24H Spa: Nieuwssprokkels op donderdag
De Aston Martin van Aston Martin Brussels is finaal niet present bij de 24 Hours of Spa. Reeds tijdens de testdag schitterde de Britse bolide door afwezigheid en ook in de weken erna lijken de troepen van José er niet in geslaagd om het programma uiteindelijk op poten te zetten. Onder meer RACB National Team-rijder Sam Dejonge blijft zo zonder zitje, terwijl ook de namen van Freddy Loix, Tim verbergt en Wolfgang Reip circuleerden op de volledig Belgische deelname.
Op de laatste versie van de deelnemerslijst staan uiteindelijk 63 bolides, waaronder ook 10 wagens onder Belgische licentie - inclusief de drie Mercedes AMG GT3's van Akka ASP. In dit bomvol startveld komen 215 piloten in actie, maar slechts één vrouw, weliswaar een Belgische: Sarah Bovy. De talentvolle amazone rijdt, hoe kan het ook anders, op een Lamborghini, namelijk het exemplaar #67 van Attempto Racing die ze deelt met Giorgio Maggi, Jürgen Krebs en Clément Mateu.
Zowel Audi als Laurens Vanthoor kregen op woensdag een trofee vanwege hun zege in de eerste uitgave van de Intercontinental GT Challenge. Onze landgenoot eindigde zowel bij de Bathurst 12 Hour, de 24 Hours of Spa als de 12 Hours of Sepang op het podium, waarbij hij in die laatste race rond de klok met de zege aan de haal ging. Audi won de beker bij de constructeurs nadat het Bentley klopte; het Britse merk gaf wel verstek bij de laatste manche.
De start van de 24 Hours of Spa 2017 zal gegeven worden aan de endurance pits. De finishvlag daarentegen wordt getoond aan de lijn bij de F1-pits. De start zal overigens gegeven worden via het zwaaien van de nationale driekleur. Moesten de omstandigheden, bijvoorbeeld omwille van slecht weer, een extra formatieronde vereisen, dan zal de wedstrijdleider de vlag niet zwaaien, maar de klok zal wel beginnen lopen.
De wedstrijdleiding zal het respecteren van de limieten van de piste nauwgezet opvolgen. Tijdens de vrije training, kwalificaties en warm-up worden er bij meervoudige inbreuken eerst waarschuwingen uitgedeeld, waarna bij een herhaald vergrijp de zwarte vlag zal worden bovengehaald en krijgt de wagen een stop and go (waarbij deze bijvoorbeeld 10 min moet stilstaan in de pits). Tijdens de kwalificaties zal vanzelfsprekend ook de rondetijd geschrapt worden indien deze gerealiseerd werd in een ronde waarbij de limieten van de piste overschreden werden. Tijdens de wedstrijd worden er per wagen (en dus niet per rijder!) twee waarschuwingen gegeven, gevolgd door een zwart-witte vlag, gevolgd door een laatste waarschuwing en nadien een drive-through.
Als er tijdens de wedstrijd een safety car de piste wordt opgestuurd, zal dergelijke neutralisatie elke keer voorafgegaan worden door een Full Course Yellow. De bedoeling van die Full Course Yellow-procedure is om alle bolides te doen vertragen tot 80 km/h. De vertraging gebeurt in drie delen; in eerste instantie wordt er een waarschuwing gegeven dat een neutralisatie nakend is. Op 10 seconden voor het in voege treden worden de FCY-borden getoond en na het verstrijken van die tien seconden moeten alle wagens rondrijden aan 80 km/h. Doordat de bolides reeds vertraagd rondrijden, moet de safety car eenvoudiger de leider kunnen oppikken.
Net als afgelopen jaar, moeten alle deelnemers tenminste één pitstop afwerken die minimaal vijf minuten in beslag neemt. Nieuw voor de editie 2017 is dat deze stop niet langer afgewerkt mag worden onder een Full Course Yellow procedure of safety car-neutralisatie. Daarnaast moeten alle deelnemers de stop afwerken na de start van wedstrijduur 12 en voor het einde van wedstrijduur 15.
Foto's: Arne Simons, Niels Vaeck, Racing International Photography, VSA/Blancpain GT
Tweet