24H Zolder: Nabeschouwing BMW Clubsport Trophy
Nog een plaats verder naar voren begon de strijd voor eindpodium in de BMW Clubsport Trophy tijdens de Menzo 24 Hours of Zolder, tussen de G&A BMW die van op de pole was gestart en de wagen van BPW Valentino, na Zolder overigens nog steeds de fiere leiders in het kampioenschap.
Lorenzo Donniacuo, Thierry De Zan, Rodrigue Gillion, Bernard Claes en Samuel Lay beschikten op papier zeker over een team dat kans zou maken op de zege. “Maar we ondervonden wat de legende over deze 24 uur van Zolder wil zeggen… Het is een zeer zware race voor mens en machine en dat kunnen wij nu ook beamen. We kenden vroeg in de race problemen met het stuurhuis van de wagen en de alternator. Vervolgens hebben we de hele nacht tot zondagmiddag teruggevochten, met een voorlopige tweede plaats als voldoening. Jammer genoeg sloeg de pechduivel dan weer toe en dienden we in extremis onze zilveren medaille voor een bronzen in te ruilen”, vertelt de snelle Lorenzo Donniacuo zondagnamiddag aan het podium.
Voor hen reden Alain Feraille, Guillian Reyniers, Guido Werckx en Kristof De Neef, vaste waarden in de Clubsport Trophy in de kleuren van JJ Motorsport, in het gezelschap van vicekampioen BMW Clubsport Trophy Johan Lambregs en de jonge belofte Kenny Boeykens. De jonge Leuvenaar Guillian Reyniers genoot zichtbaar van zijn race, “die ondanks een kleine aanrijding met een Porsche, ergens in de avondfase, fantastisch verliep en ons tot op de tweede plek bracht. Ik ben uitermate gelukkig dat ik deze race zo heb kunnen meemaken.”
Maar de winnaars die luisteren naar de namen Vincent en Davy Convents, Olivier Hermans en Chris Van Woensel. Vader en zoon Convents wonnen bovendien in eigen gemeente, wat de vreugde eens zo groot maakte. “Ongelofelijk dat we dit mogen meemaken, we hebben er heel hard voor gewerkt, een race afgewerkt zonder fouten en dan is dit het resultaat. Dankzij de punten na 6, 12, 18 en 24 uur, waar we telkens het maximum haalden, komen we tot op 19,5 punten terug van de leiders in het kampioenschap, de mannen van BPW Valentino Racing. Met nog 75 te verdelen eenheden, 25 in Spa en dubbele punten tijdens de afsluiter van het seizoen in Zolder, is er dus nog niets beslist in het kampioenschap. We blijven ervoor gaan!”
Jan Horemans was dan ook een gelukkig man: “Het werd een waar autosportfeest in Zolder, met weer 50 wagens aan de start van een herboren 24 Hours of Zolder en 20.000 toeschouwers. Zelf kregen we ook meer dan 300 gasten over de vloer in onze VIP-structuur. Ik kan niet anders dan zeggen dat we hiermee weer een nieuwe mijlpaal in het bestaan van de Trophy hebben bereikt, en hebben bewezen dat deelnemen aan een groot autosport-event ook heel toegankelijk kan zijn.”
Breaking News:
De Duitse BMW M235i Racing Cup, het kampioenschap dat zijn wedstrijden afwerkt in het kader van de VLN-races op de Nordschleife, krijgt volgend seizoen een Belgische variant. Het Beierse merk stoomt tien wagens klaar voor een kampioenschap dat halt houdt op Zolder, Spa en de Nürburgring en de 24 Uur van Zolder als hoogtepunt heeft. Jan Horemans, de man achter de BMW Clubsport Trophy, kondigde vandaag in Zolder een kalender aan met zeven raceweekends en acht wedstrijden:
• April - Spa: Trophee des Fagnes– 3u30
• April - Zolder: New Race Festival– 3u
• Mei - Nürburgring: VLN (samen met Duitse Cup) – 4u
• Juli - Spa: 24 Uur van Spa (samen met Duitse Cup en GT4) – 2x1u30
• Augustus - 24 Uur van Zolder
• Oktober - Spa: 24H 2CV – 3u30
• November - Zolder: Race Promotion Night – 5u
Tweet