van der Horst

24H Zolder: Gemengde gevoelens bij GHK Racing

GHK Racing
GHK Racing
GHK Racing had dit jaar alles in huis om een schitterend resultaat te boeken tijdens de 36ste editie van de 24 Hours of Zolder. Maar een aanrijding in het begin van de wedstrijd en de lange herstelling gooiden duidelijk roet in het eten. Desondanks heeft het team rond Guy Verheyen en Hans Verhelst er alles aan gedaan, maar in autosport is er nog altijd een dosis geluk nodig en blijkbaar was Dame Fortuna het Limburgse team niet gunstig gezind. Het kwintet Verheyen-Loix-Grouwels-Thuis-Molenaar kweet zich van een prima job, maar een tragere onervaren deelnemer oordeelde daar anders over.
  • VR Racing
GHK Motorsport
GHK Motorsport
Het was reeds een moeilijke inloopperiode richting de Zolderse etmaalrace. Hans Verhelst ging in een duel tijdens de laatst verreden manche van de Supercar Challenge in Assen zwaar van de baan en de nieuwe Radical RXC werd tot schroot herleid. Hans zelf hield er een driedubbele sleutelbeenbreuk aan over en meteen was het alle hens aan dek om alles nog rond te krijgen, een nieuwe wagen op te bouwen en een vervanger te vinden voor de onfortuinlijke Verhelst.

Guy Verheyen heeft er enkel hectische weken opzitten, maar hij slaagde er wel in om samen met Radical importeur Henk Thuis en Luc Dodion van Domec in allerijl een nieuwe wagen op te bouwen. Hans moest noodgedwongen aan de zijlijn toekijken en naast Guy Verheyen, Freddy Loix en Roger Grouwels werden nog eens Henk Thuis en Donald Molenaar aangetrokken. De puzzel viel opnieuw in elkaar en het team tekende net op tijd paraat voor de Zolderse klassieker.

GHK Racing
GHK Racing
Guy Verheyen: “Het was waanzin, maar we kregen net op tijd alles klaar. Ik was reeds deels van de kaart nog voor de racemoest starten.  Met 500 gasten en ons project voor het goede doel moest alles doorgaan. En zoiets kan je niet alleen. Mijn dank gaat dan ook uit richting Henk Thuis die erin slaagde om een nieuwe Radical RXC tijdig klaar te krijgen en Esther die zich volledig ontfermde inzake het PR gebeuren en het ontvangen van de vele gasten”.

“Na de kwalificatie viel er dan ook een blok van mijn schouders toen bleek dat Donald Molenaar de wagen op de tweede startrij parkeerde met een knappe chrono van 1’36”372. En dat terwijl er nog constant aan de afstelling werd gesleuteld. Die afstelling was uiteindelijk schitterend gezien Henk Thuis in samenwerking met Luc Dodion van Domec een perfect compromis vond voor een wedstrijd waarbij we reeds op voorhand wisten dat het zou regenen”.

Roger Grouwels nam de start en zonder te forceren bleef hij in de buurt van de leiders. Tot tijdens de eerste regenbui een andere wagen op de piste roet in het eten kwam gooien.

GHK Racing
GHK Racing
Guy Verheyen: “Er stond een wagen stil in de zandbak van de Bianchi-bocht en er was een gele vlag situatie. Roger bevond zich rustig achter een BMW met duidelijk een onervaren piloot achter het stuur, want deze ging met beide voeten op de rem staan. Roger kon een aanrijding niet ontwijken en tikte de BMW aan. Een gebroken ophanging was het resultaat en de wagen mocht niet worden gerepareerd in box aangezien er moest worden gelast. Meteen mochten we een goed klassement vergeten en in totaal verloren we 3u38min in de pitlane. Een dikke drie uren teveel  wat ongeveer overeen komt met meer dan 100 ronden. Tel die bij onze achterstand en we konden meefietsen voor een top 3 algemeen. Nadien hebben alle piloten het beste van zichzelf gegeven en konden nog opklimmen naar de 19de plaats algemeen en we realiseerden de vierde beste chrono in koers”.

GHK Racing
GHK Racing
“Enerzijds zijn we uiteraard teleurgesteld door het tijdsverlies en het feit dat Roger Grouwels hier niets te verwijten valt. Maar anderzijds hebben alle piloten, inclusief het team rond Domec en Henk Thuis toch bewezen dat de Radical RXC een wagen is die probleemloos een dergelijke zware race tweemaal rond de klok kan uitzingen aan een hoog tempo waarbij alle piloten constante chrono’s draaiden tussen 1min38 en 1min41. Uitschieters tijdens de nacht waren er van Donald Molenaar die zeer snel onderweg was. Molenaar is nauw betrokken bij het testprogramma van Radical en importeur Henk Thuis en was een grote meerwaarde binnen het team. Verder gingen de 500 gasten in de reuzentent met twee verdiepingen tevreden huiswaarts en de opbrengst voor het goede doel ging ook in de goede richting.”

“We hebben nu een veldslag verloren, maar de oorlog gaat nog een tijdje verder. We beginnen vandaag reeds aan de editie 2015,” aldus een strijdvaardige Guy Verheyen. 

Foto's: Martijn Wouters - Marnik Mouchaers



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op woensdag 3 september 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • LTF

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons