van der Horst

24H Spa: De vijf beste edities in 20 jaar GT-racen - 2007

Maserati MC12 GT1
Maserati MC12 GT1
De tijd vliegt, ook voor SRO en de 24 Hours of Spa. Het is dit weekend al twintig jaar geleden dat de Belgische klassieker resoluut de kaart van de GT-bolides trok. Na een aarzelende start, sloeg het concept al snel aan bij deelnemers en publiek. Daarom blikken we in de aanloop naar de wedstrijd kort terug op de vijf beste edities van de afgelopen twintig jaar. Beginnen doen we in 2007.
  • Dreamdrive
Waarom hoort deze editie tot de top 5? Een wedstrijd met wisselende weersomstandigheden, maar liefst zeven wagens die op regelmaat de leiding in handen konden nemen - vandaag de dag een normaliteit, toen hoogst uitzonderlijk - en een spannende finale. Bovendien werd de grote favoriet, de Maserati van Vitaphone, tegen alle verwachtingen in geklopt.

PK Carsport - Corvette C5-R
PK Carsport - Corvette C5-R
Het sleutelmoment van de wedstrijd? De hemelsluizen boven Spa-Francorchamps stonden helemaal open in de slotfase van de wedstrijd. Eric van de Poele lijkt in zijn Maserati MC12 #1 op weg naar een vijfde succes (en een derde opeenvolgende zege) in Spa, maar laat een serieuze steek vallen in de eerste rechter van Stavelot. De ex-F1-rijder schuift van de baan en staat vast in het grind. Het duurt meer dan een ronde om de Italiaanse GT-bolide weer op het juiste spoor te krijgen, maar op dat moment is de Corvette C6.R van Carsport Holland-Phoenix Racing (Hezemans-Deletraz-Gollin-Fässler) al gaan vliegen. Van de Poele wordt tweede, voor de Corvette C5-R van PK Carsport (Kumpen-Longin-Bouvy-Mollekens).

Wat kon er beter? Voor het eerst sinds 2003 staat er geen Saleen S7-R aan de start, hoewel Oreca de auto onder handen heeft genomen en er een te duchten machine van heeft gemaakt. Aston Martin is er wel bij, maar heeft met de auto van Jet Alliance slechts één echte kandidaat voor de overwinning. BMS Scuderia Italia heeft immers voor Pirelli gekozen en kan het ritme van de concurrentie niet aan.

Foto's: RV en Martijn Wouters



  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons