van der Horst

24H Zolder: Voorbeschouwing van de organisatoren (Fun Cup)

VW Fun Cup
VW Fun Cup
Sinds zijn eerste seizoen in 1997, heeft de VW Fun Cup zich steeds toegespitst op wedstrijden van de lange adem, met als orgelpunt de 25 Uren die betwist worden op het circuit van Francorchamps. Zes weken na de “extra lange dubbele race rond de klok” zal de European VW Fun Cup zijn kortste wedstrijd van het seizoen aansnijden, met een enkele race over drie uren, verreden in het voorprogramma van de 24 Hours of Zolder. En drie uren, voor de “Fun Cuppers” is dat sprint!
Om in Limburg, tijdens de vijfde van het zeven meetings tellende seizoen, te zegevieren, zullen alle puzzelstukken op hun plaats moeten vallen: zowel het vormpeil van de bemanning als de strategie waarbij men elke 45 minuten rekening moet houden met pitstop windows. Zonder natuurlijk dat vleugje geluk te vergeten dat soms het verschil kan maken… Eén ding is evenwel zeker, de piloten zullen zich voor de volle 100% geven van zodra de rode lichten doven tot bij het vallen van het zwart-wit geblokt.

Binnen de 35 verwachte deelnemers bestaat de lijst met favorieten uit een tiental teams. Maar één van hen beschikt over zeer gunstige vooruitzichten… Gekoppeld aan Edouard Mondron, hebben Cédric Bollen, Frédéric Caprasse en Guillaume Mondron het maximum aan punten gepakt tijdens de 25 Uren waarbij de regerende kampioenen de leiding in de tussenstand voor het kampioenschap hebben gegrepen. Een goed resultaat van de #277 Netcom by Allure Team in Zolder kan hen op koers zetten richting een tweede opeenvolgende titel alvorens naar de meetings in Colmarberg en Mettet te trekken.

De automobielsport is evenwel geen exacte wetenschap! Tijdens de 25 Uren beroofd van de kop van het voorlopige klassement, welke ze hadden aangevoerd sinds het begin van het seizoen 2016, hebben de heren van Bustin by DN’S hun hoop gevestigd op het Limburgse treffen om opnieuw hun plaats op te eisen in de titelstrijd. Op de #291 zullen Dominique Bustin, Maxime Lieutenant en Sébastien Kluyskens dus van nabij te volgen zijn, net zoals het team Conceptexpo by Milo waar Lorenzo Donniacuo en Fred Bouvy een zeer explosief duo vormen op de #289!

Met sprinters Martin Leburton en Simon Mirguet gekoppeld aan de door de wol geverfde Stéphane Perrin heeft het team AC Motorsport 1 (#294) ook enkele mooie kaarten in de hand en hoopt men om hun vierde plaats in de voorlopige tussenstand te verbeteren. Na een moeilijke 25 Uren is Socardenne by Milo niet vergeten dat zij vorig jaar de race in Zolder hebben gewonnen met het duo bestaande uit Kevin Balthazar en Grégory Servais. Ditmaal  zal Kevin zijn gebruikelijke teamgenoten Christophe Nivarlet en Renaud Martin aantreffen.


Andere teams kunnen mogelijk ook verrassen, voornamelijk omdat ze onuitgegeven bezettingen naar voor schuiven. Op de #278 Acome Racing by DN’S krijgt Manu Nava ditmaal de versterking van de jonge en snelle Alix Fraiture, terwijl de zeer rappe Kevin Caprasse, winnaar van de 25 Uren in 2014, zijn terugkeer viert aan de zijde van David Doutrepont op de #65 Leader Racing 1. Vergeet ook rallymannen Cédric Cherain en Cédric De Cecco op de #149 van Color Code by Milo niet, net als die andere specialist van het BK Rally , Xavier Baugnet, die gekoppeld zal worden aan Alexis van de Poele op de #19 Colson by Milo Racing. Noteren we ook de aanwezigheid van een van de meest recente winnaars van de 25 Uren, Edouard Mondron, die zijn vriend Guillaume Eykens vervoegt aan boord van de #199 DRM Motorsport 1. Nog een bezetting om in ’t oog te houden!

Hij betwist dit weekend ook de derde round van TCR Benelux, maar voor de European VW Fun Cup wordt Amaury Richard gekoppeld aan vader Laurent en Alexandre Viron op de #264 Retrodor by DRT. De jonge Fransman uit Brussel zal zonder twijfel in goede vorm verkeren! Net als Koen Wauters, die zich voorbereidt op zijn marathon. De ster uit Clouseau neemt deel aan de VW Fun Cup Sprint Race (op de #132 DDS Racing 1 met Lieven Van Lommel en “Fast Kukki” oftewel Kurt van Buitenen) alvorens de 24 Hours of Zolder aan te snijden met een Porsche.

Tweezitters : Trendy Foods Monster aast op revanche

Op weg naar de zege tijdens de 25 Uren VW Fun Cup, kreeg het Trendy Foods Monster team af te rekenen met een keiharde teleurstelling. Een bijna zekere overwinning werd hen ontnomen na een probleem aan de motor. Een magere troost, maar het duo bestaande uit Eric Jardon en Francis Plunus oogste grote punten tijdens de tussentijdse klassementen (na 6 en 12 uur) en pakte opnieuw de leiding in de tussenstand.

Achter de leiders en de ploeg van CBRS by AC, die verstek geven voor de afspraak in Limburg, vinden we op de derde plaats in de tussenstand van de tweezitters de #372 van het Debersaques Racing Team op een nieuw podium. Zij gaan opnieuw voor het podium, zelfs als men weet dat zij rekening moeten houden met de #365 Carpass LRE by DRT met Philippe Reynens en Stéphane Lémeret aan de knoppen. Een duo om van nabij te volgen! Vergeten we ook niet TML Racing by 4Race. Baudouin de Liedekerke en Charles-Bernard Héger vertoeven nog op een roze wolk na hun vijfde overwinning bij de tweezitters in de 25 Uren en, zelfs al is sprint niet echt hun specialiteit, ze zakken niet naar Limburg af om een bijrol te spelen. Noteren we ook de terugkeer van de #304 de Sotraplant TRS Racing, tijdens de 25 Uren betrokken in een zwaar ongeval en terugkerend met een nieuw chassis, met de tandem Xavier Broers en Manuel Martin aan het stuur.

Op donderdag staan twee uren vrije training geprogrammeerd (vanaf 14u05) met het traditionele spel om de startgrid te bepalen in de Kronos Events Club, de plaats om elkaar te ontmoeten temidden van een gekende vriendschappelijke sfeer in het hart van de paddock. Zaterdag zal vervolgens om 10u40 het startsein gegeven worden voor de wedstrijd over 180 minuten die zich aandient als uiterst explosief!

Kronos Events



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VW Fun Cup op woensdag 17 augustus 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons