van der Horst

24H Zolder: Nabeschouwing Christoff Corten

Christoff Corten heeft zijn sterke reputatie in langeafstandswedstrijden opnieuw alle eer aangedaan. In een loodzware 39ste editie van de 24 Uur van Zolder werd de 24-jarige Vlaams-Brabander derde in Belcar 1, de GT-categorie van het Belcar-kampioenschap, in de Porsche 911 GT3 Cup van Belgium die hij deelde met Hans en Frank Thiers, Danny De Laet en Pedro Bonnet. In de algemene rangschikking was de vierde plek zijn deel, na enkele kleine tegenslagen in het eerste deel van de Limburgse etmaalrace.
De 24 uursrace in Zolder begint traditioneel al op donderdag, met de vrije oefensessies en verplichte kwalificatieronden. Voor de teams is het niet alleen de gelegenheid om een goede startplaats voor de race te bemachtigen, maar ook om de ideale afstelling te vinden. “De nadruk lag vooral bij de voorbereiding van de wedstrijd, omdat een startplaats in de spits van het peloton niet zo belangrijk is voor zo’n lange wedstrijd”, weet Corten. “Toen we tijdens de Super Pole op donderdagavond vreesden dat er olie op de baan lag, hebben we dan ook geen enkel risico genomen en de Porsche in de pitgarage geparkeerd. Maar de negende startpositie die we op die manier bemachtigden, was meer dan voldoende om de enorme uitdaging in een gunstige positie te starten.”
 
Het publiek vond op zaterdag massaal de weg naar de Limburgse Kempen, waar om klokslag 16.30u de debatten werden geopend. “Zoals voorzien namen we een rustige start en we konden ons handhaven in de kopgroep, ondanks twee drive throughs en een lekke band toen het in de vooravond begon te regenen”, doet Corten het verhaal van zijn wedstrijd. “We bleven echter uit de problemen, tot in het midden van de nacht de alternator plots de geest gaf. Vanaf dat moment werd het uiteraard een stuk moeilijker om onze ambitie, een podiumplaats algemeen, waar te maken.”

Bij het ochtendkrieken was de Porsche van Belgium Racing met startnummer 2 opgeklommen naar de vijfde plaats, en toen op enkele uren van het einde een van de prototypes met problemen te kampen kreeg, bevond Corten zich plots op de vierde positie. “We konden het podium ruiken, zeker toen de andere overgebleven prototype eveneens tijd begon te verliezen. Het verschil aan de eindmeet bedroeg uiteindelijk een tiental minuten, waardoor ik toch wat ontgoocheld ben, ook al grijpen we natuurlijk de bronzen medaille in onze categorie. Zonder de problemen ’s nachts hadden we tweede algemeen kunnen eindigen in het kielzog van de zusterwagen, die voor de vierde opeenvolgende keer kon zegevieren in Zolder.”
 
Christoff Corten beseft met andere woorden dat hij in uitstekende omstandigheden aan de start kon komen van de 24 Uur van Zolder. “Het team heeft fantastisch werk geleverd en er, mede dankzij een feilloze strategie, voor gezorgd dat ik hier voor het tweede jaar op rij de champagne kan proeven, na mijn zege in de Clubsport Trophy in 2015. Ik wil hen hierbij dan ook uitgebreid feliciteren met hun vierde opeenvolgende overwinning, een ongeziene prestatie in het kader van de wedstrijd. Ik neem nu even de tijd om uit te blazen, maar heb mijn blik nu al gericht op enkele andere wedstrijden. Hopelijk kom ik snel met goed nieuws!”

Christoff Corten Press
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op maandag 22 augustus 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Curbstone

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons