van der Horst

24H Spa: Drie Belgen op het Am podium – Belgisch team wint de National Class

SpeedLover Racing - Porsche 991 Cup
SpeedLover Racing - Porsche 991 Cup
Ongezien in de 24 Hours of Spa van het GT-tijdperk, op elke wagen die het podium haalde in de Am-klasse stond een Belg ingeschreven! Op de winnende Kessel Racing Ferrari vond Jacques Duyver een zitje, Patrick van Glabeke was een van de rijders van de op de tweede plaats geëindigde Rinaldi Ferrari en tenslotte vonden we Stef Vancampenhoudt terug op de als derde gefinishte Walkenhorst Motorsport BMW. Van de twee wagens die startten in de National Class haalde slechts een de meet, maar het was dan ook de Belgische Porsche van SpeedLover met als bemanning Pierre Yves Paque, Grégory Paisse, Thierry de Latre du Bosqueau en Louis-Philippe Soenen. Autosport.be noteerde hun reacties na de race.
  • STX Motorhomes
Jacques Duyver (midden achteraan)
Jacques Duyver (midden achteraan)
Jacques Duyver, een Belg die nooit in België leefde en vooral autosportervaring opdeed in de Ferrari Challenge, startte in zijn eerste 24 Hours of Spa dan ook natuurlijk op een Ferrari, een 488 van Kessel Racing. Duyver probeert dit jaar zijn autosportcarrière wat breder uit te bouwen en zo zagen we hem al in actie in een LMP3 in de Britse Prototype Cup alsook in het British GT. Jacques Duyver: “Wanneer de mensen het Belgische vlagje achter mijn naam zagen, dachten er veel dat ik wel over heel wat ervaring op de omloop van Spa zou beschikken. Maar niets is minder waar, ik reed voor de eerste maal hier pas bij de testdag begin juli (later op die week zou Duyver ook starten in de manche voor het British GT te Spa op een McLaren GT4). Ik heb de Belgische nationaliteit, maar heb nooit in België gewoond en kom er zelden, mijn hele leven reis ik al over de hele wereld. Maar aan deze wedstrijd wou ik wel absoluut deelnemen. Ik heb het geluk dat ik bij een zeer goed team terecht kwam, Kessel Racing heeft een ongelooflijke job afgeleverd. Ik dacht dat ik wel wat kon rijden,
Kessel Racing - Ferrari 488 GT3
Kessel Racing - Ferrari 488 GT3
maar toen zag ik de professionele rijders mijn wagen voorbij schieten, mijn respect voor die mensen is deze wedstrijd alleen maar gegroeid.” Op de vraag oh hij volgend jaar terugkomt, antwoordt Duyver zelfzeker: “Dat is de bedoeling en liefst met hetzelfde team en dezelfde teamgenoten. Morgen al beginnen we aan de planning voor 2018, eerst zien of iedereen beschikbaar is en dan starten we met het bijeenzoeken van het budget.”

Patrick van Glabeke (vooraan)
Patrick van Glabeke (vooraan)
Patrick van Glabeke zag er vermoeid uit, hij betwiste naast de etmaalrace ook de twee races voor de GT Sports Club: “Ik heb de inspanning die deze wedstrijd vraagt serieus onderschat, ik dacht dat ik naast de 24 uren er ook nog gemakkelijk de beide races voor de GT Sports Club kon bij nemen. Maar daar heb ik al spijt van, het was iets teveel ik ben fysiek aan het einde van mijn Latijn. Gelukkig verliep de race vrij goed en kende ik buiten een leegloper geen problemen al was het niet gemakkelijk om foutloos te blijven wanneer al die Pro-rijders u voorbij willen.”

Stef Vancampenhoudt
Stef Vancampenhoudt
Stef Vancampenhoudt koos voor een BMW en voor Walkenhorst Motorsport, dat voor de eerste maal afzakte naar de 24 Hours of Spa. Vancampenhoudt: “Walkenhorst Motorsport debuteerde in Spa, maar het team heeft heel wat ervaring opgedaan in het VLN kampioenschap, ook een moeilijk endurancekampioenschap, dus ik had er alle vertrouwen in dat zij goed werk zouden afleveren. Dat gebeurde ook en ik ben er zeker van dat Walkenhorst Motorsport de capaciteiten heeft om uit te groeiën tot een van de topteams in de Blancpain GT Series. Natuurlijk is het voor mij persoonlijk heel belangrijk om hier in eigen land op het podium te staan.”

Louis-Philippe Soenen (uiterst rechts)
Louis-Philippe Soenen (uiterst rechts)
Op de met Smurfen gedecoreerde Porsche Cup vonden we een olijk viertal terug dat de wagen zonder kleerscheuren naar de meet bracht en ook nog de National Class won. Een van de rijders op de Porsche was Louis-Philippe Soenen, die net als van Glabeke dit jaar de GT Sports Club betwist en dit weekend dus eveneens in drie races uitkwam: “Ik ben het helemaal niet eens met mijn copain Patrick (van Glabeke), ik heb mij heel goed geamuseerd in de races beide kampioenschappen en vond het goed doenbaar om ze te combineren. Natuurlijk de 24 uren zijn niet te vergelijken met de race van de GT Sports Club, het vraagt een totaal andere manier van rijden.”

SpeedLover Racing - Porsche 991 Cup
SpeedLover Racing - Porsche 991 Cup
Mr. Panini, Thierry de Latre du Bosqueau is de man die achter het idee zat om de wagen te decoreren met het Smurfen-thema. Hij verkreeg al vlug de toestemming van de beheerders van de rechten op de Smurfen om hun naam op de wagen te gebruiken en hoewel niet de snelste wagen op de piste was de Porsche Cup zeker de bolide die op de meeste sympathie mocht rekenen. Thierry de Latre: “De kinderen vonden de wagen fantastich, de ouders van die kinderen vonden het een leuke bolide, de fotografen bleven maar foto’s nemen van de Porsche, eigenlijk iedereen kon ons idee appreciëren. Onze deelname is zeker niet ongemerkt voorbij gegaan.” Pierre Yves Paque voegt daar snel aan toe: “We mogen natuurlijk Andre Van Hoof niet vergeten, zijn team Speedlover leverde prachtig werk af, de wagen was perfect en buiten enkele race-incidentjes kenden wij geen problemen tijdens de wedstrijd.”

Foto's: Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Blancpain GT Endurance op woensdag 2 augustus 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons