van der Horst

24H Spa: Na 17H: Het regent opgaves – Porsche en Mercedes duelleren voor zege

HTP Motorsport - Mercedes SLS AMG GT3 #84
HTP Motorsport - Mercedes SLS AMG GT3 #84
De 24 uren van Spa stevenen af op een ware uitputtingsslag. Nadat de eerste paar uren reeds veel slachtoffers maakten, verloren we in het holst van de nacht een heel aantal smaakmakers en hebben nu zelfs alle drie de Marc VDS Racing BMW’s de handdoek in de ring moeten werpen. Ondanks de vele incidenten en pechgevallen staat de safety car teller echter nog maar op drie interventies en bleven grote neerslaghoeveelheden uit. Na zeventien uren racen is de strijd voor de algemene overwinning herleid tot een duel tussen de Manthey Racing Porsche #150 en de HTP Motorsport Mercedes #84, de enige twee wagens die zich nog in dezelfde ronde bevinden. Daarachter gaapt meteen een groot gat van drie ronden tot de ietwat verrassende Kessel Racing Ferrari #44 die momenteel het kampioenschap aanvoert.
  • Hamofa Performance
ROWE Racing - Mercedes SLS AMG GT3 #127
ROWE Racing - Mercedes SLS AMG GT3 #127
Hoewel er nog 7 uren op de klok staan lijken de deelnemers nu al te snakken naar de finish, stuk voor stuk lijken alle wagens hun nodige portie pech toebedeeld te krijgen en aan dit tempo is het nog maar de vraag of  er wel voldoende deelnemers zullen overblijven na een volledig etmaal. Marc VDS Racing dat van bij de start de wedstrijd naar zich toe trok is momenteel al aan het inpakken nadat ook de wagen met startnummer #3 moest opgeven met een defecte blusinstallatie die de kabelboom in de wagen terminaal beschadigde. Eerder gaf de #14 al op met een defecte motor en de #4 met een stukke alternator. Ook de ROWE Racing Mercedes die de hele nacht in vierde stelling lag moest net voor 17u wedstrijd opgeven nadat Klaus Graf de SLS AMG GT3 crashte in Les Combes. Tot slot verloor ook de Gulf Racing McLaren #69 van ondermeer Nico Verdonck in de vroege uurtjes veel terrein nadat de wagen een wiel verloor en vervolgens voor een lange tijd in de box verdween. Na elektronische problemen in de openingsfase was de Britse GT zeer sterk teruggeklommen naar een zesde plek, maar inmiddels is de #69 teruggevallen naar P25 op ruim 19 ronden achterstand.
 
Manthey Racing - Porsche 911 GT3-R #150
Manthey Racing - Porsche 911 GT3-R #150
Vooraan is er nog steeds een mooie strijd voor de zege waar te nemen, al is het duel tussen Manthey en HTP fragiel en is het afwachten of ook een van deze wagens weldra geen problemen zal tegenkomen. Momenteel voert de Mercedes #84 de wedstrijd aan nadat Buhk, Schneider en Götz doorheen de hele nacht een zeer hoog tempo aanhielden. Het was uiteindelijk een langere pitstop van de Manthey Racing Porsche - om de remblokken te vervangen - die bij het krieken van de dag de leiding in de schoot van HTP Motorsport wierp met een goede minuut voorsprong. De mogelijkheid zit er in dat ook de Mercedes nog de remmen moeten verversen en dus ligt de wedstrijd nog volledig open.  
 
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra GT3 #2
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra GT3 #2
Een ietwat verrassende derde is de Kessel Racing Ferrari #44 van kampioenschapsleiders Zampieri/Rigon/Ramos die stelselmatig uit de problemen bleven en een degelijk tempo aan de dag legden. Ferrari doet het overigens goed met vijf wagens in de top twaalf. Ook de Audi’s komen stilaan bovendrijven nu de finish in zicht komt, zo vinden we de enig overgebleven WRT Audi #2 terug aan de rand van het podium op P4. De #0 moest deze nacht ook al opgeven nadat Matt Halliday omwille van een lekke band zijn R8 LMS ultra in de muur parkeerde op de Raidillon, de Nieuw-Zeelander kon de wagen nog terugbrengen naar de pits maar daar bleek de schade te groot om nog verder te gaan. Bij Phoenix Racing lijkt de pure snelheid ietwat zoek, maar beide wagens blijven uit de problemen en bevinden zich na de lange nacht op de posities zeven (#6: Jarvis/Primat/Haase) en acht (#16: Kumpen/Ide/Winkelhock).

Inmiddels werden reeds tweemaal punten uitgedeeld na 6 en 12 uren wedstrijd. Terwijl de eerste 12 eenheden gingen naar Marc VDS en de bemanning van de #4, kon ook de #3 nog negen punten scoren halfweg net voor dat ook deze wagen uiteindelijk moest opgeven. Marc VDS Racing verlaat Spa dus niet met lege handen, maar indien de Kessel Racing Ferrari nog wat punten kan binnenhalen later op de dag dan lijken de kansen op de titel voor de Italianen enkel maar groter en groter te worden aangezien er nog maar een enkele wedstrijd rest.


Stand na 17 uur
Stand na 17 uur









Foto's: Vincent Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Blancpain GT Endurance op zondag 28 juli 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons