van der Horst

24H Zolder: Grote en kleine gevechten

MExT Racing Team - Porsche 991
MExT Racing Team - Porsche 991
De 24 Hours of Zolder, versie 2016, staan voor de algemene overwinning in het teken van de tweestrijd tussen Belcar 1 – lees de Porsches – en Belcar 2 ofte de Sportcars. Dat er meer punten te verdienen zijn in de klassen – 100 punten voor een zege in de klasse; 50 in het algemeen klassement - en er aan de eindmeet van de 24 Hours of Zolder nog eens dubbele punten kunnen gepakt worden, zegt alles over het belang van de onderlinge strijd in de vijf Belcar-klassen. Op de vooravond van de 24 Hours of Zolder wikken en wegen wij daarom de kansen van de verschillende puntenleiders.
  • LTF
Op welke basis volgde de samenstelling van de ploeg?

Lieven Goegebuer (MExT Racing Porsche - Belcar 1): “De samenstelling heeft alles te maken met het verstek van Kris Wauters, die traditioneel altijd op reis gaat naar de Olympische Spelen. Naast vaste man Xavier Stevens en mezelf, moesten we hoe dan ook op zoek naar twee extra piloten. Het was op aanraden van Koen (Wauters) dat wij contact namen met Jeffrey van Hooydonk en Nicolas Vandierendonck. Want, Koen rijdt dan wel op zaterdag en ook ’s nachts, maar op zondag heeft hij een optreden en dan zullen, in principe, Xavier, Jeffrey en Nicolas moeten invallen.”

Deldiche Racing - Norma M20 FC
Deldiche Racing - Norma M20 FC
Luc De Cock (Deldiche Racing – Norma - Belcar 2): “Tim Joosen en Sam Dejonghe maken al een hele tijd deel uit van de Deldiche-familie en hoeven zich niet meer te bewijzen. Wij zochten nog een sterke vierde man en wisten dat Fred Bouvy absoluut de 24 Uren wil winnen en wél achter het stuur van een Proto. Zowel qua bezetting, structuur, team, ondersteuning van Norma vormen wij een zeer straffe ploeg!”

Guillaume Dumarey (PK Carsport – BMW M35i Cup - Belcar 3): “Ik heb bewust gekozen voor piloten die ik goed ken en die ervaring hebben in de 24 Uren. Mijn broer Maxime, Max van Splunteren en Jean Glorieux kan ik voldoende vertrouwen en van hen weet ik dat zij de belangen van het team laten primeren en samen het vooropgestelde doel willen bereiken.”

Steve Vanbellingen (Comparex Racing by EMG Motorsport – BMW M3 GTR - Belcar 4): “Wiebe Wijtzes is mijn vaste partner in Belcar en net zoals Tom Van Rompuy en Johan Huygen weten zij wat er van hen wordt verwacht in langestandsraces. Ik ken hen goed en vertrouw hen blindelings.”

QSR Racing – BMW Clubsport
QSR Racing – BMW Clubsport
Bernard Claes (QSR Racing – BMW Clubsport - Belcar 5): “Omdat wij al een hele tijd geleden hadden besloten om niet aan te treden met de #325, gingen co Benoît Philips en ikzelf voor de 24 Uren elders onderdak zoeken. Benoît koos ervoor om in zee te gaan met de familie Donniacuo in de #58 GD Sport, waardoor ik moest uitkijken naar een ander zitje. Hierdoor kwam ik terecht bij Jimmy De Breucker in de #57 van QSR Racing. Op de vooravond van de 24 Uren prijs ik mij zeer gelukkig met deze, zeg maar, onverwachte keuze. Jimmy, maar ook Bart Van Haeren en Cedric Wauters hebben ervaring zat in de 24 Uren en vormen een zeer homogeen team. Bij aanvang van dit seizoen had ik nooit verwacht dat ik in zo’n positie naar de 24 Uren zou kunnen toeleven!”

Wat is de tactiek? Winnen of punten scoren?

LG: “Voor MExT Racing Team wordt het een eerste ervaring, en daarom hebben wij het bereiken van de eindmeet als eerste doel vooropgesteld. Indien wij regelmaat kunnen koppelen aan zo weinig mogelijk pitstops en de race kunnen volmaken, zullen wij dubbele punten scoren en onze leidersplaats in Belcar 1 verstevigen.”

LDC: “Wij gaan voor een dubbele opdracht: de wedstrijd winnen en onze leidersplaats in het kampioenschap verdedigen! Met een vol veld en veelvuldige inhaalmanoeuvers blijft racen met een proto zoals de Norma een risicozwangere bezigheid. Het minste incident, een beetje aantikken van een andere auto, staat bij ons gelijk met schade, herstellen en tijdverlies in de pitlane. De boodschap luidt dan ook om dat soort ellende te vermijden!”

PK Carsport – BMW M35i Cup
PK Carsport – BMW M35i Cup
GD: “Niet onnodig de pitstraat moeten opzoeken en aldus voortdurend onze voorsprong te behouden in de BMW M235i Cup. Met het toekennen van vier keer punten – na 6 uur racen, dan na 12 uur, 18 uur en de finish -  in de BMW-competities, zal er immers voortdurend gerekend worden.”

SVB: “Het winnen van Belcar 4 zou leuk zijn, maar iedereen in het team is vastbesloten om voor een plaats te gaan in de Top 5 van het algemeen klassement. Als we daarin slagen, zou dat alvast een sterke prestatie zijn van een toerwagen en zullen we wellicht ook in die categorie hoog finishen.”

BC: “In het kampioenschap van Belcar 5 en vooral BMW Clubsport is Benoît nu mijn rechtstreekse concurrent en wij gaan voor volle winst en de overwinning. Met de mogelijkheid om vier keer te scoren is het evenwel belangrijk om de race vol te maken en niet vroegtijdig te moeten afhaken.”

Wie zijn jullie belangrijkste tegenstanders ?

LG: “Op een droge baan en zonder pech zijn de Sportcars onklopbaar. Maar in zo’n lange race kan er van alles gebeuren en dan is de betrouwbaarheid van de Porsches een pluspunt. Het Belgium Racing kwam vorig jaar ook niet aan de start als de grote favoriet en toch behaalden zij een derde overwinning. In de puntenstrijd houden wij hen in het oog, omdat de Thiers-broers de Ferrari op stal laten staan en achter het stuur van de Porsche van Patric Derdaele voor dikke winst kunnen gaan. In tegenstelling tot Derdaele en Hoogaars – die slechts één keer scoorden - maken Frank en Hans Thiers nog kans op de titel in Belcar 1. Zij zijn onze voornaamste tegenstanders.”

LDC: “Alle GT’s! En in Belcar 2 en rechtstreeks ook voor de algemene zege onderschatten wij geenszins de Wolf van Bas Koeten Racing. De resultaten van deze jongens spreken voor zich. Ik verwacht ook veel van de Ligier en veronderstel dat de mannen van PK Carsport hun huiswerk goed hebben gemaakt, zodat deze Wolf voluit kan gaan.”

GD: “Op basis van de puntenstand, beschouw ik de #142 van Niels Lagrange als onze voornaamste tegenstander. Maar ik zal evenzeer het doen en laten van de #235 van Bert Redant en Pieter Vanneste in het oog houden, zonder de #34 van Erik Qvick – met de snelle Nico Verdonck als 4de man – niet te vergeten.”  

Comparex Racing by EMG Motorsport – BMW M3 GTR
Comparex Racing by EMG Motorsport – BMW M3 GTR
SVB: “Ik verwacht heel wat tegenstand van onze zeer sterke EMG-teammaats Alain en Patrick Franssen, bijgestaan door ervaren Erik Bruynoghe. Zij beschikken over een quasi gelijkaardige BMW M3 en hoewel we onder hetzelfde tentzeil vertoeven, vaart ieder zijn eigen wedstrijd en beschouwen we elkaar als échte concurrenten. Er is geen sprake van teamorders of zo!”


BC: “Eigenlijk houden wij enkel rekening met de #58 waarmee Benoît (Philips) aantreedt! Om de redenen die ik eerder aanstipte (lacht)! En ik tip ook de #7 van JJ Motorsport als een ernstige kandidaat. Met Cor Euser als kopman, beschikken zij over een snelle man en ook de anderen hebben ervaring te over in dit soort etmaalraces.”

Herinner je je eerste contact “live” met de 24 Uren? En wat weet je te vertellen over je eerste deelname?

LG: “Als piloot debuteerde ik in de MINI Challenge en van die periode – ik denk 2003 – herinner ik mij dat ik werd uitgenodigd door één van mijn sponsors en zo kennismaakte met de 24 Uren. Ikzelf zal dit jaar voor de eerste keer deelnemen, nadat MExT Racing Team vorig jaar enkel de start nam van de eerste drie uur, omdat die nog meetelden voor BRCC. Koen Wauters daarentegen is al toe aan zijn 21ste start en eindigde zelfs één keer knap 2de!”

LDC: “Ik herinner mij dat ik in 1971 – jawel, - met mijn persoonlijke Lotus Europe aanwezig tekende in de 6 Uur van Zolder, zeg maar de zeer Antwerps getinte voorloper van de latere provinciale circuitracerij.  En in de beginjaren van Rétro werd ik gevraagd om in de 24 Uren een Golf GTi van een Westvlaams team te delen met Patrick Dewulf, later even bekend in Formule Ford, en een zekere Tavernier. Wij haalden toen zelfs de eindmeet… Met de Norma ben ik dit jaar pas toe aan mijn tweede uitstap in de 24 Uren.”  

GD: “Ja! In 1996 verscheen mijn vader Guido aan de start met een Porsche die hij deelde met BV’s Dieter Troubleyn en Karel Deruwe!  Ikzelf nam in 2005 voor de eerste keer deel aan de Zolderse etmaalrace en beleef dit jaar mijn vijfde deelname.”

SVB: “Ik ben van kleinsaf aan met mijn vader (Freddy, nvdr) meegegaan, toen hij samen met Guy Feyaerts en het Bera Team in een kleine Toyota 1000 deelnam aan de Rétro-races en de eerste edities van de 24 Uren van Zolder! Dat moet in ’79 of zo geweest zijn. Wij sliepen toen op de ondertussen verdwenen camping van Circuit Zolder. Ik heb voor mezelf nooit het precieze aantal deelnames opgeteld, maar gezien ik in ’92 voor de eerste keer startte en volgens mij slechts één keer niet van de partij kon zijn, zou ik dit jaar toe zijn aan mijn 24ste deelname!”

BC: “Ik was 12 jaar - dat is vijftien jaar geleden - en kreeg meteen de kans om via een bevriende Porsche-rijder de race vanuit de boxen en de pitlane te beleven! Ik had de smaak goed te pakken en was vastbesloten om ooit zelf aan de start te staan. Het is nu al de derde keer dat ik deelneem!”

Belcar Endurance Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op donderdag 18 augustus 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • New Race Festival

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons