van der Horst

24H Spa: Podium magere troost voor de Belgian Audi Club en Team WRT in een frustrerende race

Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Het mocht niet zijn: de Total 24 Uren van Spa van dit jaar waren een grote ontgoocheling voor de Belgian Audi Club en Team WRT. De derde plaats van André Lotterer-Frank Stippler-Christopher Mies, behaald dankzij regelmaat en betrouwbaarheid en na een lange en moeilijke inhaalrace, moet worden beschouwd als een krachttoer van team en piloten. Het ploegresultaat bleef echter onder de verwachtingen. Meer nog dan de opgave van de andere wagens (een technisch probleem voor Ortelli-Vanthoor-Rast en race-incidenten voor Ekström-Sandström-Fässler en Mayr-Melnhof-Frey-Halliday), heerst er een gevoel van frustratie omdat de Audi’s R8 LMS ultra nooit in een positie waren om de strijd aan te gaan met zijn rivalen, een gevolg van de ongunstige Balance of Performance.
  • LTF
Door dit eindresultaat blijft de titelstrijd bij Piloten en Teams in de Blancpain Endurance Series helemaal open.  Frank Stippler en Christopher Mies staan mee aan de leiding en Team WRT staat slechts op 8,5 punten van de leiding en dit met nog een race te gaan waar bovendien opnieuw dubbele punten te verdienen vallen.
 
24H Spa: De eerste uren van de editie 2013
Terugblikkend, vatte een gefrustreerde Vincent Vosse het weekend als volgt samen:  “Onder de gegeven omstandigheden hebben we alles gedaan wat binnen onze mogelijkheid lag en ik wil rijders en teamleden bedanken voor hun harde werk en inzet.  Deze podiumplaats, de derde op rij, is dit keer echter niet meer dan een troostprijs.”  De Team WRT Team Principal voegde hier nog het volgende aan toe: “Ik denk dat het duidelijk was voor iedereen dat we snelheid tekort kwamen en dat onze wagens veel te zwaar waren.  Onze piloten trachtten dat te compenseren en als je dan de hele tijd op de limiet rijdt, is de kans op race-incidenten veel hoger, zeker als er veel verkeer is.”
 
Al tijdens de vrije trainingen was er geen Audi R8 LMS ultra te bespeuren in de voorste gelederen.  De enige R8 die mocht starten in de Super Pole, waaraan de 20 snelste wagens uit de reguliere kwalificaties mochten aantreden, was de #1 van Laurens Vanthoor.  De jonge Belg schudde tijdens de nachtkwalificatie een indrukwekkend rondje uit zijn mouwen.  Hij kende echter minder geluk in de Super Pole zelf, waarin hij bij het uitkomen van een bocht de bandenstapel raakte en het koetswerk en achtervleugel beschadigde.  “Ik denk dat ik ons gebrek aan snelheid wat te veel wou compenseren”, aldus Laurens.
 
24H Spa: Beelden uit de prequalifying
Toch was de #1 de best geklasseerde Audi op de startgrid (20ste) met de #2 in P31, de #13 op P32 en de #0 op P35.  Met dit resultaat kon het team enkel hopen op een inhaalrace waarbij uiteindelijk zo hoog mogelijk zou worden geëindigd. Jammer genoeg zou ook de wedstrijd nog meer ontgoocheling brengen.  Wagen #1, die na twee uur racen in 5de positie lag, dankzij twee safety-car interventies, staakte de strijd in het vierde uur met een transmissieprobleem.  “Heel erg jammer”, aldus Stéphane Ortelli, “want we hadden al heel wat tijd goedgemaakt, ondanks een klein ontstekingsprobleem.  Maar toen kregen we problemen met de aandrijvingsas en versnellingsbak... Waarom is niet meteen duidelijk.”
 
24H Spa: Beelden uit de prequalifying
Na zes uren racen, toen de eerste punten werden toegekend, lag de #13 van Ekström-Sandström-Fässler in 8ste stelling en de #2 van Lotterer-Stippler-Mies, twee plaatsen verder op P10.  Niet veel later, toen Marcel Fässler aan het stuur zat, was er een contact tussen de #13 en een gedubbelde Ferrari.  “Het was een erg moeilijke start van de race, heel moeilijk met het verkeer en soms hadden we grote problemen om Pro-Am wagens in te halen”, aldus de Zwitser.  “Jammer genoeg was er dan het contact met een tragere Ferrari.  In Blanchimont wou ik links voorbij maar de piloot zag me niet en reed me aan.”  De schade aan het rechter achterwiel leek eerder beperkt maar na een grondige inspectie in de pits bleek de ophanging flink geraakt en was een lange herstelling onvermijdelijk.
 
De opgave van de #0, die op dat ogenblik in de top 25 lag, kwam er halfweg koers, rond 04.30u in de ochtend.  Matt Halliday werd het slachtoffer van een traag leeglopende band en belandde in de bandenmuur.  “Het was al een zware race geweest”, legde Niki Mayr-Melnhof uit.  “Het was moeilijk om in het begin de goede snelheid te pakken te krijgen omwille van het vele verkeer en het warme weer.  Er waren ook enkele lichte aanrijdingen en dan tot slot de schuiver van Matt.  Het was duidelijk niet ons jaar.”
 
24H Spa: De start in beeld gebracht
Uiteindelijk was de wagen #2 van André Lotterer, Frank Stippler en Christopher Mies de enige overlevende.  Net na middernacht stond de wagen in de top 5 en deed gedurende enkele uren volop mee voor een podiumplaats tot Lotterer spinde en de remblokken diende te worden vervangen.  Het ploeg leek te berusten in een vierde plaats.  “Het was een zware, erg zware race en we moetsen op de limiet rijden om snel te zijn”, aldus Stippler.  Een opgave in de eindfase van de race leidde uiteindelijk tot een onverhoopte derde plaats en een plekje op het podium.
 
Het team gaat nu even rust inlassen alvorens de draad weer op te pikken met de volgende manche van de FIA GT Series op 17-18 augustus op de Slovakiaring.  De vijfde en laatste race van de Blancpain Endurance Series vindt plaats op 21-22 september op de Nürburgring.
 
Blancpain Endurance Series - Ronde 4
Spa-Francorchamps, België
25-28 juli 2013

Algemeen klassement Pro-klasse
1. Schneider-Buhk-Götz (Mercedes SLS) 564 ronden in 24u00m09s667
2. Lieb-Lietz-Pilet (Porsche 997)       + 2 ronden
3. Lotterer-Stippler-Mies (Audi R8 LMS ultra) + 6 ronden
4. Haase-Jarvis-Primat (Audi R8 LMS ultra) + 8 ronden
5. Hennerici-Maassen-Soulet (Porsche 997) + 14 ronden
Opg.: Mayr-Melnhof-Frey-Halliday (Audi R8 LMS ultra) 270 ronden
Opg.: Ekström-Fässler-Sandström (Audi R8 LMS ultra) 179 ronden
Opg.: Vanthoor-Rast-Ortelli (Audi R8 LMS ultra) 49 ronden

 
Tussenstand bij de piloten (Pro) na de vierde van 5 manches 1. Zampieri-Rigon-Ramos (Ferrari F458) 48 punten
1. Stippler-Mies (Audi R8 LMS ultra) 48
2. Leinders-Buurman-Martin (BMW Z4) 47,5
3. Lieb-Pilet-Lietz (Porsche 997) 39
4. Schneider-Götz (Mercedes SLS) 38
5. Sandström (Audi R8 LMS ultra) 31
11. Ortelli-Vanthoor-Rast (Audi R8 LMS ultra) 24
17. Halliday-Frey-Mayr-Melnhof (Audi R8 LMS ultra) 4


Tussenstand bij de teams (Pro) na de vierde van 5 manches
1. Marc VDS Racing 66,5 punten
2. Belgian Audi Club Team WRT 58
3. Kessel Racing 51
4. HTP 50
5. Phoenix Racing 33

Belgian Audi Club press - Foto's: Racing International Photography & Martijn Wouters



  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons