na 2012 opnieuw te winnen, zet het team een Audi R8 LMS ultra in voor Laurens Vanthoor, Christopher Mies, Christopher Haase en Edward Sandström.
Als je wil vertellen over de 24 Uren van de Nürburgring, kom je eigenlijk woorden te kort om de realiteit te beschrijven”, geeft Team Principal Vincent Vosse toe. “Ikheb er zelf een aantal keer aan de start gestaan als piloot en nu ontdek ik de race in een andere hoedanigheid. Het is echt een speciaal evenement, erg moeilijk bovendien omdat het vrijwel onmogelijk is alle parameters onder controle te hebben.
 
De omloop zelf is al uniek in zijn soort: een snel, smal en gevaarlijk stuk asfalt met 170 bochten waar het bovendien op en neer gaat en waar de weersomstandigheden van plaats tot plaats sterk kunnen verschillen. In een race over 24 uren spelen bovendien uithouding, duisternis, verkeer en een grote diversiteit aan wagen en rijders - van top professionals tot degelijk voorbereide amateurs - een grote rol.
 
Vosse blikt dan ook met heel wat bescheidenheid vooruit naar de 41ste editie van de wedstrijd: “We kwamen vorig jaar met WRT voor het eerst naar hier en we leerden heel wat, maar we zijn ons goed bewust van het feit dat je in zo een race nooit alles onder controle kan hebben. Vorig jaar behoorden we tot de toppers, maar na een aanrijding moesten we tevreden zijn met een 32ste plaats, een resultaat dat ons potentieel niet weerspiegelde. We zullen zien hoe het dit jaar loopt, maar ik heb alle vertrouwen in de R8 LMS utra en onze rijders en ik denk dat ook de ‘Balance of Performance’ correct is. De eerste betrachting is Audi opnieuw te helpen winnen.”
 
De samenstelling van het Belgian Audi Club Team WRT mag tot de sterkere worden gerekend en is een perfecte combinatie van ervaring en prestaties. Christopher Haase, Christopher Mies en Edward Sandström zijn reeds vertrouwd met de 24 Uren, terwijl Laurens Vanthoor er voor de eerste keer zal deelnemen.
 
Trouwens, een van de WRT-jongens heeft al eens mogen proeven van de zege in deze legendarische wedstrijd: Christopher Haase maakte deel uit van het kwartet dat 12 maanden geleden Audi aan een eerste zege hielp. “Hier kunnen winnen is, zeker voor een Duitser, iets bijzonder. Het is de grootste GT-race ter wereld en een echte uitdaging. Met te winnen, heb ik een droom gerealiseerd en het is zonder twijfel dan ook een van de hoogtepunten uit mijn carrière. Maar als je dan hebt gewonnen, wil je eigenlijk maar een ding: een tweede keer winnen!” De 24-jarige Beierenaar weet echter als geen ander dat niets zeker is. “Het is niet noodzakelijk de snelste wagen die hier wint. Je hebt een fantastische wagen nodig voor uithouding, zoals de Audi R8, een goed team, zoals WRT, en uitstekende ploegmaats, zoals die van mij. Cruciaal is echter het vermijden van fouten, concentratie behouden en zonder problemen de nacht doorkomen. Lukt dit, dan kan je een strategie bepalen voor de laatste uren. Je kan moeilijk anticiperen, maar een ding is zeker: het is een goede zaak om hier over een Audi te beschikken!
 
Een ander verhaal is dat van Laurens Vanthoor. De jonge Belg debuteert in de 24 Uren en zal als rookie zijn kunnen eerst nog moeten bewijzen tijdens een test. Iedere piloot die wil starten in de 24 Uren van de Nürburgring, ongeacht status en C.V., moet namelijk normaal eerst deelnemen aan twee VLN-wedstrijden, het kampioenschap dat uitsluitend plaatsvindt op de Nordschleife. Laurens kon er echter maar een keer racen, enkele weken geleden, omdat een eerder geplande race werd geannuleerd. “Dat is ook waarom ik vorige week nog eens kwam testen en later deze week van zodra ik aankom een soort van theoretisch examen zal moeten afleggen”, legt hij uit.  Zaken die hij met de nodige ernst voorbereidt. “Ik denk dat ik moeilijk beter voorbereid aan de start kan komen. Ik begin me ondertussen comfortabel te voelen op het circuit, maar ik blijf de Nordschleife met het grootste respect benaderen. Dit is een omloop en race waarvan je onmogelijk kan zeggen dat je hem helemaal kent! De piste is opwindend maar toch ook een beetje gevaarlijk. Ik hou er wel van, het is er zo speciaal, zo anders dan andere circuits. Maar ik mis wel de ervaring om er ’s nachts of in de regen te rijden. En wat wordt het als er zoveel wagens rond me rijden. Ik zal zeker mijn best doen en proberen om geen fouten te maken.”
 
Zo een speciale race vraagt een speciale decoratie. De Audi R8 LMS ultra van het Belgian Audi Club Team WRT is volledig zwart en staat in het teken van een wel heel toepasselijke sponsor: Battlefield 4! De meeting zelf is wat anders ingedeeld dan andere jaren. Terwijl de vrije trainingen zijn gepland voor vrijdag, zal de “Top-40” kwalificatiesessie, die de pole positie zal bepalen, op zaterdag plaatshebben. De race zelf start op zondag om 17.00u en 24 uren later, op Pinkstermaandag, een feestdag in de meeste Europese landen, valt het verdict.

Belgian Audi Club press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op donderdag 16 mei 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Nürburgring.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons