van der Horst

24H Series: RedAnt Racing strandt letterlijk op de meet in de titelstrijd 24H Series

RedAnt Racing - Porsche 992 GT3 Cup
RedAnt Racing - Porsche 992 GT3 Cup
Topsport kan zeer mooi zijn, maar ook gruwelijk hard, getuige het menselijke en sportieve avontuur van RedAnt Racing in de hoogstaande 24H Series dit seizoen. Iedere race van de 24H Series 2023 stond de #903 Porsche 992 GT3 Cup van Yannick Redant, Ayrton Redant en Kobe De Breucker, in Barcelona bijgestaan door Huub van Eijndhoven, op het podium, met een mooie winst in Monza als kers op de taart. In de puntenstand eindigde het team voor de aftrek van het schrapresultaat bovenaan. Na aftrek van het schrapresultaat werd het een ex-aequo met de nieuwe kampioenen Willi Motorsport by Ebimotors, maar één zege meer van dat laatste team gaf zowel bij de teams als rijders de doorslag. “En dat alles werd beslist door een laatste ‘Code 60’ op enkele minuten van het einde…”, klonk het in het kamp van RedAnt Racing na de laatste en beslissende race. Maar RedAnt Racing zou RedAnt Racing niet zijn als er niet meteen zou gereageerd worden en dat kan komend weekend tijdens een dubbele opdracht: het Belcar Endurance Championship in het Duitse Oschersleben en de finale van de Porsche Carrera Cup Benelux op de Oostenrijkse Red Bull Ring.
Het weekend begon voor het Oost-Vlaamse team ronduit sterk, met een tweede plaats algemeen op de startgrid en uiteraard de polepositie in de zeer sterk bezette klasse ‘992’. De race verliep vervolgens foutloos, met zeer sterke rijbeurten van alle rijders, een geoliede technische crew en een feilloze strategie van de ingenieurs. Op een half uur rijden van het einde van een slopende editie van de 24 Hours of Barcelona sloeg de pechduivel alsnog toe.
 
Net als eerder dit seizoen volgde er kort voor het einde nog een ‘Code 60’, waarbij wij ons net op het verkeerde deel van het circuit bevonden”, legt teameigenaar Bert Redant uit. “En dat trok een enorme streep door onze rekening. In plaats van winst werd het een tweede plaats en daarmee kwamen we letterlijk één punt te kort om de titel opnieuw op zak te steken. We eindigen na aftrek van het schrapresultaat ex-aequo met de nieuwe kampioenen, die één zege meer behaalden. De ontgoocheling bij iedereen is enorm groot, dat hoeft geen betoog. Vooral omdat het de derde maal in één seizoen is, dat dit op een half uur van het einde gebeurt. We verliezen de titel enkel door een enorme portie pech, want niemand in dit hele team had meer kunnen doen dan dat hij of zij gedaan heeft. Het voelt zuur aan, want je verliest niet door een fout of een mindere strategie, maar werkelijk door een externe factor, die ons bovendien de titel kost. Dit gaan we moeten verwerken, maar we komen hier ook sterker uit. Ik wil ook de nieuwe kampioenen feliciteren, we hebben van elke minuut competitie met hen genoten.
 
En dat deze editie van de Catalaanse 24-uursrace erg zwaar was, getuigde de nieuwkomer binnen het team, Huub van Eijndhoven, die het klappen van de zweep kent uit onder meer de Porsche Supercup: “Eerlijk is eerlijk, dit was fysiek verreweg de zwaarste uitdaging die ik ooit heb meegemaakt. We verloren als rijder twee tot drie kilogram lichaamsgewicht per stint, door de hoge temperaturen in combinatie met de vochtigheid. Het leek erop dat we de race zouden winnen, totdat een ‘code 60’ in de laatste dertig minuten onze strategie tenietdeed. Grote dank aan de hele RedAnt Racing-crew voor de mogelijkheid om deze race te rijden en het harde werk de hele week!
 
Uiteindelijk strandde de #903 op 26 seconden van de zege en van de titels en dat na een seizoen waarin de wagen iedere race op het podium stond. Yannick Redant is wel de beste Junior Driver van de 24H Series 2023, alle klassen inbegrepen en kan zo toch een nieuwe lijn schrijven in het al zeer mooie palmares van het team.
 
Ook de #904 feilloos
 
Het kwartet Jimmy de Breucker, Charles Dawson, Brent Verheyen en Marc Goossens zat in Barcelona in de Porsche 992 GT3 Cup met het startnummer #904 en ondanks het feit dat het voor hen quasi een kennismaking met het circuit was, verliep ook hun race zeer goed.
 
RedAnt Racing - Porsche 992 GT3 Cup
RedAnt Racing - Porsche 992 GT3 Cup
“Zij reden ook een prima wedstrijd, zonder fouten, maar voor hen begin het moeilijk… door een ‘code 60”, aldus Bert Redant. “Zij waren vanaf dan wat op achtervolgen aangewezen en reden naar een zeer mooie zesde plaats, na een wedstrijd, ik herhaal het, waarin iedere rijder foutloos bleef en dat, zoals Huub het verwoordde, in erg moeilijke omstandigheden. Ik kan dan ook niet anders dan ook hen feliciteren met deze wedstrijd.
 
Redant Racing sluit hiermee het seizoen 2023 in de 24H Series af, maar kijkt al volop vooruit naar de komende opdrachten, de vierde race van het Belcar Endurance Championship in het Duitse Oschersleben en de finale van de Porsche Carrera Cup Benelux op de Oostenrijkse Red Bull Ring komend weekend.
 
In Oschersleben doet RedAnt Racing het met één Porsche 992 GT3 Cup, een wagen die Michiel Haverans en John De Wilde naar de zege zullen proberen sturen. Zij doen het samen in de Porsche met startnummer #78. “We gaan in Oschersleben met het podium in het achterhoofd, maar uiteraard zullen we er alles aan doen om nog beter te scoren, te meer dat we met nog twee races te gaan, nog steeds op het eindpodium van het kampioenschap kunnen eindigen. Wij willen de kleuren van RedAnt Racing op de best mogelijke manier verdedigen”, aldus teammanager Marc Goossens voor de afreis naar Oschersleben waar zondag een race van 125 minuten op het programma staat.

RedAnt Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in 24H Series op dinsdag 19 september 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H Barcelona.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons