van der Horst

24H Zolder: Belgium Racing versus PK Carsport

Belgium Racing vs PK Carsport
Belgium Racing vs PK Carsport
Binnen één week maakt Circuit Zolder zich op voor één van de hoogtepunten van het sportieve seizoen en dat zijn natuurlijk de 24 Hours of Zolder. Een zestigtal auto’s worden aan de start verwacht van de Zolderse etmaalrace en aan de spits van dat indrukwekkend startveld vinden we twee uitgesproken favorieten. Aan de rechterzijde (ja, ook op de foto) staat de Wolf GB08 van PK Carsport. PK, Anthony Kumpen en Bert Longin, het zijn namen die mee de geschiedenis schreven van de 24 Uren van Zolder. Samen wonnen zij vier keer de Zolderse etmaalrace, Kumpen is met zes zeges de absolute recordhouder en (toen nog) GLPK was drie keer betrokken partij in één van de triomfen.
  • LTF
Op de foto staat links de Porsche 991 GT3 Cup van Belgium Racing. Vorig jaar wonnen de mannen van team principal Patric Derdaele voor de derde keer op rij de 24 Hours, Dylan Derdaele stond telkens bovenaan het podium. Oh, ja, in 2014 vloerden zij de  Wolf van… Longin-Kumpen-Beliën-Bellarosa en één jaar eerder bleken zij de snellere van de Audi R8 LMS Ultra van Vanthoor-Kumpen-Longin-Ide!
De twee formaties hebben voldoende bewezen dat zij het klappen van de zweep kennen en goed weten hoe men deze Limburgse klassieker kan winnen of… verliezen. En dat succes niet alleen afhangt van het neerzetten van snelle ronden en in de eerste… plaats het resultaat is van het werk van een gehele ploeg gemotiveerde medewerkers!

Hoeveel mensen zijn er betrokken bij de organisatie van de deelname van één auto?
Jan Gabriëls (Belgium Racing): “12 personen per auto. Mecaniciens, verantwoordelijke van de banden, tankinstallatie, data-gegevens, wedstrijdverloop, plus een eigen keuken voor de coureurs. Alles wordt klaar gemaakt door onze ploeg in de VIP-ruimte en onze dames van de catering bevoorraden zodoende de mecaniciens, teamverantwoordelijken, enz.”

Bert Longin (PK Carsport): “16 personen draaien vanaf woensdag heel veel uren! Dat zijn mecaniciens, verantwoordelijke voor het tanken, twee ingenieurs (één van PK Carsport en één van Wolf), een chef-mecanicien van Wolf, een race-strateeg – houdt zich bezig met de weersverwachtingen, het ontleden van het doen en laten van de concurrenten, het benzineverbruik en pitstops, interventies van safety car -, iemand die ons qua opvang van VIP’s, telefoontjes van gelijk wie volledig ontlast, plus kinesist, masseur, kok.

Kunnen jullie coureurs rekenen op medische begeleiding? Wordt er gelet op de voeding?
JG:“Ja. Zij krijgen zowel qua voeding als fysieke check een professionele begeleiding van mensen die actief waren in Daytona en Le Mans! Er wordt gelet op de energie die er nodig is om goed te blijven presteren, coureurs doen tussendoor specifieke fysieke oefeningen, er is een masseur. De keuken is daarom volledig gebaseerd op gezond voedsel met veel pasta’s, koolhydraten zijn dé basis van sportvoeding.”
BL:“Wij kunnen rekenen op sportbegeleiding van Luc Busselen en Jos Snyers van Act-Live, die o.m. werken voor KVC Westerlo, er is een masseur, een kinesist, osteopaat en dat alles in combinatie met gezond en aangepast voedsel. Wij hebben een eigen kok en die voorziet pasta, vis, kip, dus enkel licht verteerbare voeding, rijk aan koolhydraten.”

Is er een verschil tussen de wagenvoorbereiding voor een race van 125’ en de 24 Hours of Zolder?
JG: “Voor elke race moet een auto 100% in orde zijn, maar voor zo’n lange wedstrijd wordt pakweg voor 80% gewerkt met volledig nieuwe onderdelen. Buiten het koetswerk mag je ervan uitgaan dat wij aan de start verschijnen met bijna nieuwe auto’s! In een race van 125’ zullen wij wel eens bepaalde reeds gebruikte onderdelen behouden. Om de staat te kennen van bijna elk onderdeel, hebben wij een persoon die zich bezighoudt met alle cijfergegevens en exact kan zeggen hoeveel kilometers een bepaald stuk op de proef werd gesteld en al dan niet aan vervanging toe is!”
BL: “Alles is nieuw, behalve de koets van de Wolf! Versnellingsbak, motor, lagers, alles wordt vervangen en in functie van deze specifieke etmaalrace is er voor de verlichting ‘s nachts een zwaardere batterij voorzien, extra koeling van de alternator, starter, enz.”

Wat vrees je het meest tijdens zo’n etmaalrace?
JG: “Dat de gehele voorbereiding – een werk van vele weken – en het feit dat we zo’n 750 genodigden verwachten, naar de verdoemenis wordt geholpen door een aanrijding of een incident in de eerste ronden. Daarom runnen wij altijd twee auto’s. Ingeval dat er één auto op die manier van het toneel verdwijnt, hebben we nog altijd een tweede troef achter de hand.”
BL: “Concentratieverlies als je snel een andere, tragere auto probeert in te halen. Vaak het gevolg van vermoeidheid. Daarom benadruk ik altijd om zuiver te sturen en de auto niet te mismeesteren – lees het brutaal aansnijden van kurbstones – ook al verkeer je plots in een kritische situatie.”

Wat is het geheim van een succes in de 24 Hours of Zolder?
JG: “Dat zal ik je weten te vertellen als wij een 4de overwinning hebben binnengehaald!”
BL:Als coureur je ego in de vuilnisbak kieperen! Rustig blijven, je concentreren op je stint, jezelf niet overschatten en niet te veel loeren naar je eigen rondetijden. En kunnen rekenen op een goede entourage en dito team, want winnen in de 24 Hours of Zolder is het resultaat van een geheel team, het is en blijft een teamsport!”

Media Belcar



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op zaterdag 13 augustus 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons