van der Horst

24H Zolder: B&T Racing ambieert de top vijf

B&T Racing - Radical SR3-RS
B&T Racing - Radical SR3-RS
B&T Racing presenteerde dit weekend in de kantoren van Matrix Security in Heusden-Zolder de wagen en de voltallige bemanning voor de 24 Hours of Zolder eind augustus. Het jonge team vertrouwt op de Radical SR3-RS waarmee het ook de twee proloogwedstrijden van de Belcar Trophy reeds afwerkte. Mede door een goede klassering in de tussenstand, zijn de verwachtingen evenwel hooggespannen; het Limburgse team mikt namelijk op niets minder dan een top vijf klassering in de loodzware etmaalrace.
Yannick Dupont - Manfred Verbeke - Patrick Engelen - Bart Ooms
Yannick Dupont - Manfred Verbeke - Patrick Engelen - Bart Ooms
"Momenteel bekleedt B&T Racing een zesde plaats in de algemene tussenstand en eerste in de klasse en dat is toch wel onverhoopt", licht Bart Ooms toe. "Voor de 24 Hours of Zolder was het de bedoeling een homogeen team samen te stellen en ik denk dat dat ons ook gelukt is. We hebben vier rijders die allemaal ongeveer even snel zijn en tevens ervaring hebben met het rijden met dit soort wagens. Voor mij was het wel ietwat aanpassen dit jaar, de wagen is namelijk 15-tal seconden sneller dan de Lotus waar we de vorige jaren mee reden, maar veel fijner, veel vrijer. Onze Radical heeft een pak meer potentieel, je zal als rijder eerder schrik hebben dan dat je de wagen zal verliezen omdat je over zijn limiet gaat."

Persvoorstelling B&T Racing 2015
Persvoorstelling B&T Racing 2015
Naast Bart Ooms tekent dit jaar ook Yannick Dupont wederom present en trok het team de ervaren Patrick Engelen en Manfred Verbeke aan. "Na een testsessie deze week werd het vrij snel duidelijk dat Patrick en Manfred ons team zouden vervoegen. Met laatsgenoemde kwamen we eigenlijk via Patrick in contact en het klikte vrij snel", legt Yannick Dupont uit. "Op vlak van set-up hebben we zeer veel gewerkt en de wagen voelt dan ook goed aan. We zijn nog aan het nadenken over welke banden we zullen gebruiken, maar we hebben zeer goede set-up's op verschillende bandensoorten nadat we eerder dit seizoen al in de Belcar Trophy en de Supercar Challenge aan de start stonden", vult Bart Ooms zijn teamgenoot aan.

B&T Racing - Radical SR3-RS
B&T Racing - Radical SR3-RS
De keuze voor een Radical is opvallend, temeer er relatief weinig van dergelijke bolides in de Belcar Trophy aan de start verschijnen. "Niemand dacht enkele jaren geleden dat dit soort wagens het ging uithouden, maar het verleden bewijst dat die vrees onterecht was", stelt Manfred Verbeke. "De wagen is gewoon enorm betrouwbaar", valt Patrick Engelen zijn teamgenoot bij. "De motor bijvoorbeeld, deze is slechts een 1500cc, maar deze is gewoon oer- en oerdegelijk. Ook op vlak van zaken als remmen zitten we goed, we moeten slechts na acht uur wisselen normaal gezien, een voordeel ten opzichte van de concurrentie. "

B&T Racing - Radical SR3-RS
B&T Racing - Radical SR3-RS
"Die concurrentie is voor ons vooral Wolf, natuurlijk, en Norma, maar we verliezen ook zeker Belgium Racing niet uit het oog. De Porsche is snel, het team is betrouwbaar, maar hun enige grootste nadeel is dat men iets sneller langs de pomp zal moeten passeren dan wij. Onze wagen is vooral leuk om mee te rijden, iets helemaal anders dan neem nu een Porsche. Het fantastische eraan is dat je een concurrent voor je uit mag zien rijden, eender welke GT of toerisme, je weet gewoon zeker dat als deze uitloopt op de rechte lijn, je er in een bochtencombinatie die er op volgt gewoon weer naartoe rijdt", sluit Engelen af.

Foto's: Martijn Wouters



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op zondag 12 juli 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • St. Paul

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons