van der Horst

24H Spa: Nabeschouwing Enzo Ide

Na een seizoen 2012 met Ferrari in het WK GT staat Enzo Ide in 2013 voor een schitterende dubbele opdracht. De jonge West-Vlaming werkt met Phoenix Audi zowel de Blancpain Endurance Series als de FIA GT Series af, aan de zijde van zijn landgenoot Anthony Kumpen en voor de langere races de Duitse wereldkampioen GT1 Markus Winkelhock. De vierde race van de Blancpain Endurance Series, de wereldvermaarde Total 24 Hours of Spa, waren een klassieker in de sportieve zin van het woord. De strijd tussen 65 wagens van wereldniveau, met alle grote merken aan de start, verliep van start tot finish op het scherp van de snee. Enzo Ide en zijn teamgenoten Anthony Kumpen en Markus Winkelhock, reden, na een vroeg probleem met een losgekomen wiel, een uiterst sterke race om net na de middag, op vier uur van het einde, weer in de top 10 post te vatten. Ook de top 5 was nog een mogelijk, maar een race-incident maakte jammer genoeg een einde aan de wedstrijd van de Phoenix Audi R8 LMS Ultra.
  • De Swert Opticiens
“Ik heb mijn eerste crash uit mijn carrière achter de rug en jammer dat die hier moet gebeuren. Uiteraard ben ik enorm ontgoocheld voor mijn teamgenoten en de crew van ons team!”
Enzo Ide had er duidelijk zin in, woensdagnamiddag tijdens de parade. De massa was op de been voor de traditionele parade van het circuit naar het centrum van Spa, met alle 66 GT-wagens die zich via de openbare weg naar het centrum van de stad in de Ardennen. “Ongelofelijk wel, de massa mensen die voor de autosport op de been zijn, ik hoop dat de rest van het weekend op dezelfde manier zal verlopen.”

De kwalificaties verliepen voor het Audi-team niet van een leien dakje. Uiteindelijk eindigde de wagen van het Belgisch-Duitse trio in de top 25, als tweede vertegenwoordiger van het merk.

Enzo Ide: “Enerzijds ben ik best wel trots dat we onze constructeur als tweede op de startgrid kunnen vertegenwoordigen. Maar anderzijds is het moeilijk te begrijpen dat Audi met alle inspanningen die hier geleverd worden, niet verder komt dan posities vanaf plaats 15… De Balance of Performance, en dan zeker de snelheid op de rechte lijn, is echt een punt dat tot nadenken stemt. Wij komen tekort… op de rechte lijn. Naast het competitieve nadeel, maakt dat ook dat we extra risico’s moeten nemen in de bochtige gedeelten, om de andere wagens in te halen.”

De race zelf startte dramatisch met een afgebroken wiel. Er gingen twee à drie ronden verloren en de Audi zakte weg buiten de top 40. Wat volgde was een inhaalrace met het mes tussen de tanden, waarbij de Audi met feilloze rijbeurten van de drie rijders terugkeerde naar de top 10.

Enzo Ide: “We lagen zevende, met zicht op de zesde plaats toen er een safety car-periode was. Ik ben er meteen na de herstart vol tegen aangegaan en op het ogenblik dat ik aansluiting vond bij onze zusterwagen op P6, heb ik een tragere deelnemer fout ingeschat. De Ferrari was sneller dan ik dacht en ik kwam te vroeg naar binnen… De rest is geschiedenis.”



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons