Total 24 Hours of Spavan der Horst

24H Zolder: Nabeschouwing van de organisatoren

BHC/BYC 2013
BHC/BYC 2013
Afgelopen weekend stond met de 24 Hours of Zolder de voorlaatste meeting van het seizoen op het programma van de BHC en BYC. Maar liefst 48 wagens tekenden paraat voor deze belangrijke wedstrijd en dat was meteen het maximum aantal dat op de startgrid mag staan voor een sprintrace op Circuit Zolder. Nieuwkomer Philip Van Beurden toonde meteen zijn intenties naar volgend seizoen toe. De Porsche-dealer uit Retie schreef een Porsche 964 Cup in, maar reed in de gastklasse om het kampioenschap niet te beïnvloeden. Idem voor Erik Bruynoghe die een nieuw opgebouwde Porsche 911 bestuurde uit de stal van AD Sport en ook uitkwam in de gastklasse. Het werden bijzonder boeiende wedstrijden met vooral een regenvlaag in de eerste race van het weekend op zaterdagmorgen.
Podium 24HZolder - Van Beurden-Moortgat-Michiels
Podium 24HZolder - Van Beurden-Moortgat-Michiels
Tijdens de beide kwalificaties die de startopstelling moesten bepalen voor de twee races was het telkens Van Beurden die zijn Porsche naar de pole stuurde. Maar het verschil met titelpretendent Luc Moortgat was tijdens Q1 bijzonder klein. Moortgat parkeerde zijn 964 Cup naast Van Beurden met een verschil van amper 25/1000 van een seconde. Erik Bruynoghe en Patrick Michiels deelden de tweede startrij voor de Porsche van Van Elderen en de Opels Kadett van Dirk en Tom Van Rompuy die de snelste waren bij de Historics.

Bert Smeets-Dirk Van Rompuy
Bert Smeets-Dirk Van Rompuy
Net na de start van de eerste race over 30 minuten begon het te regenen. Voor de Historics die op banden met profiel rijden is dit niet onoverbrugbaar, maar de Youngtimers stonden geschoeid op slicks en dat zorgde voor heel wat schuivers. Maar de piste droogde vrij snel op en Van Beurden kon zijn leiderspositie behouden met in zijn zog Real rijder Moortgat en Bruynoghe die even later de handdoek moest werpen met een nukkige krachtbron. Ook Tom Van Rompuy stond vrij vroeg in de pitlane met een afgebroken versnellingspook. Vader Dirk  Van Rompuy kreeg het gezelschap van de beide Amerikaanse bolides van HARD Racing. De Chevrolet Camaro van Jan Schippers werd echter geveld door motorproblemen en dus moest Bert Smeets de meubelen redden voor HARD Racing. Na een mooi duel met Dirk Van Rompuy trok Smeets aan het langste eind won zodoende de Klasse 3.

Philip Van Beurden - Porsche 964 Cup
Philip Van Beurden - Porsche 964 Cup
Na Van Beurden ontspon zich een mooie strijd voor de tweede plaats algemeen en winst bij de Youngtimers tussen Patrick Michiels en Luc Moortgat, beiden op een Porsche 996 Cup. Na enkele malen haasje over was het uiteindelijk Michiels die het pleit won met een verschil van 3/1000 van een seconde op de Real piloot. Een verschil met het blote oog niet zichtbaar.

Geen Bruynoghe aan de start van Race 2 na een schitterende tweede chrono tijdens de tweede kwalificatie. De pole was opnieuw voor de Porsche van Van Beurden voor  de exemplaren van Moortgat en Michiels. Bij de Historics was Van Elderen alweer de snelste net voor de Kadett van Tom Van Rompuy, de Dodge Challenger van Bert Smeets, de Escort van Van Sprundel en de Camaro van Jan Schippers die na de motorproblemen niet aan de start verscheen.

Start BHC-BYC 24HZolder
Start BHC-BYC 24HZolder
Tijdens de start de tweede race van het weekend was er opnieuw geen kruid gewassen tegen de Porsche van Philip Van Beurden. Achter dit trio volgden Van Elderen, in duel met Tom van Rompuy en de BMW M3 van Geert Dierckx, terwijl Erik Qvick, die de Opel Kadett van Dirk Van Rompuy erfde iets verderop in strijd was met Smeets, Paque en Van Sprundel die tijdens de eerste race kreeg af te rekenen met remproblemen. Erik Qvick moest echter afhaken met een warm lopende motor. Luc Moortgat, die tijdens de eerste race enkele punten verloor in Klasse 4 aan Michiels opende het offensief en kon oprukken naar de leiding in Klasse 4. Moortgat wist zelfs het gat met Van Beurden dicht te rijden en deze de eerste plaats af te snoepen. Maar Van Beurden beantwoordde met enkele gewaagde inhaalbewegingen en pakte de Real Porsche terug bij het ingaan van de laatste ronde. Moortgat drong niet langer aan en pakte geen onnodige risico’s in functie van het kampioenschap in Klasse 4. Patrick Michiels pakte de tweede plaats in Klasse 4 of de Youngtimers en zodoende werd Geert Dierckx in zijn BMW M3 voor de tweede maal derde. Daar tussen zat opnieuw Jan Van Elderen die de volle puntenpot pakte in Klasse 1 en dus met nog een raceweekend te gaan reeds zeker is van de titel. Ditmaal werd Tom van Rompuy na de Porsche mooi tweede bij de Historics en pakte ook de zege in Klasse 3 voor een zwoegende Bert Smeets in de Dodge Challenger. Smeets doe wel een schitterende zaak in het Klasse 3-kampioenschap.

Een knappe Freddy Van Sprundel vervolledigde het podium in Klasse 3. In Klasse 2 kregen we met Cryns (Porsche), Vereecken (Escort) en Van Damme (Kadett) tweemaal hetzelfde podium. Na de dubbele zege van Van Elderen in Klasse 1 waren het Guy François (Lotus), Bertrand (Escort) en Vandendijk (lotus) die mee op het podium mochten. Vandendijk maakte tijdens de eerste race in de regen een onzacht contact met de muur en moest zodoende Bertrand voorlaten. In race 2 zette hij terug orde op zaken.

In de tussenstand van het kampioenschap blijft de toestand in Klasse 4 of de Youngtimers ongewijzigd. Beide kemphanen Michiels en Moortgat scoren elk evenveel punten. Michiels blijft aan de leiding, maar er moeten twee verplichte schrapresultaten in rekening worden gebracht op het einde van het seizoen. Als we daar reeds rekening mee houden is Moortgat in het voordeel met reeds een brilscore in Mettet.

In Klasse 1 is met Van Elderen de nieuwe kampioen gekend en komt Guy François in het beste geval 4 punten te kort op de afsluitende Nürburgring.

In Klasse 2 is Rafaël Cryns ook zeker van de titel in zijn Porsche voor de Opel Kadett van Patrick Van Damme.

In Klasse 3 is pechvogel Jan Schippers in zijn JS-Cars Chevrolet Camaro de leiding kwijt aan teamgenoot Bert Smeets die op de pole staat richting titel. Maar ook Van Sprundel is opgerukt naar de tweede plaats ten nadele van Schippers en deze drie zullen bepalen wie de titel pakt in de snelste Klasse van de Historics.

De laatste manche wordt verreden op 19 oktober op de Nürburgring.

Volledige uitslagen, tussenstanden en fotoboeken op www.bravoracing.be

Bravo Racing press - Foto's Niels Vaeck & Bravo Racing press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Historic Cup op dinsdag 3 september 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Shopa

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons