24H Zolder: Belgium Racing staat voor belangrijk weekend
Jan Gabriëls: “Peter Hoevenaars zal op donderdag de kwalificaties en de twee races van de Porsche Cup afwerken met de wagen waar we in principe niets meer aan wijzigen. Dylan daarentegen rijdt met de wagen waarmee Frank en Hans Thiers, Yannick Hoogaars en Danny De Laet de 24 Hours of Zolder betwisten. Deze wagen moet dus op donderdag enkele malen overschakelen van Continental naar Michelin en omgekeerd. Dit vraagt telkenmale een compleet andere afstelling en daarvoor hebben we tijd nodig. Alles is intern reeds berekend en in theorie moeten we dit kunnen overbruggen, maar dan mag er tijdens de Porsche Cup geen schade worden gereden. Indien Dylan een goed resultaat realiseert tijdens de eerste wedstrijd, dan kunnen we zijn wagen voor de tweede manche aan de kant houden wat ons een pak tijdswinst zou opleveren. Maar dat brengt uiteraard ook met zich mee dat Dylan dan mogelijk de concurrentie een cadeau geeft indien hij niet start in de tweede manche van de Cup. Het is een dubbeltje op zijn kant, maar er zijn vele pistes die we kunnen bewandelen”
“Wat de 24 Hours zelf betreft gaan we het nu meer dan ooit gaan zoeken in de kleinste details om onze zegekansen zo groot mogelijk te maken. Maar indien de concurrentie overeind blijft wordt het quasi een onmogelijke opdracht. Maar we blijven er uiteraard in geloven. Inzake de puntentelling van de BRCC na drie uren moeten we wachten hoe de wedstrijd zelf evolueert. Met een deelnemersveld van een 60-tal wagens kan er immers van alles gebeuren. Ook tijdens de kwalificaties, waardoor ik opteer voor een superpole binnen de top 10.”
Patric Derdaele: “Ondanks het feit dat mijn voorkeur ondertussen gekend is en ik nog steeds streef naar een beter evenwicht in het peloton, gaan we toch trachten om onze titel verdedigen en een derde zege op rij ambiëren tijdens de komende 24 Hours of Zolder. En dat zal gezien de verzamelde concurrentie niet makkelijk zijn. De proto’s worden alsmaar betrouwbaarder en zijn bovendien sneller en een pak zuiniger. We gaan zeer offensief rijden en trachten de proto’s pijn te doen. Een andere niet te onderschatten factor zal het verschil in snelheid zijn met de traagste wagens en volgens onze berekeningen kan dit oplopen tot 30 seconden per ronde. En met mogelijk 60 wagens op de piste zal veilig inhalen dus een huzarenstukje worden. We hopen dus vooral op een veilige 24 Hours, want er zitten veel piloten in het peloton die zeer weinig ervaring hebben. Ik hoop dat ik me vergis, maar de schrik zit er goed in”.
Marc Goossens: “Ik ben zeer tevreden dat ik nog eens aan de slag kan tijdens de 24 Hours of Zolder en inzake het materiaal en het team hoef ik me geen zorgen te maken. Belgium Racing heeft reeds meermaals bewezen dat het tot de top behoort in België en een Porsche heeft voor hen geen geheimen. We deden aan goede roll out met de nieuwe 991 Cup en we vonden reeds enkele punten die voor verbetering vatbaar zijn, iets wat steeds de kop opsteekt als je met een nagelnieuwe wagen de baan opgaat. Verder kan ik ook mijn endurance ervaring delen met mijn jonge teamgenoten en ik denk dat we een zeer sterk en homogeen team vormen. Daar zal het probleem zich zeker niet vormen, wel aan het feit dat een mogelijke opkomst van 60 wagens, gecombineerd met proto’s en het zeer hoge snelheidsverschil de achillespees zou kunnen worden van deze editie. Dit geldt uiteraard voor iedereen, maar ik ben blij dat ik bij deze wedstrijd wel in een Porsche zit en niet in een proto. Als prof is dit voor mij een leuk tussendoortje die ik wel zeer professioneel zal afwerken, maar ik kan me met mijn statuut niet permitteren om onnodige risico’s te nemen. Met een proto in deze omstandigheden zou ik feestelijk bedanken voor de uitnodiging. Sportief gezien hebben we op papier geen schijn van kans tegen de Wolfs en de Norma indien ze met een goede rijdersbezetting komen opdagen. Maar we zijn in België en dan kunnen de weersomstandigheden een grote rol spelen. Bij regen zijn we zeker niet uitgeteld voor de zege, want samen met Dylan, Peter en Kenneth beschikken we over een ervaren ploeg die weinig of geen zwakke plekken kent in de regen. En ook indien het droog blijft gaan we uiteraard trappen en onze huid duur verkopen. Ook de proto’s kennen deze wedstrijd ondertussen wel, waarmee ik wil zeggen dat ze alsmaar competitiever en met meer ervaring aan de start komen. Onderling zullen ze ook racen van bij de start terwijl wij moeten trachten om zo dicht mogelijk in de buurt te blijven. Ze zullen intrinsiek wat sneller zijn, maar ook een pak zuiniger. In ieder geval geven we ons niet op voorhand verloren,” aldus the Goose
Foto's: Belgium Racing
Tweet