24H Spa: Podium magere troost voor de Belgian Audi Club en Team WRT in een frustrerende race
Terugblikkend, vatte een gefrustreerde Vincent Vosse het weekend als volgt samen: “Onder de gegeven omstandigheden hebben we alles gedaan wat binnen onze mogelijkheid lag en ik wil rijders en teamleden bedanken voor hun harde werk en inzet. Deze podiumplaats, de derde op rij, is dit keer echter niet meer dan een troostprijs.” De Team WRT Team Principal voegde hier nog het volgende aan toe: “Ik denk dat het duidelijk was voor iedereen dat we snelheid tekort kwamen en dat onze wagens veel te zwaar waren. Onze piloten trachtten dat te compenseren en als je dan de hele tijd op de limiet rijdt, is de kans op race-incidenten veel hoger, zeker als er veel verkeer is.”
Al tijdens de vrije trainingen was er geen Audi R8 LMS ultra te bespeuren in de voorste gelederen. De enige R8 die mocht starten in de Super Pole, waaraan de 20 snelste wagens uit de reguliere kwalificaties mochten aantreden, was de #1 van Laurens Vanthoor. De jonge Belg schudde tijdens de nachtkwalificatie een indrukwekkend rondje uit zijn mouwen. Hij kende echter minder geluk in de Super Pole zelf, waarin hij bij het uitkomen van een bocht de bandenstapel raakte en het koetswerk en achtervleugel beschadigde. “Ik denk dat ik ons gebrek aan snelheid wat te veel wou compenseren”, aldus Laurens.
Toch was de #1 de best geklasseerde Audi op de startgrid (20ste) met de #2 in P31, de #13 op P32 en de #0 op P35. Met dit resultaat kon het team enkel hopen op een inhaalrace waarbij uiteindelijk zo hoog mogelijk zou worden geëindigd. Jammer genoeg zou ook de wedstrijd nog meer ontgoocheling brengen. Wagen #1, die na twee uur racen in 5de positie lag, dankzij twee safety-car interventies, staakte de strijd in het vierde uur met een transmissieprobleem. “Heel erg jammer”, aldus Stéphane Ortelli, “want we hadden al heel wat tijd goedgemaakt, ondanks een klein ontstekingsprobleem. Maar toen kregen we problemen met de aandrijvingsas en versnellingsbak... Waarom is niet meteen duidelijk.”
Na zes uren racen, toen de eerste punten werden toegekend, lag de #13 van Ekström-Sandström-Fässler in 8ste stelling en de #2 van Lotterer-Stippler-Mies, twee plaatsen verder op P10. Niet veel later, toen Marcel Fässler aan het stuur zat, was er een contact tussen de #13 en een gedubbelde Ferrari. “Het was een erg moeilijke start van de race, heel moeilijk met het verkeer en soms hadden we grote problemen om Pro-Am wagens in te halen”, aldus de Zwitser. “Jammer genoeg was er dan het contact met een tragere Ferrari. In Blanchimont wou ik links voorbij maar de piloot zag me niet en reed me aan.” De schade aan het rechter achterwiel leek eerder beperkt maar na een grondige inspectie in de pits bleek de ophanging flink geraakt en was een lange herstelling onvermijdelijk.
De opgave van de #0, die op dat ogenblik in de top 25 lag, kwam er halfweg koers, rond 04.30u in de ochtend. Matt Halliday werd het slachtoffer van een traag leeglopende band en belandde in de bandenmuur. “Het was al een zware race geweest”, legde Niki Mayr-Melnhof uit. “Het was moeilijk om in het begin de goede snelheid te pakken te krijgen omwille van het vele verkeer en het warme weer. Er waren ook enkele lichte aanrijdingen en dan tot slot de schuiver van Matt. Het was duidelijk niet ons jaar.”
Uiteindelijk was de wagen #2 van André Lotterer, Frank Stippler en Christopher Mies de enige overlevende. Net na middernacht stond de wagen in de top 5 en deed gedurende enkele uren volop mee voor een podiumplaats tot Lotterer spinde en de remblokken diende te worden vervangen. Het ploeg leek te berusten in een vierde plaats. “Het was een zware, erg zware race en we moetsen op de limiet rijden om snel te zijn”, aldus Stippler. Een opgave in de eindfase van de race leidde uiteindelijk tot een onverhoopte derde plaats en een plekje op het podium.
Het team gaat nu even rust inlassen alvorens de draad weer op te pikken met de volgende manche van de FIA GT Series op 17-18 augustus op de Slovakiaring. De vijfde en laatste race van de Blancpain Endurance Series vindt plaats op 21-22 september op de Nürburgring.
Blancpain Endurance Series - Ronde 4
Spa-Francorchamps, België
25-28 juli 2013
Algemeen klassement Pro-klasse
1. Schneider-Buhk-Götz (Mercedes SLS) 564 ronden in 24u00m09s667
2. Lieb-Lietz-Pilet (Porsche 997) + 2 ronden
3. Lotterer-Stippler-Mies (Audi R8 LMS ultra) + 6 ronden
4. Haase-Jarvis-Primat (Audi R8 LMS ultra) + 8 ronden
5. Hennerici-Maassen-Soulet (Porsche 997) + 14 ronden
Opg.: Mayr-Melnhof-Frey-Halliday (Audi R8 LMS ultra) 270 ronden
Opg.: Ekström-Fässler-Sandström (Audi R8 LMS ultra) 179 ronden
Opg.: Vanthoor-Rast-Ortelli (Audi R8 LMS ultra) 49 ronden
Tussenstand bij de piloten (Pro) na de vierde van 5 manches 1. Zampieri-Rigon-Ramos (Ferrari F458) 48 punten
1. Stippler-Mies (Audi R8 LMS ultra) 48
2. Leinders-Buurman-Martin (BMW Z4) 47,5
3. Lieb-Pilet-Lietz (Porsche 997) 39
4. Schneider-Götz (Mercedes SLS) 38
5. Sandström (Audi R8 LMS ultra) 31
11. Ortelli-Vanthoor-Rast (Audi R8 LMS ultra) 24
17. Halliday-Frey-Mayr-Melnhof (Audi R8 LMS ultra) 4
Tussenstand bij de teams (Pro) na de vierde van 5 manches
1. Marc VDS Racing 66,5 punten
2. Belgian Audi Club Team WRT 58
3. Kessel Racing 51
4. HTP 50
5. Phoenix Racing 33
Belgian Audi Club press - Foto's: Racing International Photography & Martijn Wouters
Tweet