van der Horst

24H Zolder: Interview Markus Palttala: "Het nieuwe concept spreekt mij echt aan"

Markus Palttala
Markus Palttala
Met de 24 Hours of Spa achter de rug, sprak Autosport.be met Markus Palttala over zijn deelname aan die andere Belgische etmaalrace, de 24 Hours of Zolder. Palttala, afgelopen weekend enkel geflankeerd door fabriekspiloten, kijkt uit naar de Zolderse dubbele race rond de klok, maar geeft aan nog geen concrete plannen te hebben wat betreft een stuurtje. Toch blijft de race in Limburg voor hem een speciale plaats behouden in zijn leven en wil hij graag opnieuw aan de start verschijnen.

Markus, je kwam afgelopen weekend aan de start van de 24 Hours of Spa, de grootste endurance race voor GT3-wagens op deze aardbol. Hoe belangrijk is dat evenement voor jou en in het bijzonder voor Marc VDS Racing?

24H Spa: Het einde van de wedstrijd in beeld gebracht
Voor ons, Marc VDS Racing, genoten de 24 Uren van de Nürburgring en deze in Spa de hoogste prioriteit. Toch voelde ik voor de start van de 24 Hours of Spa afgelopen weekend relatief weinig druk. Van alle piloten in het team, was ik de enige niet-fabrieksrijder en het schept toch wel vertrouwen om in die omgeving te kunnen werken.

Legde de aanwezigheid van al die fabrieksrijders dan geen extra druk op je schouders?

Luhr - Werner - Palttala
Luhr - Werner - Palttala
Neen, want ik wist dat een van de fabrieksrijders de pole zou zetten en de start zou nemen. Dat betekent dat ik mij kon concentreren en daardoor voelde ik vrij veel vertrouwen. Het verschil tussen de andere rijders en mijzelf was ook niet bijzonder groot. Het is belangrijk om in een wedstrijd over 24 uren constant te zijn.

Hoe belangrijk zijn de 24 Hours of Zolder voor jou; staat het evenenement met stip aangeduid in je agenda?

24H Zolder: De eerste uren van de wedstrijd
Ik zou graag de 24 Hours of Zolder rijden, neen: ik zou graag de 24 Hours of Zolder eens winnen! De tweede plaats in Spa was onverhoopt, maar ook in Zolder stond ik al enkele malen op het podium. Temeer omdat het circuit op amper 40 kilometer van mijn voordeur ligt, zou ik ook graag eens op het hoogste schavotje staan eind augustus. Daarenboven is een race waarbij de proto's en meer traditionele wagens samen strijden iets speciaals en het feit dat dit vlak bij huis plaatsvindt, maakt het enkel maar meer bijzonder.

Verkies je dan een proto boven neem nu een Porsche?

De meest opvallende beelden uit 2013
Mij maakt het op zich niet zoveel uit of ik nu deelneem in een prototype dan wel met een Porsche. Ik heb verschillende aanbiedingen op dit ogenblik, zowel met mijn VLN-team (Teichmann Racing nvdr.) als van andere teams. Voor eerstgenoemde zou ik uitkomen op een Radical RXC en zo'n gesloten prototype spreekt me wel aan. De onderhandelingen zijn echter op dit ogenblik nog lopende en niets is eigenlijk al zeker.

Hoe sta je tegenover de hernieuwde interesse voor de 24 Hours of Zolder en vooral ten opzichte van de downsizing, de terugkeer naar de principieel goedkopere wagens zeg maar? Heeft dit gevolgen denk je voor het wedstrijdverloop?

24H Zolder: De finish en de podia
Het is fantastisch dat er dergelijk vol startveld op poten gezet wordt. Ik denk evenwel niet dat het voor ons heel erg veel moeilijker zal zijn; het is een kwestie van goede afspraken. Circuit Zolder is een circuit waarbij je vaak moet optrekken en afremmen en dat biedt kansen om in te halen. Dat betekent dat je, mits goede afspraken rond inhalen, tragere deelnemers wel kan passeren. In Spa ligt dat bijvoorbeeld moeilijker; daar heb je lange snelle bochten en dat maakt het veel moeilijker om te voorspellen wat de wagens die je wil inhalen gaan doen.

Is er dan geen probleem met het snelheidsverschil?

24H Zolder: De nachtkwalificatie in beeld gebracht
Waarom zou dat? Zoals ik zei, goede afspraken, bijvoorbeeld op een duidelijke rijdersbriefing, kunnen veel onheil voorkomen. Het is de voorspelbaarheid die het inhalen en dubbelen moeilijk of eenvoudig maakt. Als je bijvoorbeeld weet wie van zijn lijn moet afwijken en hoe je signalen als de richtingaanwijzer moet interpreteren, is het in feite allemaal niet zo moeilijk. Ik geef je een voorbeeld, stel dat ik gepasseerd word en ik zet mijn richtingaanwijzer naar links op, moet het duidelijk zijn of ik wil dat iemand mij langs links mag voorbijsteken of dat ik naar links zal gaan. Kijk naar het FIA WEC bijvoorbeeld, daar zijn de snelheidsverschillen zo groot, maar toch zijn er de facto relatief weinig problemen met het inhalen.

Foto's: Marnik Mouchaers, Martijn Wouters, Niels Vaeck & Vincent Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Nationaal op donderdag 31 juli 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons