van der Horst

24H Zolder: Nabeschouwing Belgian Historic & Youngtimer Cup

BHC/BYC 2013
BHC/BYC 2013
Afgelopen weekend kwamen de Historics en de Youngtimer in het kader van de 24 Hours of Zolder voor de voorlaatste keer dit seizoen in actie. Midden oktober valt op de Nürburgring het doek over beide kampioenschappen. Zowel de Historics als de Youngtimers kregen elk twee kwalificaties en twee races voor de wielen geschoven.
  • Powercars
Belgian Historic Cup: Van Haelst en Van Damme kleuren de wedstrijden

18 wagens stonden aan de aftrap en tijdens de eerste kwalificatie was het de Brit Jeremy Knight die zijn Morgan op de eerste plaats parkeerde voor de Lotus van Lambiliotte, de Mazda  van Gust Van Haelst en de Studebaker van Geert Boels. Lambiliotte parkeerde tijdens de laatste ronde van de kwalificatie echter zijn Lotus in de vangrails en mocht inpakken. Tijdens de twee kwalificatie was het de beurt aan Geert Boels om zijn Studebaker Commander op de pole te plaatsen, maar iets later draaide de motor in de poeier en ook hij mocht zijn wagen vroegtijdig op de trailer plaatsen. Van Haelst erfde zodoende de pole voor de Opel Kadett van Van Damme, Knight en de twee Lotussen van François en Poulet.

Tijdens de start van de eerste manche pakte Knight autoritair de leiding in zijn Morgan, maar hij verloor enkele plaatsen toen hij zijn remzone miste in de chicane. Van Haelst even naar de leiding in zijn Mazda, maar in de tweede ronde pakte de Brit opnieuw de leiding en zou die niet meer afgeven. We kregen enkele leuke duels te zien tussen ondermeer de Mazda van Van Haelst, de Opel van Van Damme en de Porsche van Ceyssens. De Porsche-rijder verloor in het tweede deel van de wedstrijd veel terrein en het was uiteindelijk Van Damme die het nipt haalde net voor Van Haelst na een heftige strijd. Ook de Lotussen van François en Poulet leverden zwaar slag en kwamen op 3/10 sec. van elkaar over de meet met de vijfde stek voor François. Dieper in het veld was er een mooi gevecht aan de gang tussen de twee Fords GT40 van Guy De Baer en Emile De Weerdt, tot deze laatst zijn motor opblies en Guy De Baer een vrijgeleide kreeg richting de zevende plaats.

Tijdens de start van de tweede manche was het opnieuw de Brit Knight die de snelste bleek tot de Morgan verdere dienst weigerde en we een rechtstreeks duel kenden voor de zege tussen de Mazda van Van Haelst en de Opel Kadett van Van Damme. Ceyssens had niet getraind tijdens de tweede kwalificatie en moest achteraan starten. De Porsche wist zich echter in geen tijd vooraan te nestelen, maar de koplopers kon hij niet bedreigen. Hij werd uiteindelijk derde, net voor de Lotus van François en de Ford GT40 van De Baer die een mooie strijd leverde met de Porsche van Geebelen. Ondanks de knappe prestatie van Van Haelst moest hij in een voortreffelijke Van Damme zijn meerdere erkennen.

Belgian Youngtimer Cup: Luc Moortgat diept voorspring verder uit

Terwijl het deelnemersveld van de Historics, mede door de Historic races in Zandvoord ietwat tegen viel, spanden de Youngtimers de kroon met maar liefst 32 inschrijvingen waarvan 14 gastwagens vooral uit het Nederlands kampioenschap.

Tijdens de beide kwalificaties was Luc Moortgat met zijn Porsche 964 Cup de snelste, telkens voor de Nederlander Peter Stox en Olav Gelissen. Ook de Porsches van Patrick Michiels en Eric Nullens zaten telkens mee vooraan tijdens de kwalificaties, net als de Renault 21 turbo van de Nederlander Mick de Jonge en de knappe BMW M3 van Ruben Anders.
 
Tijdens de eerste race kwam het tot een rechtstreeks duel tussen de Porsches 964 Cup van Luc Moortgat en Peter Stox. De Nederlander kon een kleine gat slaan met de regerende Belgische kampioen, maar rond half koers kwam de REAL rijder opnieuw aansluiten en we kregen een spannende ontknoping te zien met een verschil van amper 22/1000 van een seconde. Michiels mocht mee op het podium maar verklaarde nadien dat de eerste twee wagens gewoon te snel zijn voor zijn Porsche 964 Cup. Hij vocht een mooi robbertje uit met de razendsnelle Renault 21 Turbo. De Porsches van Gelissen en Nulens zagen de finishvlag niet terwijl ook Jan Van Elderen zijn Ford Sierra cosworth nog niet volledig op punt heeft. De Jonge was de eerste Toerisme, maar Bas Van Elderen pakt de punten mee huiswaarts met een knappe 10de plaats algemeen.

Op de startgrid van de tweede manche werden de Porsches van Moortgat en Stox tien plaatsen achteruit gezet omdat ze tijdens de kwalificatie voorbij staken onder geel. Zodoende konden Gelissen en Michiels starten van op de eerste startrij voor Nulens en de Jonghe. Gelissen kon de leiding pakken voor Michiels terwijl de Jonghe in het kanaalgedeelte de controle verloor over zijn Renault 21 Turbo en de Porsche van de onfortuinlijke Nulens mee in de kattenbak deed belanden. Geen goed weekend dus voor Eric Nulens die zich op een voorlopige 2de plaats bevond in het kampioenschap.

Na een ronde kon Stox reeds doorstoten naar de derde plaats, terwijl Moortgat iets meer verkeer op zijn baan vond en in zich in een voorlopige vijfde stelling bevond achter teammaat Paque. Het zou duren tot de 8ste ronde en enkele snelste chrono’s van de Real rijder dat Moortgat zich naar leider Stox kon wringen. We kregen een rondenlang gevecht voor de zege die pas in de laatste ronde werd beslist in het voordeel van Luc Moortgat. Stox werd tweede op iets meer dan een seconde terwijl Patrick Michiels andermaal als derde werd afgevlagd voor Gelissen en Ruben Anders die met zijn BMW M3 de snelste Toerisme was. De punten in Toerisme waren echter voor Jan Van Elderen voor zoon Bas die zijn leiderspositie versterkt. In de tussenstand bij de GT’s versterkt Luc Moortgat zijn leiderspositie, maar ook Patrick Michiels doet een goede zaak en rukt op naar de tweede plaats in de tussenstand.

BRAVO Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Historic Cup op dinsdag 2 september 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Footprints

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons