van der Horst

AG Metals evalueert en kijkt vooruit naar de toekomst

AG Metals
AG Metals
Moe maar meer dan tevreden wordt teruggeblikt op een geslaagde 24u van Zolder: De EMG-BMW (box 21) 2de in de divisie Toerisme en 2de in de klasse, de Mini 666 3de in de divisie Toerisme en 1ste in de klasse, en de Mini 62 3de in de klasse. En boven de 2 pitboxen: de mezzanine van AG Metals Recycling met enkel tevreden gezichten
Een dik jaar geleden verscheen AG Metals Recycling voor de 1ste keer op het circuit, eerst met de MSE-BMW van vader en zoon Van Samang. Het werd geen onverdeeld succes. Mechanische pech en wedstijdfeiten verhinderden een resultaat, laat staan een mooie uitslag.

De 24u Zolder in 2013 zouden alles goedmaken.
Gregory Serck (AG Metals Recycling) blikt terug: ”Met de door MSE gebouwde en perfect geprepareerde BMW E92 coupé had het niet meer fout mogen lopen. De voorbereiding van de piloten was eveneens uitstekend afgerond.
De meesten herinneren zich echter nog wat er toen gebeurd is (nvdr: crash na 2u wedstrijd) waarbij de BMW veel carrosserieschade had opgelopen. Omdat AG Metals Recycling samen met MSE een andere weg wilde inslaan, werd de BMW verkocht aan EMG.

Er werd voor een meer bescheiden aanpak gekozen. Een Mini werd aangeschaft om in 2014 een beperkt aantal wedstrijden af te werken, met als voornaamste doel ervaring opdoen voor de toekomst.
Gregory Serck: “Samen met Dominiek Paret werd een programma opgezet waarbij gekozen werd voor een samengaan van enerzijds ervaring en anderzijds opleiding van nieuwe piloten. Het leek een juiste zet. Er werden in 2014 onmiddellijk enkele mooie uitslagen geboekt.”

De resultaten van de eerste wedstrijden met de Mini en de aanpak van Circuit Zolder om de 24u terug nieuw leven in te blazen, boden een prachtige gelegenheid om de Mini tijdens de etmaalrace aan te laten treden.
Om de kansen op uitrijden in 2014 te vergroten, werden 2 bijkomende wagens in het project betrokken: enerzijds de Peter Beckers Mini, anderzijds de intussen door EMG van MSE overgenomen en terug herstelde BMW E92 coupé.

Gregory Serck: “De voorbereiding van een etmaalrace vergt enorm veel energie van zowel iedereen die de organisatie doet voor het onthaal van al de gasten, als van de teams die de auto’s inzetten.
Een herhaling van 2013, waarbij we al na 2u wedstrijd zonder deelnemende wagen vielen wilden we dit jaar maximaal vermijden. Daarom de keuze om de piloten te verdelen over 3 wagens.”
Met succes, zeker wat betreft het resultaat van de 2 Mini’s.
Vooral de Mini 666 die de 24u zonder problemen gereden heeft, bewijst dat regelmaat in een uithoudingswedstrijd van uitzonderlijk belang is, Het kleine monster eindigde 1ste in zijn klasse en derde in toerisme juist achter de EMG BMW. De Mini 62 zou zonder enkele technische problemen ongetwijfeld ook nog een stuk hoger geëindigd zijn maar derde in de klasse bracht alle wagens van box 20 en 21 op het podium!”

Gregory Serck maakt tevreden een tussentijdse balans op: “De resultaten van dit 2de jaar op circuit tonen aan dat we samen met onze partner MSE de juiste aanpak gevonden hebben. De dit seizoen behaalde resultaten waren voor ons bij aanvang onverhoopt en daarom des te mooier.
De bedoeling is nu om op korte termijn het huidige seizoen te evalueren en aan de hand hiervan de juiste bakens uit te zetten voor de toekomst.”

MSE/AG Metals Press

Foto: Marnik Mouchaers



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op woensdag 24 september 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons