24H Spa: ‘Balance of Performance’ blijft zo goed als ongewijzigd
Herhalen we nogmaals dat ook dit jaar een rijbeurt maar maximaal 65 minuten mag duren (70 minuten tijdens een safetycar periode), waardoor mogelijke verschillen in verbruik tussen de verschillende wagens wordt uitgevlakt.
Nog eigen aan het 24-uursformaat is de uitzonderlijke dubbele puntentoekenning, verdeeld over drie momenten in de race. Na zes en twaalf uren vallen er telkens 12-9-7-6-...-1 eenheden te verdienen, terwijl aan de finishvlag de normale regeling nog steeds van toepassing is (25-18-15-12-...). Na 1/4 wedstrijd en halfweg zal er dus ongetwijfeld wat harder gereden worden.
Tot slot vermelden we nog de terugkeer van de 'Beker van de Koning', ingevoerd ter beloning van de best vertegenwoordigde constructeur. Per merk scoren de drie beste wagens in PRO, de twee beste in PRO-AM en de beste in de Gentleman Trophy punten voor deze Beker. In 2007 werd deze prijs nog uitgerijkt aan de hand van een uniek aflossingssysteem waarbij deelnemende teams zich moesten inschrijven met drie identieke wagens (zelfde kleuren en wedstrijdnummer) die elkaar uiteindelijk aflosten doorheen een etmaal.
Foto's: Vincent Wouters
Tweet