van der Horst

24H Series: Creventic blikt al vooruit naar 2018

Impressie 24H Dubai 2017
Impressie 24H Dubai 2017
In de loop der jaren is het voor de Nederlandse raceorganisator en -promotor CREVENTIC een goede traditie geworden om rond de Hankook 24H BARCELONA de plannen voor het komende seizoen te presenteren, en dit jaar vormt daarop geen uitzondering. In de afgelopen maanden heeft CREVENTIC met tal van teams, circuiteigenaren en andere betrokkenen gesproken om een helder beeld te krijgen van de meningen, wensen en voorwaarden. Deze zijn meegenomen bij de voorbereidingen op het seizoen 2018. Het resultaat is een concept met drie afzonderlijke series: de 24H GT SERIES, de 24H TCE SERIES en de 24H PROTO SERIES, allen powered by Hankook. Bij de meeste evenementen komen de 24H GT SERIES en de 24H TCE SERIES in actie tijdens dezelfde race, met een algemeen klassement voor de 24H GT SERIES en een algemeen klassement voor de 24H TCE SERIES en twee afzonderlijke prijsuitreikingen. Bij geselecteerde evenementen komt ook de 24H PROTO SERIES in actie. Bovendien streeft de organisatie naar een pauze van telkens minimaal een maand tussen twee evenementen en wordt gepoogd om het samenvallen met andere series te vermijden. Er wordt een nieuwe klassestructuur ingevoerd, terwijl de referentie-rondetijden worden afgeschaft.
  • St. Paul
Ginetta LMP3 - 3x3H Proto Series Dubai
Ginetta LMP3 - 3x3H Proto Series Dubai
Traditioneel begint het seizoen met het evenement op Dubai Autodrome, het vlaggenschip van de CREVENTIC SERIES powered by Hankook. Hier komen de 24H GT SERIES, de 24H TCE SERIES en de 24H PROTO SERIES allemal in actie. Het programma begint met de seizoensstart van de 24H PROTO SERIES powered by Hankook op 5 en 6 januari 2018. De Hankook 24H DUBAI, die meetelt voor de 24H GT SERIES en de 24H TCE SERIES, vindt plaats op 12 en 13 januari 2018. De aparte prijsuitreikingen voor de GT’s en de toerwagens zorgen ervoor dat beide klassen voldoende aandacht krijgen. Voor het eerst krijgt het winnende toerwagenteam in Dubai hiermee ook de kans om de traditionele rit op de rug van een kameel naar het podium te beleven!
 
Vooral accommodaties volgens Formule 1-standaard
 
Start 24H Silverstone 2016
Start 24H Silverstone 2016
De definitieve planning van de kalender is nog gaande en daarbij wordt er alles aan gedaan om het samenvallen van data van evenementen met andere belangrijke series te vermijden. In ieder geval is het de bedoeling om telkens een pauze van tenminste een maand tussen twee evenementen te hebben, met een goede verhouding tussen 12- en 24-uursraces. Daarbij zullen de meeste evenementen gehouden worden op circuits waar ook Formule 1-Grands Prix plaatsvinden. De traditionele races op Mugello in maart en Silverstone in april blijven gehandhaafd, gevolgd door een wedstrijd op het Circuit Paul Ricard in Zuid-Frankrijk in juni of juli. Na de zomerpauze komen de teams dan in september weer in actie in Barcelona. In oktober wordt er gereden op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen. In november staat dan wederom het evenement op het Circuit Of The Americas in Austin, Texas op het programma. Alternatieve opties, die ook nog worden overwogen, zijn de circuits in Imola in Italië, de Red Bull Ring in Oostenrijk, Brno in Tsjechië en Portimao in Portugal. CREVENTIC streeft ernaar om bij alle evenementen live-streaming met commentaar van Radiolemans.com te kunnen aanbieden.
 
Samenwerking met internationale organisaties voor de klassen GT4 en TCR
 
Hankook 12H Mugello
Hankook 12H Mugello
Voor 2018 wordt er een aparte GT4-klasse geïntroduceerd met officiële goedkeuring van SRO, passend bij de toenemende populariteit van de GT4-categorie. Voor de TCR-klasse wordt de bestaande en zeer succesvolle samenwerking met TCR International voortgezet. Daarnaast zal er meer aandacht worden besteed aan de Porsche 991-klasse, waarbij de Porsche 991 Cup-auto van de tweede generatie vanaf 2018 ook is toegelaten. Voor productietoerwagens geldt een nieuwe klasse-indeling met de klasse TCP1 voor auto’s met motoren tot 2,5 liter en TCP2 voor auto’s met motoren tot 3,0 liter (identiek aan de VLN-klassen V4 en V5). Conform de internationale FIA-reglementen moeten alle auto’s vanaf het seizoen 2018 zijn voorzien van een FT3-FIA-veiligheidstank. De referentie-rondetijden die tot dusver voor sommige klassen gebruikt werden, worden afgeschaft om de competitie op de baan te verbeteren. Nadere informatie is te vinden op www.24hseries.com, www.24htceseries.com en www.24hprotoseries.com.

24H Series by Creventic p/b Hankook
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in 24H Series op dinsdag 29 augustus 2017.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons