van der Horst

24H Zolder: BRCC - Nabeschouwing organisatoren

Belgian Racing Car Championship
Belgian Racing Car Championship
Hoewel de bemanning van de Belgium Racing-Porsche niet aan de start verscheen van de eerste twee BRCC-races (Terlaemen Trofee en Trofee van de Hoge Venen) hebben zij met vier achtereenvolgende overwinningen nu stevig de leiding in handen van het Belgian Racing Car Championship!
  • G&A Motors Motorsport
Zoals geweten werd er tijdens de 24 Uren van Zolder twee keer gestreden voor BRCC-punten: Manche 5 over de eerste drie uur, en Manche 6 op basis van het eindresultaat van de 24 Uren van Zolder.
Sommige teams kozen er bewust voor om enkel deel te nemen aan Manche 5, en Manche 6 in te brengen als een schrapresultaat. Hierdoor kwamen de Porsches van het Belgium Racing in de eerste drie uur uit tegen de Porsche van het MExT Racing – waar Bert Longin geheel volgens het reglement van BRCC aantrad met de auto die hij deelde met Kris Wauters en Xavier Stevens en nadien had kunnen overstappen op de Wolf – de Speedlover-versie, de BMW M3 GT van Van der Horst, de SEAT TCR van Mondron en de BMW 120d van Thomas Piessens.

Geholpen door het toepassen van de Belcar-regels – geen verplichte pitstops, geen verplichte rijderswissel – was Dylan Derdaele van bij de start vastbesloten om het verschil te maken met zijn BRCC Cup-concurrenten en tergelijkertijd in de buurt te blijven van de tegenstrevers voor de zege in de 24 Uren van Zolder. Perfect bijgestaan door Peter Hoevenaars hield hij na drie uur de Porsche MExT achter zich, die met drie rijders ook drie keer wisselde. Derde was de Speedlover-Porsche van Richard-Paque-Vanhover-Noël en de tweede Belgium Racing-auto van Thiers-Thiers-Hoogaars-De Laet-Maassen.

In de BRCC Trophy stormde Nico Verdonck in de Van der Horst-BMW naar de kopgroep en liep zelfs uit op de SEAT TCR van het trio Mondron-Mondron-Cencetti en de BMW 120d van Thomas Piessens, die solo de klus klaarde. Nadat team principal Van der Horst het stuur overnam van Fast Verdonck, reed de BMW lek, diende te pitten, kreeg een stop&go voor het in de pitlane aanduwen van de niet startende auto en zakte weg in het klassement. De SEAT draaide als een Zwitsers uurwerk en klom probleemloos op naar de 1ste plaats, voor de al even regelmatige BMW van Piessens.

In het algemeen klassement pakten Derdaele-Hoevenaars volle punten en kwamen op gelijke hoogte met Guillaume Mondron, 4de algemeen met broer Edouard en Luxemburger Loris Cencetti. In tegenstelling tot de SEAT-formatie (en ook de MExT Porsche en de BMW M3 GT4 van Van der Horst) die na Manche 5 afhaakten, kregen de mannen van het Belgium Racing in Manche 6 (de resterende 21 uren) de kans om hun puntenaantal nog wat aan te dikken…

Derdaele & Co deden beter: naast een derde zege in de Zolderse etmaalrace, komen Derdaele-Hoevenaars met deze 4de overwinning in BRCC aan een totaal van 100 punten en nemen stevig de leiding in handen van het BRCC. Met een 2de plaats doen ook de Thiers-broers een goede zaak, want zij schuiven met 87 punten op naar de 2de rang, en verwijzen voorlopig Guillaume Mondron (75), het duo Xavier Stevens-Kris Wauters (71) en Bert Longin (70) naar de respectievelijke 3de, 4de en 5de plaatsen.

In de BRCC Trophy-punten scoorde Thomas Piessens volle punten en de jonge man uit Puurs is nu 2de, en verwijst met één puntje het duo Van der Horst-Van Deyzen naar de 3de plaats. Guillaume Mondron is met 125 punten nog moeilijk bij te benen.

Wetende dat er voor de finale van het BRCC in de avondrace op het Franse L’Anneau du Rhin het coëfficiënt 1,5 geldt en er dus dikke punten te verdienen zijn, mogen we ons in de buurt van Colmar en Mulhouse verwachten aan een verdergezette strijd om de Belgische titel tussen Belgium Racing, Scuderia Monza (met de Thiers-broers opnieuw in de Ferrari), MExT Racing Team, Van der Horst Motorsport en SEAT Allure…

BRCC (na 6 races): 1. Derdaele-Hoevenaars (4) 100; 2. Thiers-Thiers (5) 87; 3. Guillaume Mondron (5) 75; 4. Stevens-Wauters (4) 71; 5. Longin (3) 70 ; 6. Van der Horst-Van Deyzen (4) 48 ; etc.
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op dinsdag 1 september 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons