van der Horst

24H Spa: Nicolas Vandierendonck: “Fantastische ervaring”

Brussels Racing - Aston Martin V12 Vantage GT3
Brussels Racing - Aston Martin V12 Vantage GT3
Nicolas Vandierendonck betwistte afgelopen weekend de TOTAL 24 Hours of Spa, de grootste GT-race ter wereld. De West-Vlaming nam samen met teamgenoten Koen Wauters, Sam Dejonghe en Tim Verbergt plaats achter het stuur van een Aston Martin V12 Vantage GT3 die ingezet werd door Aston Martin Brussels Racing. Hoewel de wagen een van de oudste (2013) bolides was uit het meer dan 60 wagens tellende startveld, had het Belgische team uitzicht op een podiumplaats toen het te kampen kreeg met een defecte krachtbron.
  • STX Motorhomes
“Enkele maanden voordien had de Aston Martin V12 Vantage zijn uitstekende pace nog laten zien in een wedstrijd van de International GT Open met o.a. Tim Verbergt aan het stuur”, vertelt Nicolas Vandierendonck. “Dat was echter in een andere motorconfiguratie en op Michelin banden. De reglementen van de Total 24 Hours of Spa schrijven echter andere parameters voor, die nieuw waren voor zowel de auto als het team.”

Brussels Racing - Aston Martin V12 Vantage GT3
Brussels Racing - Aston Martin V12 Vantage GT3
“In het algemeen kunnen we de week in twee grote blokken opdelen, namelijk de vrije trainingen/kwalificaties en de race zelf”, gaat Nicolas Vandierendonck verder. “In de vrije trainingen waren er hoofdzakelijk wat problemen met de nochtans nieuwe versnellingsbak en de afstelling van de wagen op de nieuwe Pirelli banden in combinatie met het uitzonderlijk warme weer. Dat resulteerde in een zeer beperkte, maar zo noodzakelijke, rijtijd voor de piloten. In eerste instantie waren we nog 4 seconden trager dan de beste deelnemers in de klasse, maar uiteindelijk konden we dat verschil in kwalificaties terugdringen tot 2 seconden. Omdat we geen extra testwerk konden doen, hebben we dan ook gekozen voor een conservatieve set-up voor de race. Op de limiet was de auto immers te overstuurd bij het aansnijden van de bochten, iets wat rijders geen 24 uren kunnen volhouden zonder het risico op aanrijdingen aanzienlijk te verhogen.”

“Met een conservatief afgestelde wagen kan je in een endurance-race namelijk ook het verschil maken”, vervolgt de West-Vlaming. “Ik vond het goede ritme in de wagen, al kon ik niet echt een vuist maken tegen de veel snellere Pro-wagens. Het probleem is niet zozeer dat ze je voorbij komen gevlogen, neen het snelheidsverschil is net zeer klein. De ‘lichaamstaal’ van de iets tragere wagen en piloot is cruciaal, want hij moet laten voelen waar de snellere wagen voorbij kan en waar niet. Het komt er in die omstandigheden op aan om zo weinig mogelijk tijd te verliezen zodra die wagens jou proberen te passeren. Ik heb veel auto’s gezien die zij aan zij de bocht ingaan, aanrijdingen veroorzaken of beiden veel tijd verliezen. Het beste vind ik persoonlijk ofwel de auto vóór het aansnijden van een bocht laten inhalen door iets vroeger te remmen ofwel ná de bocht door op de rechte lijn wat gas te minderen. Efficiënt met het verkeer omgaan is in een wedstrijd als de 24 Hours of Spa zeer belangrijk voor een rijder. Vooraf had ik daar het meeste schrik voor, maar uiteindelijk verloor ik daarbij juist zeer weinig tijd. Dat liet zich dan ook meteen zien in goede rondetijden als Bronze-rijder, wat eigenlijk voor zowel mijzelf als het team toch een positieve verrassing was.”

Brussels Racing - Aston Martin V12 Vantage GT3
Brussels Racing - Aston Martin V12 Vantage GT3
“Ik klokte constante chrono’s, ongeacht de staat van de banden of het verkeer op de piste. Dat vergrootte eveneens mijn vertrouwen, waardoor ik heel wat nuttige ervaring heb opgedaan. Jammer dat we kregen af te rekenen met een kapotte stoel, een defecte splitter (gevolg van een tik van een andere wagen) en uiteindelijk een defecte krachtbron, maar ook dat is autosport. Zonder dat alles zat een podiumplaats in onze klasse er mogelijk wel in en een Top 5-notering zonder twijfel. Aan het einde van de race heb ik als een vorm van eresaluut onze tricolore V12 Vantage opnieuw de piste opgestuurd zodat we officieel konden finishen. Het resultaat was misschien niet helemaal wat we vooraf gehoopt hadden, maar de ervaring en de inzet van iedereen was onvergetelijk! Het ganse team heeft enorm goed samengewerkt in een fantastische sfeer, de rijders hebben geen fouten gemaakt en de samenwerking tussen onze Pro’s Sam en Tim enerzijds en Koen en ikzelf als Bronze-rijders anderzijds was perfect. De ingesteldheid van het ganse team was enorm positief en ik wil dan ook teameigenaars Jose en Marleen, de organisatie ‘Join The Belgians’ en de ‘Jan Vertonghen foundation’ bedanken voor deze unieke ervaring, eentje die ik de rest van mijn leven zal koesteren.” 

Persbericht Nicolas Vandierendonck



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Blancpain GT Endurance op woensdag 1 augustus 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons