24H Zolder: PG Motorsport met twee wagens op zoek naar algemene overwinning
"We hebben overigens ook nog een extra troef", glimlacht Gorissen. "We zijn reeds enige tijd aan het testen met Hankook en zij gaan ons speciaal rubber leveren voor deze zware wedstrijd. We zijn ondertussen goed vertrouwd met de band aangezien we reeds een flink ontwikkelingstraject doorliepen en daarin ook enkele wedstrijden afwerkten waar we werden bijgestaan door ingenieurs van Hankook zelf. We verwachten dat we in Zolder dubbele stinten kunnen realiseren op de banden en dat moet ons toch wel een voordeel bieden bijvoorbeeld bij de pitstops."
De man uit Houthalen-Helchteren is zich er evenwel ter dege van bewust dat de concurrentie niet mals zal zijn. "Ik kijk eigenlijk vooral naar een handvol deelnemers. Zo zijn er de Porsches van Belgium Racing, het team dat vorig jaar met beide wagens op het algemene podium eindigde. Met stip op één staat bij mij evenwel JR Motorsport dat met Steve Vanbellingen een karrevracht aan ervaring in huis heeft. Steve rijdt al twintig jaar, kent de 24 uur ook zeer goed en de BMW is zeer goed ontwikkeld en bovendien zeer snel. Als zij gespaard blijven van pech, zullen ze er zeker bij zijn. Degenen die mij ook positief verrast hebben en voor mij ook absolute kandidaten voor de zege vormen, zijn de jongens uit Australië die met hun MARC Ford's. We hebben tegen hen gereden bij de 12 Uren van Zandvoort en ik kan jullie garanderen dat die jongens niet te onderschatten zijn. Ze zaten constant in de top tien, reden zeer goede stints, werkten snelle pitstops af en zijn bovendien heel gestructureerd. Zeker opletten dus, ik ga hen zeker en vast niet uit het oog verliezen. "
Voor PG Motorsport zijn het dus vooral de meer traditionele wagens waar men het meeste weerwerk van verwacht. "In de prototypes zie ik in mindere mate een kandidaat voor de algemene zege. Die jongens zullen heel snel gaan, maar ik vrees dat ze op zondagochtend zullen stranden. Ik hoop voor hen van niet, maar ik vrees dat ze de 24 uren niet gaan kunnen volmaken, ongeacht bijvoorbeeld de fabrieksondersteuning bij Wolf. Enkele jaren geleden hebben we zelf een gelijkaardige bolide ingezet, al was dat zonder steun van de fabrikant, maar er waren toch wel een pak kleine problemen. De wagen zal ongetwijfeld geëvolueerd zijn, maar Zolder blijft een zeer moeilijke wedstrijd die zeer zwaar is voor bijvoorbeeld aandrijving en schakelmechanismen."
"De 24 Hours of Zolder heeft iets speciaals, temeer omdat ik op vijf minuten van het circuit woon. Dit jaar zal ik voor de 25e keer betrokken zijn bij de etmaalrace en het doet mij echt plezier om te merken dat de wedstrijd terug leeft. Het gaat een zeer open race worden en deze editie heeft verschillende kanshebbers op de zege. Daarom vind ik het ook leuk voor de mensen van Circuit Zolder zelf en voor Andy Jaenen dat het gelukt is en dat we terug om en bij de 50 wagens aan de start zullen hebben."
Wat betreft de rijdersbezetting zijn alle teerlingen voor PG Motorsport evenwel nog niet geworpen. "De intentie is sowieso met beide wagens aan de start te staan en het ziet er ook naar uit dat dat zal gebeuren. Op de Porsche 997 gaan we scheep met Sven Van Laere en Tjarco Jilesen, terwijl we op de zusterwagen Ronald Van Ooijen en Maik Barten al zeker aan het werk zullen zien. We zijn nog wel aan het praten met enkele rijders, dus die bezettingen zijn vanzelfsprekend nog niet finaal. Geïnteresseerde piloten mogen zich trouwens ook altijd bij ons melden", sluit Dimitri Gorissen af.
Foto's: Georges De Coster, Marnik Mouchaers & Martijn Wouters
Tweet