van der Horst

24H Spa: Het BRCC neemt deel aan het feest van de 24 Uren

Belgium Racing - Porsche GT3-R
Belgium Racing - Porsche GT3-R
Voor de vierde afspraak van het seizoen trekt het Belgian Racing Car Championship (BRCC) naar Francorchamps om er aan te treden in het voorprogramma van de Total 24 Hours of Spa. Voor een traditioneel vol huis beginnen de deelnemers aan de tweede helft van de campagne en hiervoor krijgen zij twee keer 90 minuten voor de wielen geschoven. De inzet is de strijd in de drie kampioenschappen (Endurance Pro, Endurance Cup en Endurance Trophy)
Vierde afspraak voor het BRCC en tevens de vierde keer dat er wordt gereden op een ander circuit. Na Zolder, Dijon en Zandvoort, is het immers de beurt aan het « mooiste circuit ter wereld » om de Belgische competitie te ontvangen.  Het is de derde keer dat het BRCC aantreedt in het voorprogramma van de Total 24 Hours of Spa, een nog altijd zeer populair event en goed bekend bij een breder publiek. Het BRCC deelt de piste met de Europese GT4 Series en dus dreigt het zeer druk te worden op de tobogan in de Ardennen…
 
De Aston Martin van Bouvy-Schmetz domineerde de race in Zandvoort. Doen zij die krachttoer, samen met Pierre Grivegnée, nog eens over tijdens de twee keer 90 minuten in Francorchamps?
 
Endurance Pro : een duel Porsche-Aston Martin met enkele scheidsrechters
 
Brussels Racing - Aston Martin V12 Vantage GT3 #100
Brussels Racing - Aston Martin V12 Vantage GT3 #100
Na drie races verdelen Ferrari Curbstone en Aston Martin Brussels Racing de winst, maar het zijn Dylan Derdaele, Kenneth Heyer en Xavier Maassen die dankzij een regelmatig parcours aan de leiding staan van de Endurance Pro.  Het trio van de Porsche 911 GT3 R van het Belgium Racing voelt evenwel de hete adem van de Aston Martin Vantage van het Brussels Racing. Tim Verbergt, Bert Redant en Damiens Coens zegevierden in Dijon, terwijl Michaël Schmetz en Fred Bouvy voor iedereen een té sterke partij was in Zandvoort.
 
PK Carsport - Audi R8 LMS
PK Carsport - Audi R8 LMS
“Met winst voor de “gele” Aston in Dijon en een overheersing van het “blauwe” team in Zandvoort, kunnen we spreken van een broederstrijd: wij hebben daar geen enkel bezwaar tegen,”  klinkt José Farasyn, Team Principal van de twee Britse bakbeesten. “Het maakt de twee formaties alerter en het enige wat wij vragen is dat zij elkaar niet van de baan rijden (lachend)! Fred (Bouvy) en Michaël (Schmetz) staan zeer scherp en beschouw ik meer als sprinters, terwijl Tim (Verbergt), Bert (Redant) en Damien (Coens) meer in hun schik zijn als er langer wordt gereden. De Porsche van Belgium Racing blijft natuurlijk onze zwaarste concurrent, maar ik schrijf de Audi van PK Carsport zeker niet af.”
 
Verstraete-Dubois - Lamborghini Gallardo GT3
Verstraete-Dubois - Lamborghini Gallardo GT3
Aan de spits in Endurance Pro zijn de verschillen zeer klein en de strijd voor de titel ligt nog zeer open. Helaas, moeten we het stellen zonder de Lamborghini Gallardo van het NSC Motorsports : « patron » Verstraete probeerde nog een plan uit te werken om te pendelen tussen Francorchamps en… het huwelijksfeest van dochterlief, maar uiteindelijk geeft hij er de voorkeur aan om het unieke moment voltijds te beleven.
 
Na twee ongevallen – eerst in Dijon en dan tijdens een test in Francorchamps – werkt men bij PK Carsport hard om de Audi R8 opnieuw rijklaar te maken.  Men mag er zeker van zijn dat Anthony Kumpen en Bert Longin de eerste plaats viseren, al was het maar om de mecaniciens te bedanken voor de geleverde arbeid.

Noteren we nog de deelname van een tweede Audi R8 LMS  van het Zweedse team van Jan Brunstedt en een Italiaanse Porsche van GDL voor Mardini-Bagnasco-Ferroni. Tenslotte, is er de Silhouette GC 10 V8 van Russen Fridman en Aronov.
 
In de Endurance Cup krijgen we opnieuw een strijd te zien tussen de Porsche 991 Cup van het Belgium Racing en de Ferrari 458 Challenge van Zolder-winnaar Nicolas Vandierendonck.
 
Endurance Cup : een herkansing voor de Ferrari’s ?
 
Thems Racing by Powercars - Ferrari 458 Challenge
Thems Racing by Powercars - Ferrari 458 Challenge
Hoewel in zuivere snelheid de te kloppen auto’s, zien we geen Ferrari-rijders aan de leiding van het Cup-kampioenschap.  De kopmannen hier zijn Bart Van Haeren, Peter Hoevenaars en Yannick Hoogaars, het trio van de 991 dat evenwel nog geen zege kon binnenrijven.
 
Reeds leider in de Endurance Pro is het Belgium Racing eveneens de sterkste formatie in het puntenklassement Endurance Cup en zij tellen nogmaals de meeste punten in het Team-kampioenschap. Maar ook in het Junior-gebeuren staat er geen maat op de mannen van Patric Derdaele, want Dylan Derdaele staat eerst, voor teammaats Van Haeren-Hoevenaars.
 
Heyer-Derdaele-Maassen - Porsche GT3 R
Heyer-Derdaele-Maassen - Porsche GT3 R
“Op uitzondering van de Trophy leidt Belgium Racing alle kampioenschappen van het BRCC en dat is de verdienste van onze jongens, “ zegt Patric Derdaele, Team Principal van de Limburgse formatie.  “Knap werk toch voor een team dat bestaat uit bijna uitsluitend vrijwilligers. Dat Dylan, Kenneth en Xavier nog steeds domineren in Endurance Pro, is te danken aan hun regelmaat. Wij hopen dat de Balance of Performance voor de races in Francorchamps de anderen wat gaat afremmen, zodat wij eindelijk kunnen meevechten voor die eerste zege! Tevreden ook dat wij zijn ingegaan op de vraag van onze sponsors om jonge rijders in de Endurance Cup een kans te geven. Alleen spijtig dat Bart (Van Haeren) en Peter (Hoevenaars) hun voorsprong niet hebben kunnen verbeteren in Zandvoort, wegens een zuiver technisch probleem. Langs de andere kant zorgt dat nipte puntenverschil voor nog meer spanning in het kampioenschap en verwacht ik mij aan een flinke strijd met de Ferrari’s.”
 
Belgium Racing - Porsche 997
Belgium Racing - Porsche 997
Met één puntje achterstand op de Belgium Racing-Porsche bevinden Pierre Piron en Guillaume Mondron (Allure Team) zich in de ideale uitgangspositie. In Spa gaan zij opnieuw de baan op in de  997 Cup van het Luikse team, in afwachting van de heropbouw van de in Zandvoort zwaar beschadigde Porsche 991 Cup. Tegenover de Porsches staan een pak Ferrari’s 458 Challenge zoals Louis-Philippe Soenen en Frédéric Vervisch (Soenen Racing), Nicolas Vandierendonck-Jeffrey Van Hooydonk (Thems Racing by Powercars)  en de broers Frank en Hans Thiers (Scuderia Monza). Derde speler is zeker de Porsche van het MExT Racing Team met Koen en Kris Wauters !
 
Chris Mattheus-Guino Kenis - Mosler MT900R
Chris Mattheus-Guino Kenis - Mosler MT900R
Net zoals in Endurance Pro, noteren we ook hier enkele scheidsrechters. We denken aan de Mosler MT900R van Guino Kenis en Chris Mattheus (G&A Racing), reeds in actie in Zolder, en de Ferrari 355 Challenge van Fransman Rinaldi.
 
Een mooi beeld van wat de drie kampioenschappen in het BRCC aanbieden: de Ginetta G50 van Trophy-leiders Ueberecken-Lequeux wordt achternagezeten door de Ferrari 458 Challenge "Cup" van de broers Thiers en de "Pro"-auto's van Derdaele-Heyer-Maassen en Verbergt-Redant-Coens.
 
Endurance Trophy : concurrentie voor het Prime Racing
 
Halfweg de competitie heet het Prime Racing de sterkste formatie in de Endurance Trophy. Met meer dan 35 punten voorsprong konden Jean-Marc Ueberecken en Jean-Pierre Lequeux zich geen beter debuut voorstellen met de Ginetta G50 GT4. «Op basis van onze voorsprong zou men kunnen denken dat het een gemakkelijke missie was, maar het tegendeel blijkt waar te zijn,”  lacht Jean-Pierre. « In Dijon kregen wij tijdens de trainingen af te rekenen met een stukke motor. Onze kleine ploeg, met technisch verantwoordelijke Mathieu Faveere, verwezenlijkte mirakels door in allerijl in Engeland een andere motor te gaan halen en die tijdig in te bouwen, zodat wij aan de start konden verschijnen. In Zandvoort werden wij niet bevoordeeld door de komst van de safety-cars… Maar uiteraard zijn wij tevreden over het voorlopig klassement. Wij kijken al uit naar Spa, omdat het een mooie meeting wordt en wij heel wat klanten uitnodigen van onze sponsor, een voor de Belgische markt nieuwe gsm-operator.”
 
Prime Racing - Ginetta G50
Prime Racing - Ginetta G50
In Zandvoort kregen we een uitgedund veld te zien in Endurance Trophy, maar voor de races in Francorchamps zouden we kunnen rekenen op de terugkeer van de Silhouettes  van de GC V6 Cup, maar ook het eerste optreden van de Aston Martin Vantage GT4 van Bloem-Bourdouch. Nieuw zijn de Porsches Cayman van het Shipex Powered by Thems Racing met Kevin Kenis en Manu Vanderyse en de Ginetta G55 GT4 van Nederlander Mathijs Bakker. Zij treden in de arena tegen vaste strijders in de Trophy, zoals Christophe Pampel-Pierre Yves Rosoux (BMW M3), tweede in de punten, Yvan Muller (de winnaar van Race 1 in Zandvoort met de Ginetta G50) of het trio Mezquita-Weisshaupt-Gulicher met de toch wel aparte KTM X-Bow.
 
Twee races van 90’
 
Betwist in het al goed gevulde voorprogramma van de Total 24 Hours of Spa, beginnen de festiviteiten van het BRCC op donderdag met een vrije training van 60 minuten. Vrijdag volgen de kwalificaties (11u40) en de eerste manche van 90 minuten (15u40). Zaterdag tenslotte is er de tweede race van 90 minuten met start om 12u40, dat wil zeggen voor goedgevulde tribunes. Wees op tijd, want het geboden spektakel zal gezien mogen worden !
 
Kampioenschap:
 
Endurance Trophy: 1. Ueberecken-Lequeux 65,5 ; 2. Pampel-Rosoux 29 ;  3. Mezquita-Weishaupt 26 ; 4. Radet-Al Azhari 25 ; 5. Breny-Romecki 24; etc.
 
Endurance Cup : 1. Van Haeren-Hoevenaars 48 ; 2. Piron-Mondron 47 ; 3. Soenen 45,5; 4. Vandierendonck 42,5 ; 5. Thiers-Thiers 38,5; 6. Vervisch 35,5; 7. Van Hove 32 ; Verhoeven-Verhoeven 31 ; 9. Hoogaars 28 ; 10. Wauters-Wauters 27, etc.
 
Endurance Pro : 1. Derdaele-Heyer-Maassen 52; 2. Verbergt-Redan-Coens 49,5 ; 3. Bouvy-Schmetz 49;  4. Kumpen-Longin-Beliën 30; etc.  

BRCC Press
Foto's: Georges De Coster - Marnik Mouchaers - Kronos
 
 
 
 
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op maandag 21 juli 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons