24H Spa: Affiche 5/10 toont de mythe van Ferrari in de rijke geschiedenis van de 24 Hours of Spa
Het succes van 1953 was het tweede voor Ferrari, na dat van de 166 MM van Luigi Chinetti en Jean Lucas in 1949, twee jaar na de oprichting van het merk. Nadien was het meer dan vijftig jaar wachten – dankzij de terugkeer van de GT’s in de plaats van de toerismewagens – om Ferrari weer op de erelijst te zien verschijnen. Het viertal Luca Cappellari/Fabrizio Gollin/Lilian Bryner/Enzo Calderari triomfeerde in 2004 met de mythische Ferrari 550 GTS Maranello van de BMS Scuderia Italia. Ook die editie heeft de geschiedenis van de Ardennenklassieker getekend: het is tot op vandaag de enige overwinning van een vrouw in het algemene klassement van de CrowdStrike 24 Hours of Spa.
In 2021 heeft Ferrari een vierde zege op zijn naam gezet, tijdens een van de mooiste edities van de afgelopen 100 jaar. Op minder dan tien minuten van het einde plaatste Alessandro Pier Guidi (teamgenoot van Nicklas Nielsen en Come Ledogar op een 488 GT3) de beslissende aanval op de Audi van Dries Vanthoor. Een finale die iedereen zich nog kan herinneren!
Ferrari zal dit jaar, bij zijn tweede deelname met de 296 GT3, ongetwijfeld tot de zegekandidaten behoren. Deze verzamelaffiche (nu al te koop in de merchandisingrubriek en eveneens beschikbaar tijdens het evenement) zou op zondag 30 juni weleens nog meer in waarde kunnen stijgen.
Wist u dat?
Het steigerende paard ingehuldigd tijdens de 24 Uur van Francorchamps 1932.
Enzo Ferrari veroverde al snel een plaats op het palmares van de Belgische uithoudingsklassieker. Dat gebeurde echter niet meteen als constructeur, maar wel als teambaas. In 1932 domineerden de twee Alfa Romeo ingeschreven door de Scuderia Ferrari immers de debatten, met een volledig podium voor het Italiaanse merk als resultaat.
Precies in die editie van de 24 Uur liet Enzo Ferrari voor het eerst een steigerend paard afbeelden op zijn bolides. Vanwaar komt dat symbool, dat vandaag een van de meest mythische uit de geschiedenis is geworden? Wel, van een ontmoeting tussen Enzo Ferrari en de ouders van Francesco Baracca, een van de grootste Italiaanse luchtvaartgrootheden, die uitblonk in de Eerste Wereldoorlog voor hij stierf in de strijd in juni 1918.
Francesco Baracca liet een steigerend paard verven op zijn vliegtuigen. De moeder van de overleden gevechtspiloot stelde Enzo Ferrari in 1923 voor om dat symbool te gebruiken voor zijn racewagens, in de overtuiging dat het hem geluk zou brengen. De man die later ‘il commendatore’ zou worden, volgde die raad voor het eerst op in 1932, negen jaar na die ontmoeting. Om deel te nemen aan de toenmalige 24 Uur van Francorchamps, koos Enzo Ferrari voor een zwart steigerend paard met een felgele achtergrond, de kleur van de stad Modena.
Antonio Brivio en Eugenio Siena bereikten de eindmeet op zondag 10 juli 1932 als winnaars, voor hun teamgenoten Piero Taruffi en Guido D'Ippolito. Het steigerende paard had Enzo Ferrari en zijn troepen inderdaad geluk gebracht! Vijftien jaar later, toen hij in 1947 zijn eigen merk oprichtte, was het logo onveranderd gebleven. De legende was begonnen.
Persbericht CrowdStrike 24 Hours of Spa
Tweet