van der Horst

24H Spa: 20 wagens om in de gaten te houden - Deel 1

24 Hours of Spa - Start 2020
24 Hours of Spa - Start 2020
Omdat het exact twintig jaar geleden is dat de GT-teams voor het eerst neerstreken in de Belgische Ardennen om er een etmaalrace te betwisten, pikken wij twintig bolides uit de deelnemerslijst die komend weekend de show zullen stelen tijdens de 73ste uitgave van de 24 Hours of Spa.
De Audi R8 van Charles Weerts, Dries Vanthoor en Kelvin van der Linde
De Audi R8 van Charles Weerts, Dries Vanthoor en Kelvin van der Linde
Nooit eerder stonden zo weinig Belgen aan de start van de 24 Uur van Spa. Niet alleen verdedigen slechts negen rijders de zwart-geel-rode kleuren, maar tot driemaal toe delen twee landgenoten het stuur van dezelfde wagen. Het goede nieuws: het gaat daarbij wel om twee van de grootste favorieten: de #32 Audi R8 LMS GT3 van WRT voor Charles Weerts en Dries Vanthoor aan de zijde van de Kelvin van der Linde, en de #47 KCMG Porsche 911 GT3-R die wordt bestuurd door ex-winaars Laurens Vanthoor en Maxime Martin. Nick Tandy, de ster van vorig jaar, vult het veelbelovende team aan.

Bij regerend winnaar Porsche komen wel meer wagens op onze lijst met kandidaat-winnaars terecht. De #22 Porsche van GPX Racing, het team dat twee jaar geleden zegevierde, krijgt niemand minder dan Matt Campbell, Mathieu Jaminet en Earl Bamber aan het stuur. Rutronik Racing moet met de #21 zeker niet onderdoen, want daar kruipen Sven Müller en ex-winnaars Kevin Estre en Richard Lietz aan boord. U heeft het begrepen: wie dit weekend Porsche klopt, maakt een grote kans op de overwinning.
Toch een Aston Martin!
De sneeuwwitte Aston Martin van Garage 59
De sneeuwwitte Aston Martin van Garage 59
Maxime Martin mag dan wel voor Porsche gekozen hebben in zijn jacht op een tweede zege, toch brengt Aston Martin een officieel ondersteund exemplaar van de Vantage GT3 aan de start. Wereldkampioenen Nicki Thiim en Marco Sörensen krijgen op de #95 van Garage 59 de jonge belofte Ross Gunn naast zich.

Over niet-Duitse merken gesproken: ooit zal het weleens raak zijn voor Ferrari, niet? De namen van Callum Ilott, Antonio Fuoco en Davide Rigon op de #71 van Iron Lynx boezemen volgens ons de meeste angst in bij de concurrentie. Het Italiaanse merk zal eens te meer sterk voor de dag komen in de andere categorieën, met onder meer de #52 AF Corse voor onze landgenoten Louis Machiels en John Wartique in Pro-Am.
Opnieuw Audi vs. Porsche?
Saintéloc Racing - Audi R8 LMS GT3
Saintéloc Racing - Audi R8 LMS GT3
Dit eerste van twee delen afsluiten doen we waar we begonnen zijn: bij Audi en WRT. Het team van Vincent Vosse heeft immers nog een tweede ijzer in het vuur. De #37 Audi R8 LMS GT3 rekent op Formula E-ster Robin Frijns en DTM-vicekampioen Nico Müller. De derde man is Dennis Lind, bij Lamborghini vorig jaar de (anti)held. Ook Saintéloc en Attempto krijgen steun van Audi, maar misschien is het voor de jonge Dennis Marschall nog wat te vroeg om echt mee te strijden om de zege. Daarom schuiven we vooral de #25 Audi van het Franse team naar voren. Aan de knoppen zitten ex-winnaars Markus Winkelhock en Christopher Haase, maar ook de snelle Duitser Patric Niederhauser.

Op basis van de finale van 2020 en de kwaliteit én vooral kwantiteit bij beide merken, lijkt een nieuw duel tussen Porsche en Audi in de maak te zijn. Van de 911 GT3-R staan er zeven exemplaren aan de start in Pro, Audi doet het met vijf wagens. Maar onderschat de tegenstand zeker niet!

Foto's: SRO, Audi Sport



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Intercontinental GT Challenge op woensdag 28 juli 2021.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons