24H Spa: Nieuwssprokkels op zaterdag
De broers Vanthoor rijden dit weekend voor aparte merken nadat ze vorig jaar tijdens het Blancpain GT-kampioenschap nog een Audi R8 deelden met Frédéric Vervisch. Dries is bij WRT gebleven maar Laurens is sinds dit jaar fabriekspiloot van Porsche en komt aan de start voor Küs Team75 Bernhard in een 991 GT3 R. "We delen nog steeds veel info met mekaar hoor" aldus Dries. "Maar gewoon onder broers, we gebruiken dit niet in ons voordeel binnen onze respectievelijke teams. Zowel de Porsche als de Audi zijn goede endurance wagens dus het zal spannend worden."
James Calado reed de Ferrari van Kaspersky Motorsport naar de pole positie, maar Davide Rigon geraakte in de SMP Racing Ferrari niet in de superpole. Nochtans vallen beide auto's onder de verantwoordelijkheid van AF Corse en zijn deze dus gelijkwaardig. "Onze auto had de snelheid niet voor de pole" aldus Rigon. "De top twintig halen was mogelijk maar ik kreeg niet één keer een vrije ronde en we hadden bovendien een probleem met de auto. Maar ik ben positief voor de wedstrijd zelf, we hebben een goeie balans gevonden en gaan op uithouding rijden, niet op snelheid."
Voormalig Audi Sport-baas Dr. Wolfgang Ullrich is ook dit jaar aanwezig in de paddock van Spa-Francorchamps. Autosport.be sprak met hem in de paddock; "Ik ben zeer blij hier te mogen zijn", vertelt de ervaren Oostenrijker breed lachend. "De wedstrijd ligt mij nog steeds zeer nauw aan het hart. In de beginfase (van het GT3-tijdperk n.v.d.r.) was het niet altijd even gemakkelijk, maar de race is enorm hard gegroeid op zeven jaar tijd. Stéphane Ratel heeft uitstekend werk geleverd!"
Dr. Wolfgang Ullrich toonde zich bovendien zeer enthousiast over het boek "Winning Spirit since 1980" dat de Belgian Audi Club een kleine twee maanden geleden uitbracht. Per toeval was de schrijver van het boek, Thomas Bastin, aanwezig toen de voormalige baas van Audi Sport een exemplaar kreeg overhandigd van Belgian Audi Club-voorzitter Charles-Henri Bonnet. Dr. Ullricht twijfelde geen moment en vroeg een zichtbaar ontroerde Bastin prompt om het boek te signeren. Of hoe autosport ook naast de piste emotie opwekt... Het boek is overigens ook te koop in de paddock van Spa; houdt u halt achteraan de box van Belgian Audi Club Team WRT voor meer informatie.
Nog bij Audi merkten we een opvallende statistiek op; de wagen met startnummer 5 heeft de bemanning met de meeste Le Mans-zeges. Youngster Dries Vanthoor won zijn klasse dit jaar en André Lotterer en Marcel Fässler hebben ieder drie eindzeges op hun naam. Een totaal van zeven Le Mans overwinningen in één auto dus.
De Good Smile Racing Mercedes, die tijdens de kwalificaties zwaar van de baan ging en vooral achteraan een hoop schade opliep, staat alsnog aan de start. Wel met een nieuw chassis, de specifieke manga-livery is dus ook verdwenen. Het enige onderdeel dat werd overgedragen op de nieuwe wagen is de linkerdeur. Op de foto nog de oude livery van voor de crash.
Foto's: Niels Vaeck, Martijn Wouters & Arne Simons
Tweet