van der Horst

24H Sebring:Rutronik Racing behaalt eerste overwinning - ST Racing wint overall-GT-teamtitel

Rutronik Racing by TECE - Audi R8 LMS GT3
Rutronik Racing by TECE - Audi R8 LMS GT3
Rutronik Racing heeft bij de Hankook 24H SEBRING na een felle strijd met Herberth Motorsport de eerste overwinnig in de 24H SERIES powered by Hankook binnengehaald. In de race, waarin er meerdere regenbuien vielen, behaalde ST Racing de overall-GT-teamtitel.
  • Powercars
Na 24 uren racen reed Swen Herberger de Audi R8 LMS met het startnummer 18 als winnaar over de eindstreep. Op weg naar de overwinning had het team in totaal 559 ronden op de 6,018 kilometer lange Sebring International Raceway afgelegd.

De Rutronik Racing-Audi R8 LMS GT3 (#18, Michael Doppelmayr / Markus Winkelhock / Elia Erhart / Swen Herberger) had gisteren in de 30 minuten durende kwalificatie op Sebring International Raceway met de eerste poleposition van het teams in de serie al voor een sensatie gezorgd. Bij wisselende omstandigheden kon het Duitse team in de beginfase van de race aanvankelijk een kleine voorsprong opbouwen, totdat de voornaamste rivaal, de Herberth Motorsport-Porsche 911 GT3 R (#91, Daniel Allemann / Ralf Bohn / Alfred Renauer), de druk opschroefde. Ondanks een sterke eerste stint  van Markus Winkelhock kon de Herberth-Porsche bij de pitstops de leiding overnemen, maar ook in het verdere verloop van de race lagen de Audi en de Porsche zelden meer dan een minuut uit elkaar.

Na lichte regenbuien bij de start van de race en in de vroege uren van de zondagochtend volgde er kort na het aanbreken van het laatste kwart van de race een zware bui, die tot een korte onderbreking op Sebring International Raceway leidde, omdat er op de roemruchte betonplaten van het circuit in Florida steeds meer water stond. Tijdens deze korte rode-vlagsituatie stonden alle auto’s opgesteld in de pitstraat.

Voor de herstart beging Herberth Motorsport een zeldzame fout: de Porsche reed vroegtijdig weer de baan op, wat door de wedstrijdleiding als “misachtig van het lichtsignaal in de pitstraat” werd aangemerkt en wat leidde tot een tijdstraf van 120 seconden voor bet Beierse team. Hoewel de eerste twee geklasseerde teams aan de finish minder dan twee minuten uit elkaar lagen, was daarmee voor Rutronik Racing de weg naar de verdiende overwinning in Sebring vrij.

“Dat was zwaar”, verklaarde Markus Winkelhock tegenover Andrew Marriott van radiolemans.com. “Gedurende de hele race waren de omstandigheden erg moeilijk. Toen het hard begon te regenen, had ik bij 120 km/h op het rechte stuk aan de achterkant veel aquaplaning! Het was een heel veeleisende race. Ik heb drie keer de 24-uursrace op de Nürburgring gewonnen en ook in Spa-Francorchamps. Deze overwinning is opnieuw een succes voor mijn verzameling en een heel mooie bovendien. Ik ben superblij!”

Willi Motorsport by Ebimotors - Porsche 991 GT3 Cup
Willi Motorsport by Ebimotors - Porsche 991 GT3 Cup
Verrassend behaalde de Willi Motorsport by Ebimotors-Porsche 911 GT3 Cup (#955, Fabrizio Broggi / Sergiu Nicolae / Sabino de Castro) na een foutloze race zowel de overwinning in de 991-klasse als de laatste plaats op het algehele podium. Het Roemeens-Italiaanse team behaalde in Sebring zijn vierde klassenzege van het seizoen. Voor het eerst sinds de Hankook 24H PORTIMAO van afgelopen jaar stond er daarmee ook weer een team uit de 991-klasse bij de eerste drie in het algemeen klassement van een race uit de 24H SERIES.

Ook sterk was de voornaamste concurrent van Willi Motorsport / Ebimotor’ in de klasse, de RPM Racing-Porsche 911- II (#907, Tracy Krohn / Niclas Jonsson / Patrick Huisman / Andy Lally). Dit team eindigde heel keurig op de tweede plaats in de klasse en op de vierde plaats algemeen.

Leipert Motorsport - Lamborghini Huracan Supertrofeo
Leipert Motorsport - Lamborghini Huracan Supertrofeo
Op de vijfde plaats algemeen eindigde de Leipert Motorsport-Lamborghini Huracán Super Trofeo (#710, Gregg Gorski / Gerhard Watzinger / Lance Bergstein / Al Miller / Kenton Koch) als derde klassewinnaar in de top vijf van het algemeen klassement. Dit team behaalde na een sterk optreden de overwinning in de GTX-klasse, hoewel er bij de Lamborghini sprake was van problemen met de stuurinrichting. De MRS GT-Racing-Porsche 911 GT3 Cup ‘992’ (#987, Jeff Courtney / Alexander Marmureanu / Omar Balkissoon / Sebastian Moreno) kwam na tijdverlies in de beginfase sterk terug en eindigde als tweede in de klasse, gevolgd door de Vortex V8-Vortex 1.0 (#701, Philippe Bonnel / Boris Gimond / Sebastien Lajoux / Steve Brooks), die met transmissieproblemen en een losgeraakte achterpartij te kampen had. Desondanks was de race op Sebring de zesde van zeven races dit seizoen waarin Vortex V8 een podiumplaats in de GTX-klasse behaalde.

NOLASPORT - Porsche 718 Cayman GT4 CS MR
NOLASPORT - Porsche 718 Cayman GT4 CS MR
Op de zesde plaats eindigde NOLASPORT met de Porsche 718 Cayman GT4 CS MR (#470, Matt Travis / Jason Hart / Anthony Noble / Alex Mayer / Zac Anderson) en won daarmee na een spannend duel in de thuisrace van het team de GT4-klasse. De The Heart of Racing Team-Aston Martin Vantage AMR GT4 (#423, Gray Newell / Ian James / Roman De Angelis / Alex Riberas) reed tot aan der slotfase van de race op slagafstand, maar twee uur voor het einde kwam de Aston Martin met een defecte versnellingsbak tot stilstand. Daarvan profiteerde de ST Racing-BMW M4 GT4 (#438, Samantha Tan / Chandler Hull / Jon Miller / Nick Wittmer / Bryson Morris).

Met dit resultaat staat ST Racing nu ook als winnaar van de overall-GTteamtitel in de 24H SERIES van dit jaar vast. Voor het Canadese team was dit het eerste jaar in de lange-afstandsracerij. Met de tweede plaats in de klasse in Sebring wonnen Samantha Tan, Chandler Hull en Jon Miller ook de algemene rijderstitel in de GT-divisie.

Na een sterke comeback behaalde Team ACP – Tanger Associates met de BMW M4 GT4 (#421, Catesby Jones / Jim Norman / Josh Norman / Ken Goldberg) de laatste podiumplaats in de GT4-klasse. Eerder had het team bij contact met de bandenstapels in bocht 17 schade aan de linker achterwielophanging opgelopen.

Diverse vroege kandidaten voor de overwinning in de Hankook 24H SEBRING, de langste internationale autorace die tot dusver op Sebring International Raceway gehouden is, waren al halverwege uit de race. De Leipert Motorsport-Lamborghini Huracán GT3 (#10, Brendon Leitch / Tyler Cooke / Dennis Fetzer / Seb Morris / Sebastian Balthasar), die in de beginfase zelfs op de tweede plaats reed, viel na een crash in de vangrails met schade aan de splitter en de bodemplaat uit. De CP Racing-MercedesAMG GT3 (#85, Charles Putman / Charles Espenlaub / Joe Foster / Shane
Lewis), die bij de thuisrace van het team vanaf de eerste rij gestart was, viel  kort na zonsopkomst na een crash in de vangrails op een natte baan in de eerste bocht uit.

De tweede auto van Herberth Motorsport (#92, Jürgen Häring / Bobby Gonzales / Wolfgang Triller / Felix Neuhofer / Marco Seefried) kwam op de tiende plaats algemeen aan de finish. Bij de start van de race had de Porsche 911 GT3 R de leiding in handen, maar problemen met de versnellingsbak leidden later tot tijdverlies.

De BMW M Motorsport-M4 GT3 (#82, Bill Auberlen / Robby Foley / James Clay / Neil Verhagen / Max Hesse) completeerde de GT-divisie. Ondanks enkele aanrijdingen was het in Sebring een succesvolle lange-afstandstest onder race-omstandigheden, die zonder mechanische problemen werd uitgereden.
AC Motorsport behaalt eerste TCE-zege van het jaar bij Hankook 24H SEBRING; succesvolle TCE-titelverdediging voor Autorama
AC Motorsport heeft bij de Hankook 24H SEBRING verdiend de eerste TCE-overwinning van het jaar behaald. Voor Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing was de tweede plaats genoeg voor het binnenhalen van de algehele TCE-titel.

AC Motorsport - Audi RS3 LMS DSG
AC Motorsport - Audi RS3 LMS DSG
De AC Motorsport-Audi RS3 LMS (#188, Stéphane Perrin / Mathieu Detry / Rik Breukers / Matthew Taskinen) startte sterk vanaf de tweede rij in de TCEdivisie en kon ondanks enorme druk van de beide Autorama Motorsport Volkswagens de  eiding tot in de nacht vasthouden. In de ochtend en ook bij flinke regenval reden de Audi en de Volkswagen Golf GTi TCR DSG (#1, Constantin Kletzer / Emil Heyerdahl / Fabian Danz /Jasmin Preisig / Miklas Born) op minder dan twee minuten van elkaar.

Uiteindelijk reed Mathieu Detry de Audi na 514 ronden op de 6,018 kilometer langen Sebring International Raceway als winnaar over de eindstreep.

Er waren echter twee spannende momenten voor AC Motorsport: eerst ging Stéphane Perrin bij het uitrijden van de pitstraat in de rondte, toen verloor de Audi kort na de voorlaatste tankstop plotseling snelheid, vermoedelijk vanwege een probleem met de brandstoftoevoer. Zo werd de voorsprong van het Belgische team tijdelijk tot 26 seconden gereduceerd, maar AC Motorsport reed niettemin de verdiende overwinning naar huis. Voor het team was het de eerste zege sinds de race in Dubai van vorig jaar.

Met slechts 1:45 minuten achterstand aan de finish eindigde de Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing-Volkswagen met het startnummer 1 als tweede. De zesde podiumplaats van het seizoen was voor het team ook genoeg om met succes de algehele TCE-teamtitel te verdedigen. Voor het Zwitserse team was het al de derde kampioenstitel op rij. Met dit succes staan Constantin Kletzer en Emil Heyerdahl nu ook vast als de nieuwe winnaars van de algehele TCE-titel in het rijdersklassement.

Met de posities acht en negen in het algemeen klassement eindigden zowel AC Motorsport als de Volkswagen van Autorama Motorsport met het nummer 1 in de top tien van het algemeen klassement in Sebring, een duidelijk bewijs voor de snelheid aan kop van de TCE-divisie.

Ondanks twee defecten aan de achterwielophanging die enkele ronden kostten, completeerde de tweede Autorama Motorsport-Golf GTi TCR DSG (#112, Kari-Pekka Laaksonen / Antti Buri / Roberto Ferri / Fabian Danz / Miklas Born) het algehele TCE-podium.

Nordschleife Racing - Ligier JS2 R
Nordschleife Racing - Ligier JS2 R
Een plaats daarachter behaalde de Nordschleife Racing-Ligier JS2 R (#226, Guillaume Roman / Lucca Ayari / Cédric Houot / Michel Sallenbach) voor het eerst dit seizoen de TCX-klassezege. Bij het Franse team zorgde alleen licht contact met de afgrenzing van de baan in het laatste kwart van de race voor wat tijdverlies.

De naaste rivaal voor Nordschleife Racing in de klasse, – CWS Engineering (#278, Colin White / Jean-Francois Brunot / Matt Rivard / Joe Burris / Warren Dexter) bracht de Ginetta na een lastige race op Sebring aan de finish. Al vroeg in de race raakten zowel het front als de achterkant van de G55 beschadigd, wat tot een reparatie van bijna vier uur leidde. In de ochtend was er opnieuw een crash na een aanrijding met de Vortex V8, zodat er nog eens 3,5 uur gerepareerd moest worden.

Met de spannende Hankook 24H SEBRING zijn ook de 24H SERIES powered by Hankook 2021 afgesloten. Ook in 2022 organiseert CREVENTIC weer lange-afstandraces, te beginnen met de 17e editie van de Hankook 24H DUBAI vam 13-15 januari, een week later, op 21-22 januari gevolgd door de Hankook 6H ABU DHABI, niet meetellend voor het kampioenschap. Beide races vinden in de Verenigde Arabische Emiraten plaats. De eerste Europese race is de Hankook 12H MUGELLO op Autodromo Internazionale del Mugello in Italië op 25-26 maart. Nadere informatie is te vinden op www.24hseries.com.

Persbericht 24H Series powered by Hankook



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in 24H Series op maandag 22 november 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H Sebring.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons