van der Horst

24H Spa: BMW-kamp gehalveerd na chaotische bedoening

Rowe Racing - Harper/Verhagen/Hesse
Rowe Racing - Harper/Verhagen/Hesse
De 24 Uur van Spa heeft voor het komende uur de pauzeknop ingedrukt door een zware aanrijding tussen BMW-rijders Charles Weerts (#32 WRT) en Neil Verhagen (#998 Rowe) bij de start van een neutralisatie. Naar de exacte omstandigheden is voorlopig raden, maar dat er met de vinger zal gewezen worden, is een zekerheid.
Chaos troef in Francorchamps na een opvallend rustige start. Omstreeks middernacht werd de 75ste editie van de 24 Uur van Spa een aantal keer geneutraliseerd voor incidenten waar geen favorieten bij betrokken waren. Een paar uur later liep het wel grondig fout, toen een Audi in de grindbak schoof en de wedstrijddirectie een nieuwe Full Course Yellow aankondigde.

De aftelklok liep toen de koplopers zich in peloton richting Les Combes begaven. Charles Weerts (#32 BMW - WRT) ging in de ankers en werd meteen geramd door een concurrent, vermoedelijk de andere M4 GT3 van Neil Verhagen (#998 Rowe Racing). Beide rijders verdwenen meteen uit de race en het mag een wonder heten dat andere toppers gespaard bleven.

De racedirectie lijkt bovendien niet vrijuit te gaan: "We zijn het slachtoffer geworden van verwarring gecreëerd door de racedirectie", klonk het bij Yves Weerts van WRT. "Net voor de start van de Full Course Yellow viel de beslissing om de neutralisatie te annuleren."

Op het scherm van de tijdwaarneming verscheen bijna gelijktijdig met de start van de FCY de boodschap 'Full Course Yellow cancelled' samen met een groene vlag. "Dit zou absoluut niet mogen gebeuren", gaat de teameigenaar door. "Hallucinant."

Tijdens de neutralisatie die minstens een uur zal duren, beslisten verschillende teams om de verplichte, technische pitstop uit te voeren. Onder hen ook de #25 Audi van Saintéloc, die lang op één ronde bleef hangen maar uiteindelijk toch... even binnen dezelfde ronde van de leiders kwam.

#25 Saintéloc Audi - Niederhauser/Gachet/Mies
#25 Saintéloc Audi - Niederhauser/Gachet/Mies
"Ik heb de longen uit mijn lijf gereden om kans te maken weer in de leidende ronde te geraken", reageerde Patric Niederhauser. "De neutralisatie gaf ons de gelegenheid om die stap te voltooien, ook al moesten we daarvoor twee opeenvolgende pitstops maken. Helaas moesten we een derde keer langs de pitbox komen door een menselijke fout. We blijven dus steken op één ronde."

Ook de #51 Ferrari van AF Corse maakte zijn technische pitstop en hoopt een ronde goed te maken op de leiders. Halfweg bevinden meer dan twintig wagens zich nog binnen dezelfde ronde van de leiders.

Foto's: Geert Franquet



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons