van der Horst

24H Nürburgring: bijna een derde van de grid kiest voor Goodyear

Voor de zwaarste GT- en toerwagenrace van het jaar, op het langste en meest uitdagende circuit van de wereld, doen heel wat topteams een beroep op Goodyear.
De 24-uursrace op de Nürburgring-Nordschleife (24-27 september) is een topevent voor de racedienst van Goodyear: heel wat deelnemers, van kandidaat-eindwinnaars tot ambitieuze privérijders, rekenen op Goodyear om hun voertuig op elk moment van de beste racebanden te voorzien. Een van de favorieten in het deelnemersveld is ongetwijfeld de Ferrari 488 GT3 van het Zwitserse Octane 126-team. De pilotencombinatie bestaande uit Björn Grossmann, Simon Trummer, Jonathan Hirschi en Luca Ludwig is een belangrijke kandidaat voor het podium, zeker na een aantal zeer knappe prestaties in de voorbereidingswedstrijden. Maar ook opmerkelijke piloten als de Duitse rapper Smudo, bekend van de hiphopformatie Die Fantastischen Vier (Porsche 911 GT3 Cup II) en Carlos Antunes Tavares, CEO van Groupe PSA (Opel Astra Cup) vertrouwen op Goodyear om hun hoge ambities voor de 24-uursrace waar te maken.

Alles samen worden meer dan 3000 Goodyear-banden klaargemaakt om de Goodyear-klanten in alle omstandigheden optimaal te laten presteren. Dit jaar staan er meer dan 100 voertuigen op de deelnemerslijst voor de 24-uursrace en daar zitten zeer sterke namen tussen.

Ruim een derde van de teams kampt om de felbegeerde trofee in de topklassen - en velen van hen doen een beroep op Goodyear. De meest uitgesproken kandidaat voor een topresultaat lijkt de Ferrari 488 GT3 van Octane 126. “Na de succesvolle voorbereiding vertrouwen we erop dat we onze reeks van goede prestaties zullen kunnen verderzetten”, zegt Luca Ludwig. “We hebben een intensieve samenwerking met Goodyear achter de rug en hebben daarbij heel wat zaken ontwikkeld die ongetwijfeld een positief effect zullen hebben. De Ferrari en de Goodyear-banden zijn nu echt supergoed op elkaar afgestemd.” De Ferrari met startnummer 26 (# 26) zou dus in de legendarische uithoudingsrace op de Nordschleife wel eens verrassend sterk uit de hoek kunnen komen. “Natuurlijk kunnen we lang niet alle wedstrijdelementen van tevoren incalculeren - en al zeker niet op de Nordschleife”, vervolgt Ludwig. “De omstandigheden zijn dit jaar zo mogelijk nog zwaarder dan in het verleden. Nu de race in september plaatsvindt, rijden we elf uur in het donker. In combinatie met het unieke circuit en mogelijk wisselende weersomstandigheden is dit voor veel collega’s zonder enige twijfel de zwaarste race ter wereld. Maar gelukkig kunnen we voor deze uitdaging op Goodyear rekenen. We staan er dus goed voor.”

Goodyear-team rechtstreeks naar topkwalificatie

Het team Octane126-Ferrari # 26 wist zich inmiddels al te plaatsen voor de beslissende Topkwalificatiegroep 2, wat betekent dat het al zeker een goede startpositie zal krijgen. De Pro-Am line-up van de Audi R8 LMS GT3 van Car Collection (# 7), IronForce Racing / EFP Car Collection (# 11) en RacIng - Powered by HFG / Racing Engineers (# 15) moeten nog kampen om één van de laatste vier beschikbare plaatsen. Net als de Hella Pagid Ferrari 488 GT3 met # 16 moeten ze eerst nog Topkwalificatiegroep 1 (TQ1) tot een goed einde zien te brengen.

Goodyear ontwikkelt banden voor een breed gamma van zeer uiteenlopende wagens, van GT3 tot TCR-toerwagens: “In de 24-uursrace voorzien we in totaal 17 verschillende automodellen van onze racebanden. We doen er alles aan om hen in alle mogelijke circuitomstandigheden optimaal te laten presteren”, verduidelijkt Alexander Kühn, Car Motorsport Product Manager EMEA. “Ook voor ons is de 24-uursrace echt een enorme onderneming, want races op de Nordschleife zitten altijd vol onverwachte wendingen.”

De experts in de racedienst van Goodyear kunnen terugvallen op meer dan 50 verschillende specificaties voor de verschillende voertuigtypes en raceklassen. In de elf Goodyear-trucks zitten zowel banden voor moessonachtige regen als slicks voor extreem zomerse temperaturen. “Dat is uiteraard wat deze race zo onweerstaanbaar maakt”, zegt Kühn. “We kijken er dan ook reikhalzend naar uit.”

Persbericht Goodyear



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op vrijdag 25 september 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H Nürburgring.
  • Powercars

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons