van der Horst

24H Spa: WRT-Belgen domineren oefensessies

#32 WRT Audi R8 LMS GT3 - Vanthoor-Weerts-van der Linde
#32 WRT Audi R8 LMS GT3 - Vanthoor-Weerts-van der Linde
Dries Vanthoor en Charles Weerts hebben samen met Kelvin van der Linde de perfecte voorbereiding achter de rug op de 73ste editie van de 24 Hours of Spa. Met de Audi R8 LMS GT3 #32 van Audi Sport Team WRT was het drietal onklopbaar tijdens de vrije trainingen en de Pre-Qualifying.
Tot tweemaal toe waren Dries Vanthoor, Charles Weerts en Kelvin van der Linde (#32 WRT Audi) te sterk voor de concurrentie in de oefensessies naar aanloop van de kwalificatiesessie vanavond. In de voormiddag was de #22 Porsche van GPX Martini Racing (Bamber-Jaminet-Campbell) de eerste achtervolger, in de namiddag ging de tweede tijd naar de #188 Aston Martin van Garage 59, tevens de snelste deelnemer in de Pro Am-categorie.

#107 CMR Bentley - De Pauw-Panciatici-White-Jean
#107 CMR Bentley - De Pauw-Panciatici-White-Jean
Ulysse De Pauw was samen met zijn teamgenoten Pierre-Alexandre Jean, Nelson Panciatici en Stuart White (#107 CMR Bentley Continental GT3) helemaal vooraan te vinden in de Silver Cup tijdens de Pre-Qualifying. De VW Fun Cup-rijder was tevens de tweede Belg in de rangschikking. 

Op uitzondering van een rodevlagsituatie vanwege een vervaarlijke schuiver van de Porsche van Herberth Motorsport in Blanchimont, bleef het opvallend rustig in Francorchamps. Vooral het nieuwe systeem om de track limits te respecteren ging veelvuldig over de tong. Niet alleen werden heel wat tijden meteen geschrapt, verschillende wagens werden bovendien binnengehaald om - vanwege het niet respecteren van de witte lijnen van het circuit - een straftijd uit te zitten.

De kwalificatiesessie van de 24 Hours of Spa bestaat zoals altijd uit vier delen van een kwartier. De gemiddelde rondetijd bepaalt de positie op de startgrid, al hebben de twintig snelste teams uiteraard nog de Super Pole-sessie van morgenavond om de eerste tien rijen op de grid vast te leggen.

Foto's: Pedro Dermaux, SRO



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons