24H Spa: Audi wint ongemeen spannende editie
Het was wachten op de laatste pitstops ongeveer één uur voor het einde om een goed beeld te krijgen van wie van de zes koplopers in dezelfde ronde nog aanspraak kon maken op de zege. De blauwe AKKA ASP Mercedes van Mortara, Meadows en Marciello maakte als leider een iets langere pitstop om zeker de maximale stinttijd van 65 minuten op het einde niet te overschrijden. Hierdoor hoefden ze geen extra pitstop meer te maken, maar vielen ze wel terug naar (uiteindelijk) de derde plaats, achter de Audi en de Bentley.
In de Britse bolide zette een ontketende Soulet alles op alles om de leidende Audi van Haase nog terug te pakken, maar het gat bleef schommelen rond de tien seconden. Vierde werd de Porsche van onder meer Laurens Vanthoor, een sterke prestatie gezien de verloren tijd door de vroege penalty (van 3 minuten) voor Kevin Estre op zaterdag. Op plaatsen vijf en zes zagen we twee WRT Audi's; Frédéric Vervisch klopte in de #2 door een betere strategie op het einde nog zijn teamgenoot Antonio Garcia in het exemplaar met startnummer 1.
In de Pro Am-klasse was Mercedes de beste met de Black Falcon Mercedes-AMG GT3 #16 van Oliver Morley, Miguel Toril, Marvin Kirchhöfer en Maximilian Götz. De in die klasse van de pole vertrokken Aston Martin van Oman Racing (Al Harthy, Yoluc, Adam, Hankey) kwam uiteindelijk als tweede over de finish voor de Spirit of Race Ferrari van Demirdjjan, Minassian, Rizzo en Vilander.
Ferrari pakte in de Am-klasse een dubbelslag, geen wonder daar de Italiaanse bolide een geliefd instrument is bij de amateurrijders. Kessel Racing (Zanuttini, Duyver, Perel, Cadei) won voor Rinaldi Racing (Ehret, Mastronardi, Van Glabeke, Lancieri). Het podium werd vervolledigd door de Walkenhorst BMW van Schiwietz, Vancampenhoudt, Walkenhorst en Oeverhaus. Op elke podiumtrede hebben we dus een landgenoot! In de National-klasse zegevierde het Belgische SpeedLover Racing met de nieuwe Porsche 991 GT3 Cup met 4-liter motor, daar de RMS-Porsche de meet niet haalde.
Uitslag volgt...
Foto's: Racing International Photography & Martijn Wouters
Tweet