van der Horst

24H Zolder: Erik Bruynoghe en Dirk Van Rompuy blikken terug

EMG Motorsport - BMW E92 M3
EMG Motorsport - BMW E92 M3
Erik Bruynoghe kijkt tevreden terug op de afgelopen 24 Hours of Zolder, maar zijn winnaars mentaliteit gebiedt hem om toch even door de zure appel heen te bijten. Een defecte waterpomp lag aan de basis van het feit dat het team rond EMG Motorsport net niet won in Tourisme Pro Evo en het daaraan gekoppeld mooi eindresultaat algemeen.
  • VR Racing
24H Zolder 2014 - Podium Toerisme
24H Zolder 2014 - Podium Toerisme
Erik Bruynoghe: “Ik wil er wel onmiddellijk aan toevoegen dat hier niemand schuld treft. Een waterpomp die kapot gaat is gewoon brute pech en daar moet ik mee leven. Wie me kent weet dat ik altijd start om te winnen. Een algemene zege ambiëren is onmogelijk omdat de BMW M3 enkele seconden te kort komt tegenover de Porsches en de proto’s. Deze keer hadden we ons voorgenomen om zo hoog mogelijk te scoren in het algemeen klassement en zeker de Klasse te winnen. We strandden uiteindelijk op de tweede plaats in de Klasse op amper twee minuten na de BMW van Recy Racing en 9de algemeen. En daar waren we niet voor gekomen”.

EMG Motorsport - BMW E92 M3
EMG Motorsport - BMW E92 M3
“Het begon allemaal zeer goed met een 11de chrono (1min40sec623) algemeen en de snelste tijde in de Klasse. We konden langzaam opklimmen in het klassement en de regen was duidelijk onze bondgenoot. Op een bepaald moment waren we in de regen de snelste wagen op de piste en we wisten op te rukken naar een derde plaats algemeen na negen uren wedstrijd of iets meer dan een derde van de race. En dan verloren we omgerekend ongeveer 24 ronden door de technische tegenslag. We zijn blijven doorjagen voor winst in de Klasse, maar dat was heel moeilijk. We konden ronden terug pakken op de BMW 120d van Recy Racing, maar zij konden met hun snelle en zuinige diesel veel langer buiten blijven dan wij, en de gewonnen tijd pakten ze nadien telkens terug omdat wij meer tijd verloren met het tanken. Het was vechten tegen de bierkaai en uiteindelijk strandden we op een tweede plaats op een
EMG Motorsport - BMW E92 M3
EMG Motorsport - BMW E92 M3
dikke twee minuten van de winnaar. Best frustrerend, maar we hebben wel een schitterende wedstrijd achter de rug met een zeer homogeen en snel team en een zeer gemotiveerde en gepassioneerde Edgar Terium van EMG Motorsport die alles in goede banen leidde samen met de crew van Qvick Motorsport. De BMW zelf is zeer goed opgebouwd, stabiel en laat zich makkelijk mennen. Vooral in de regen een droomwagen. Het was voor mij ook een prettig weerzien met Tom Van Rompuy die ik destijds begeleidde tijdens zijn eerste ervaring in een racewagen en zijn vader Dirk waarmee ik altijd eens wou samen rijden. Zonder uiteraard Erik Qvick te vergeten die nog steeds supersnel onderweg is en zijn kennis van de BMW is opmerkelijk”.
          
EMG Motorsport - BMW E92 M3
EMG Motorsport - BMW E92 M3
“Ik wil dan ook iedereen bedanken die mee aan het project werkte. De fijne ploeg van mecaniciens en mijn sponsors die dit mede mogelijk maakten. Ik had tijdens mijn 25ste deelname aan de 24 Hours of Zolder graag op het hoogste ereschavotje gestaan, maar het is niet gelukt. Anderzijds hou ik er toch zeer goede herinneringen aan over gezien de sfeer opperbest was en we hier niemand een steen kunnen gooien. We kregen een goede respons van onze supporters en de pers en dat doet deugt,” besluit Erik Bruynoghe.          

Ook ten huize Van Rompuy is het gevoel tweeledig, maar ook hier zagen we tevreden gezichten ondanks het feit dat de zege in de Klasse en een topplaats algemeen voor het grijpen lag.

EMG Motorsport - BMW E92 M3
EMG Motorsport - BMW E92 M3
Dirk Van Rompuy: “We maakten de goede keuze inzake wagen, team en piloten in de aanloop naar deze zware wedstrijd tweemaal rond de klok. EMG Motorsport heeft  een schitterende wagen gebouwd en het team heeft samen met de crew van Qvick Motorsport een uitmuntende job gedaan. Professioneel, maar toch was de familiale sfeer voelbaar. Er was ook een perfect compromis inzake afstelling op droog als in de regen. Ik denk dat we een sterke wedstrijd reden met een zeer homogeen team. Vooral tactisch stak alles goed in elkaar. Ik nam de start en toen het begon te regenen heb ik tijdens de bandenwissel het stuur over gelaten aan Erik Qvick en dat was reeds een eerste goede keuze. Zowel Tom als ikzelf stonden een beetje sceptisch tegenover het schakelsysteem met de paddle shift, gecombineerd met de manuele versnellingspook. Maar achteraf bleek dit totaal ongegrond. De paddle shift werkte uitstekend en we hebben de manuele pook niet gebruikt. Naast de goede sfeer binnen het team wil ik toch ook nog eens mijn dank betuigen aan Christophe De Vries die de piloten na iedere stint de nodige massage en kiné meegaf. Wat mij betreft is het met dezelfde ploeg zeker voor herhaling vatbaar. Bijna hadden we voor de verrassing gezorgd, maar een nukkige waterpomp besliste daar spijtig genoeg anders over.”

foto's: Martijn Wouters-georges De Coster-Marnik Mouchaers




Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op vrijdag 5 september 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons