van der Horst

24H Spa: Plechtige inhuldiging van het Extractiecentrum te Spa-Francorchamps

Plechtige inhuldiging van het Extractiecentrum
Plechtige inhuldiging van het Extractiecentrum
Op vrijdag voor de start van 24 Hours of Spa werd op het circuit van Francorchamps het Extractiecentrum ingehuldigd en dat in aanwezigheid van François Cornelis, Voorzitter van de R.A.C.B., Nathalie Maillet, CEO van het Circuit van Spa-Francorchamps en Stephane Ratel, CEO SRO Motorsports Group. Dit extractiecentrum is uniek in de wereld en wordt een globaal opleidingscentrum alsook een centrum van aanzien ten dienste van de veiligheid op motorsportcircuits.
Extractiecentrum Spa-Francorchamps
Extractiecentrum Spa-Francorchamps
Hoe een rijder snel en veilig uit een verhakkeld wrak halen na een crash is een primordiaal gegeven voor het beperken van de letsels van de gewonde piloot. Tot hiertoe bestond er nergens een school of opleidingscentrum waar een medisch team dit kon aanleren of zich kon perfectioneren in de extractie van een gekwetste rijder. Daar wil het Circuit van Spa-Francorchamps in samenwerking met Dr. Jean-Jacques Issermann, speciaal afgevaardigde van de Voorzitter van de medische commissie van de FIA, nu verandering in brengen met de oprichting van een expertisecentrum op de omloop.

Dr. Jean-Jacques Issermann (links)
Dr. Jean-Jacques Issermann (links)
Dr. Jean-Jacques Issermann is de vader van de extractie van autosportpiloten, hij vond zijn roeping toen hij getuige was van de zware crash van Philippe Streiff tijdens een Formule 1 test in de aanloop naar de GP van Brazilië in 1989. De Fransman werd niet al te omzichtig uit het wrak gehaald en bleef verlamd voor de rest van zijn leven. Vanaf dat moment legde Issermann zich toe op het trainen van de interventieploegen op de eerste zorg na een crash. Toen het jaar daarop Emanuele Pirro vrij brutaal uit zijn wagen gehaald werd na een crash bij de GP van Duitsland werd het toenmalig FIA voorzitter Jean-Marie Balestre teveel en hij dwong Issermann tot de oprichting van een speciaal extractieteam dat bij elke GP moest aanwezig zijn.

Audi R8 LMS
Audi R8 LMS
Sindsdien heeft Dr. Jean-Jacques Issermann honderden mensen opgeleid overal ter wereld, maar een speciaal extractiecentrum waar de opleiding kon gegeven worden, bestond nog niet. Daar komt nu een einde aan met de oprichting van het Extractiecentrum te Spa-Francorchamps, dat gelegen is boven de endurance boxen naast de toren. Dankzij de hulp van verschillende autoconstructeurs kan het centrum beschikken over een mooie verzameling oefenwagens en monocoques. Zo schonk Audi een R8 en een A4, DG Sport Peugeot een rally wagen, Renault een monocoque met Halo van een GP2 alsook een monocoque van een Formule Renault 3.5 en tenslotte stond Porsche een monocoque af van zijn LMP1 Hybrid. Het centrum beschikt alzo over wagens uit verschillende klasses zodat de medische teams die de opleiding volgen kunnen getraind worden op alle mogelijke situaties.  

GP2/F1 monocoque
GP2/F1 monocoque
Op de opening was naast François Cornelis, Nathalie Maillet en Stephane Ratel ook Paul McKay als special guest aanwezig. De Brit werd in 2015 het slachtoffer van een veselijke crash op de Raidillon gedurende de race voor de Britse Porsche Carrera Cup. Onder de impact brak McKay zijn rug en raakte zijn lichaam onder zijn middel verlamd. Maar dankzij de juiste zorg van het extractieteam van het Circuit, dat gerekend wordt tot de besten in de wereld, kon de breuk ter plaatse gestabiliseerd worden en kon de piloot daarna herstellen in die mate dat hij terug zelfstandig kan wandelen. McKay stond er op aanwezig te zijn om alzo herenigd te worden met zijn redders.

Extractie demonstratie
Extractie demonstratie
Na de plechtige inhuldiging gaf het extractieteam, bestaande uit een dokter en vijf medewerkers, een demonstratie voor de aanwezigen. Er werd getoond hoe een gewonde rijder tegenwoordig op verantwoorde wijze uit een formule-wagen gehesen wordt na een ongeluk. Een demonstratie die het team daags daarna nog eens herhaalde voor de start van de race op de piste, nu voor het aanwezige publiek.

Foto's: Niels Vaeck
 
 



  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons