van der HorstTotal 24 Hours of Spa

24H Zolder: Deldiche Racing wil winnen

Deldiche Racing - Norma M20FC
Deldiche Racing - Norma M20FC
Vorig seizoen speelde Deldiche Racing met de Norma M20 FC tijdens zijn eerste deelname aan de Limburgse etmaalrace reeds mee voor de zege. Met Luc De Cock, Sam Dejonghe, Tim Joosen, François Bouillon en David Houthoofd ging het team net de leiding veroveren toen de versnellingsbak rond half koers verdere dienst weigerde. Een opgave was dus onvermijdelijk, maar bij Deldiche Racing en preparateur Triple One beloofden ze ons plechtig dat ze wraak zouden nemen. Enkele dagen voor de start van de 24 Hours of Zolder staan ze opnieuw klaar en nog sterker en nog gemotiveerder dan vorig jaar.
  • Powerkit.shop
Deldiche Racing - Norma M20 FC
Deldiche Racing - Norma M20 FC
Deldiche Racing bewandelt twee paden dit seizoen. Enerzijds is er de Supercar Challenge waarin Luc De Cock en Tim Joosen de pannen van het dak rijden in de Divisie Superlights en zelfs Jan Lammers het nakijken gaven in een LMP3, en anderzijds is er het Belcar Endurance Championship waar dezelfde Luc De Cock en Tim Joosen af en toe het gezelschap krijgen van Sam Dejonghe die vorig seizoen reeds zijn kunnen liet zien op deze proto.

Deldiche Racing - Norma M20 FC
Deldiche Racing - Norma M20 FC
Het Belcar seizoen bestaat uit vijf meetings waarvan er nu reeds drie achter de rug zijn. De komende 24 Hours of Zolder krijgt aan de meet een verdubbeling van de verdiende punten, terwijl het seizoen wordt afgesloten met de Nascar Finals in het kader van het American Festival op 8 & 9 oktober. Dit wil zeggen dat we inzake puntentelling momenteel exact halfweg zijn.

De eerste drie races werden telkens gewonnen door Deldiche Racing met De Cock, Joosen en Dejonghe en hierdoor staat het trio met de maximale score aan de leiding van het klassement. Voor de Limburgse etmaalrace komt niemand minder dan Fred Bouvy het trio vervoegen. Net als de rest van de bemanning heeft Bouvy nog niet kunnen zegevieren in deze moeilijke race tweemaal rond de klok.
Dan rest er natuurlijk de vraag: Wat is het belangrijkste, een overwinning in de 24 Hours of Zolder of het kampioenschap.

Luc De Cock - Jim De Cock
Luc De Cock - Jim De Cock
Luc De Cock: “Eigenlijk primeert voor mij de titel, maar eenmaal aan de start rij je toch altijd om te winnen. De 24 Hours of Zolder is altijd een beetje een loterij omdat er zoveel factoren mee bepalen over winst en verlies. Vorig seizoen was de versnellingsbak onze achillespees en daar hebben we uiteraard werk van gemaakt. We krijgen ook versterking van de constructeur en we beschikken over een superteam met Sam, Tim, Fred en ikzelf. We hebben er alles aan gedaan om zo weinig mogelijk aan het toeval over te laten, maar het zit soms in een kleinste hoekje. Een aanrijding is uit den boze voor een proto. We moeten dus bij de les blijven en gewoon onze job doen. De rest volgt vanzelf. Het is ook afwachten waar we gaan uitkomen met de kleinere tankinhoud voor de proto’s tegenover de andere wagens in het veld.”

Tim Joosen
Tim Joosen
Tim Joosen: “Mijn doel is winst, maar het voornaamste is dat we aan de meet staan en punten scoren voor het kampioenschap. ‘To finish first, first you must finish’ is een quote van Jackie Stewart die ik steeds in het achterhoofd hou. Dus is het uiteraard van groot belang in welke omstandigheden je aan de start komt. In ons geval zijn dit ideale omstandigheden met een sterk trio dat reeds samen onderweg was, aangevuld met een klepper als Fred Bouvy. Verder is het team een jaar ervaring rijker en ook Triple One heeft de wagen volledig uit elkaar gehaald. Dat stond zo op de agenda en heeft niets te maken met de crash die ik had in Assen waar ik meegesleurd werd door een Porsche op de dool. Er was veel schade, maar de monocoque was intact. We staan aan de start met vier piloten die de 24 Hours of Zolder nog niet op hun palmares hebben staan. De honger is dus groot. We beschikken over fabriekssteun van Norma die een vrachtwagen met onderdelen laat overkomen. Ik denk dus dat we effectief tot de favorieten behoren, maar het blijft een gevaarlijke wedstrijd met veel verkeer en waarbij het dubbelen altijd een risico inhoudt gezien we met een zeer lage wagen rijden en het verschil in snelheid groot is”.

Voor Sam Dejonghe wordt het een superdruk weekend. Sam komt naast de 24 Hours of Zolder ook als RACB National Team piloot in actie in de TCR.
Sam Dejonghe
Sam Dejonghe
Sam Dejonghe:  “Uiteraard ligt de focus voor mij op de TCR Benelux races, maar eenmaal die achter de rug zijn, kunnen we ons voor de volle 100% toeleggen op de 24 Hours of Zolder. Het switchen tussen de voorwielaandrijver en de proto mag geen probleem vormen, want ik ken beide wagens. De kwalificatie is trouwens vrij eenvoudig voor een team met een snelle wagen. Gewoon ervoor zorgen dat je binnen de top 10 zit en dan een keer alles geven op een vrije piste tijdens de superpole zonder normtijd. Vorig jaar kwam ik amper 15 duizendste seconde te kort voor de pole tegenover de Wolf van Bellarosa. Deze keer wil ik de Norma op de eerste plaats zien staan. Publicitair interessant uiteraard voor het team en de sponsors. Uiteraard wil ik de 24 Hours of Zolder op mijn palmares zien prijken, maar ook het kampioenschap is belangrijk. Inzake de normtijd maak ik me weinig zorgen. Vorig jaar was er geen normtijd en we zijn maar tweemaal onder de 1’35” gegaan door het drukke verkeer. Op zich zal dit geen grote rol spelen voor de strijd op de piste.”

Over één feit is het kwartet, inclusief de ganse crew het eens: men hoopt op een droge 24 Hours of Zolder.    

Foto's: Georges De Coster / Marnik Mouchaers / Martijn Wouters / Niels Vaeck



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belcar Endurance op dinsdag 16 augustus 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons