van der HorstTotal 24 Hours of Spa

24H Spa: De Leener met Vilander aan de start!

Adrien de Leener
Adrien de Leener
Adrien De Leener krijgt een teammaat van formaat in de Total 24 Hours of Spa. De in de Verenigde Staten verblijvende Belg verwelkomt in Spa samen met zijn vaste compagnon Cedric Sbirrazzuoli twee kleppers. AF Corse plaatste namelijk niemand minder dan Le Mans-winnaar en tweevoudig FIA GT2-kampioen Toni Vilander op de gele Ferrari 458 Italia. Naast de Finse fabrieksrijder bevestigde De Leener ook de komst van Rafaelle Gianmaria, een Italiaan met Gold-status die over een karrenvracht aan ervaring met de Ferrari GT3 beschikt. In een gesprek met Autosport.be licht De Leener zijn plannen voor de grootste GT3-race van de wereld toe.
Hoe is de bemanning uiteindelijk tot stand gekomen?

AF Corse - Ferrari 458 Italia GT3
AF Corse - Ferrari 458 Italia GT3
De line-up kwam evolueerde met de hulp van Amato Ferrari (nvdr. de AF in AF Corse). In eerste instantie waren we van zin om het slechts bij drie rijders te houden, maar dat zou te zwaar geweest zijn voor een eerste 24 uren, temeer daar de meeste Pro-Am teams over vier rijders beschikken. Eerst en vooral zijn we zeer opgetogen dat Toni Vilander ons komt vervoegen. Nadat we vervolgens Raffaele Gianmaria leerden kennen tijdens enkele testdagen beseften we dat ook hij een goede aanvulling zou zijn op onze wagen, niet alleen omdat we het goed kunnen vinden maar ook omdat hij over heel wat ervaring beschikt met de GT3.

Wat verwacht je van iemand van het kaliber van Toni Vilander?

Vanzelfsprekend is het een unieke kans om met Toni te racen, zijn palmares spreekt voor zich en ik kijk enorm uit naar deze kans om van een van de beste GT-piloten iets te kunnen opsteken. Ik ben er zeker van dat het een nederige ervaring zal zijn.  

Welk doel stel je jezelf voor de race?

Start BES Monza
Start BES Monza
In Paul Ricard heb ik aan de lijve kunnen ondervinden wat er al kan voorvallen in een wedstrijd over zes uren, ik kan me alleen maar inbeelden wat dat gaat zijn over een volledig etmaal… Vanzelfsprekend is het doel om de finish te halen! Het is belangrijk om goede tijden te draaien en ons verstand te gebruiken. Geluk speelt natuurlijk ook altijd een rol, maar gezien het niveau van de rijders, ingenieurs en het werk van de hele AF Corse equipe ben ik er zeker van dat we het er goed van kunnen afbrengen. 

Hoe is de voorbereiding tot dusver verlopen?

Onze zinnen staan nu al twee jaar op de 24 uren van Spa, maar tot dusver zijn we er nog niet in geslaagd om een project op poten te zetten. Dat heeft ons op een zekere manier in staat gesteld om in optima forma aan de start te verschijnen dit jaar. Afgelopen winter namen we deel aan de 12 uren van Abu Dhabi, wat een goed startpunt was. Vervolgens was ook de wedstrijd over 6 uren in Paul Ricard een goede training, vooral voor mezelf aangezien ik 4 uur achter het stuur zat en de laatste, nachtelijke stint afwerkte. Ik denk dat dit mijn zwaarste race was, maar het heeft aangetoond dat ik er fysiek klaar voor ben. Voorts was de officiële testdag afgelopen week mijn eerste keer op Spa met een GT3, dus het was van groot belang zoveel mogelijk kilometers af te malen. Cedric en mezelf hadden er moeite mee om de juiste setup te vinden doorheen de dag, dus ik denk dat de ervaring van Toni en Rafaelle een zeer grote troef zal zijn voor de race.  

Wat betekent de 24 uren van Spa voor jou persoonlijk?

AF Corse - Ferrari 458 Italia
AF Corse - Ferrari 458 Italia
Mijn vader zag zijn eerste race hier toen Jacky Ickx nog actief was. Samen met hem beleefde ik mijn eerste 24 uren van Spa in 1995, en later deed ik mijn eerste race met Maserati op Spa. Het is een droom die uitkomt om als Belg voor mijn vrienden en familie de 24 uren van Spa te rijden.

Foto's: Arne Simons, Georges De Coster, Vincent Wouters 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Blancpain GT Endurance op vrijdag 3 juli 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons