van der Horst

24h Nürburgring: Nabeschouwing van Nico Verdonck

Het is een van de meest prestigieuze uithoudingswedstrijden ter wereld. Door zijn indrukwekkende inschrijvingslijst – 150 teams dit jaar – en het unieke circuit van meer dan 25 kilometer met inbegrip van de Nordschleife, is de 24 Uren van de Nürburgring een bijzondere uitdaging. Dit jaar gaf het weer nog extra pit aan de wedstrijd, want de wedstrijdleiding moest zondagmiddag de race zelfs een uur onderbreken wegens dichte mist. In die context de etmaalrace in de Eifel – die zijn bijnaam de "Groene Hel" dit jaar nog maar eens waar maakte – uitrijden is al een prestatie op zich.
Nico Verdonck, ingezet door team Dörr Motorsport met een Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo, en zijn teamgenoten Marc Basseng en Manuel Lauck stuurden de wagen naar de geblokte vlag van deze erg veeleisende race. "We kenden ons deel van de incidenten," vertelt de Belg. "We zijn vanaf de 36ste plaats gestart. Op dat moment was het mooi weer en zelfs warm… Onze Huracán gedroeg zich goed en we werkten een rustige race af, tot een transmissie-arm brak en we bijna een uur in de pitlane stil stonden. We lieten de moed niet zakken. We rukten terug op naar de top 50 toen het begon te regenen, rond 5 uur in de ochtend. Daardoor werden de omstandigheden heel moeilijk. Zowel op een droge omloop als op de natte piste reden we prima tijden, wat het potentieel van onze bolide bewijst. Helaas liet de alternator ons in de steek, waardoor we opnieuw een lange pitstop moesten maken…"
 
 In de geschiedenisboeken zal staan dat het trio Verdonck-Basseng-Lauck op de 77ste plaats algemeen eindigde… maar wel als winnaars in hun categorie! "Deze zege is altijd een beetje speciaal," vervolgt Nico. "Wegens een vreemde reden, wilden de organisatoren ons niet meer laten starten in klasse SP8 en creëerden ze een nieuwe klasse SP-Y… enkel voor de twee Lamborghini's Huracán Super Trofeo Evo van Dörr Motorsport ! Een redelijk frustrerende situatie, wanneer je, zoals ik, in de eerste plaats van competitie houdt. We eindigden voor onze teamgenoten, dus wonnen we onze klasse."
 
Wat Nico Verdonck vooral zal onthouden van deze 46ste editie van de 24 Uren van de Nürburgring is de uitstekende samenwerking met Dörr Motorsport en met de ingenieurs van het bandenmerk Giti Tires. "Het was een uitermate interessante ervaring," lachte de Brusselaar. "Ik hou van het afstellingswerk op deze Lamborghini en van het feit dat ik mijn ervaring kan delen met de ingenieurs om de banden nog beter te laten functioneren en hun werking te begrijpen. Het was amusant, maar eens te meer ook erg leerrijk."
 
Bij Dörr Motorsport waarderen ze de samenwerking eveneens. "Het was een veeleisende race voor ons, maar we haalden de finish," vertelt Robin Dörr, de Team Manager. "Sterke tijden rijden in dergelijke moeilijke omstandigheden was voor de rijders niet eenvoudig. Maar, Nico deed exact wat we van hem verwachtten en hij gedroeg zich als een echte professional. We hebben terecht beroep op hem gedaan."
 
Voor Nico Verdonck was dit de eerste grote afspraak van het seizoen. Maar, de Belg – als Silver geklasseerd door de FIA – wil de komende maanden nog van zich doen spreken in andere races. Daarover binnenkort meer…

Nico Verdonck Press

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op woensdag 16 mei 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H Nürburgring.
  • Shopa

Copyright 2000-2018 Autosport.be - Contacteer ons